VYBRAT REGION
Zavřít mapu

V Jihlavě kutají horníci, ne stříbro, ale skálu

Jihlava – Při budování kanalizace narazili dělníci pod jihlavskou Okružní ulicí na tvrdou skálu.

26.2.2015
SDÍLEJ:

Každý den do hloubky pěti metrů sestupuje dvojice horníků, nalámanou skálu vyváží na povrch.Foto: Magistrát města Jihlava

Ne stříbro, tak jak tomu bylo v dávných časech, ale skálu v těchto dnech kutají horníci v Jihlavě.

Vybudování šedesát metrů dlouhého tunelu pod frekventovanou Okružní ulicí měla být několikadenní rutinní práce, kterou z velké části zastanou speciální stavební stroje, jenže nastala komplikace. Nyní tunel vzniká jen s pomocí sbíječek v rukou horníků. Stavaři totiž pod silnicí narazili na tvrdou skálu, kterou technologie pro takzvané protlaky neudolá. Tunel má sloužit pro uložení nové kanalizace.

„Při projektování se samozřejmě dělaly sondy z obou stran komunikace, ale ani jeden vrt tak tvrdé podloží neodhalil, skála je skutečně až pod vozovkou. Prvních asi šest metrů probíhalo standardní metodou v měkké zemině, pak ale zařízení narazilo na skálu. Doufali jsme, že to bude jen krátký úsek, skalní masiv je ale pod celou šířkou vozovky," popsal technický dozor stavby Lukáš Jaroš z firmy NDCon. Průchod pro kanalizační potrubí se hloubí v dolní části ulice Okružní poblíž řeky mezi halou SK Jihlava a autosalonem na protější straně ulice.

Každý den tak do hloubky asi pěti metrů sestupuje dvojice horníků, kteří sbíječkami po kouscích udolávají skálu a nalámaný materiál vyváží na povrch. V několik desítek metrů dlouhém tunelu v ocelové rouře silně rezonuje zvuk sbíječky, za celou dobu v podzemním prostoru si horníci nenarovnají záda, profil ražby je 120 centimetrů. Ani si nesednou, ve výkopu stojí voda, která sahá nad kotníky.

Původně se mělo vyhloubit asi šest metrů denně, za těchto podmínek je to ale maximálně 50 centimetrů denně. „Postup je asi dvanáctkrát pomalejší. Harmonogram stavby jako celku to ale nenaruší. Do konce února bychom měli být na druhé straně," řekl Jaroš. Délka tunelu pod vozovkou bude 60 metrů, horníci byli v polovině února asi sedm metrů před koncem.

Budování kanalizačního sběrače v Okružní ulici je součást velkého projektu, který se týká kanalizace. Celkem jde o devět staveb, dílo obsahuje jak rekonstrukci stávajících stok, tak vybudování 4,1 kilometru stok nových. Dále vznikne dešťová zdrž, čerpací stanice a vírový separátor. „Akce bude mít zásadní dopad na kvalitu vypouštěných vod, uvolní zablokovaný stavební rozvoj a doplní chybějící kanalizaci. S rozpočtem 138 milionů korun jde o jednu z největších investic města v posledních letech," uzavřel mluvčí jihlavské radnice Radek Tulis.

Autor: Dana Křížková

26.2.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

eet
6

EET: obchodníci s obuví mají strach ze sankcí a kontrol

Zeman ve sněmovně. 21.2.2016
3 4

Nevěřte zeleným fanatikům, vyzval poslance Zeman

Co je nepřijatelné? Večerní emaily nebo zdrobněliny v doméně

Lidé často v elektronické komunikaci podceňují pravidla slušného chování. Ať se jedná o emaily, esemesky nebo internetové diskuse. Jak na úřední mail?

Lidl dramaticky zvyšuje nástupní mzdu a srovnává platy v regionech

Praha - Diskontní řetězec Lidl zvýší od 1. března nástupní mzdu zaměstnanců v obchodech o 25 procent, ta tak dosáhne 23 333 korun při čtyřicetihodinovém úvazku. Průměrná mzda prodavačů a pokladních bude při stejném úvazku 24 897 Kč.

AUTOMIX.CZ

PŘEHLEDNĚ: Proč se škodovky jmenují, jak se jmenují?

Od konce 80. let česká automobilka Škoda svoje modely označuje výhradně slovními názvy. Na začátku této éry byl samozřejmě Favorit.

DOTYK.CZ

Příjmy začínajících vědců jsou pod hranicí chudoby

V České republice je přibližně 25 tisíc doktorandů. Mnozí na začátku studia pomýšlí na vědeckou dráhu. Ve vědě je přitom čím dál víc důležitá mezinárodní spolupráce. Podle slov předsedkyně České asociace doktorandek a doktorandů Kateřiny Cidlinské však českým studentům současný systém nedovoluje být na této mezinárodní úrovni zcela konkurenceschopní.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies