VYBRAT REGION
Zavřít mapu

V pětadvaceti motokrosaři končí. Já začínal

Třebíč - Jako malý kluk si tajně půjčil od bratra pionýra a skončil s ním ve vratech. Neodradilo ho to a motorky se staly jeho životem. Pár kostí mu už pokřupalo. Postavou připomíná žokeje. I ve svých 43 letech jezdí Martin Rigó motokros a ze svého koníčka vybudoval na Vysočině síť prodejen s autodíly.

20.4.2016
SDÍLEJ:

Martin Rigó.Foto: Archiv Martin Rigó

Motorkářství je pro vás životní styl, koníček nebo byznys?

Je to pro mě všechno. Sice se o mně říká, že jsem motorkář, ale na silnici najedu jenom pět set až tisíc kilometrů za rok. Do terénu na motokrosovou trať však jezdím s motorkou i třikrát týdně. Tam se vyřádím a pořádně si to užiju. Takže asi motorkář jsem, motorky mě fakt baví.

Na svém kontě máte dvě krajská místa v motokrosu, účastnil jste se mistrovství republiky, teď se chystáte na mistrovství Slovenska. Kde to vlastně začalo?

Moje máma byla kuchařka, táta zámečník. Ani jeden z nich mě k motorismu nevedl. Vlastně nevím, kde ta moje vášeň pro motorky a auta začala. Vzpomínám si, že když mi bylo dvanáct, brácha dostal pionýra. Šel jsem ho tajně vyzkoušet. Vůbec jsem nevěděl, co je spojka, jak se používá plyn. První roztlačení bylo proti vratům. Skončil jsem samozřejmě v nich. Tohle „zaškobrtnutí" mě neodradilo, vášeň k motorkám ze sebe nemůžu dostat. S motokrosem jsem začal v pětadvaceti. Je to hodně pozdě, protože v tomto věku většina top motokrosařů končí. A já začínal.

Zajel jste si mistrovství republiky. Bylo hodně těžké se tam dostat? Když se na vás dívám, vaše postava mi připomíná žokeje. Dá se motokros přirovnat k jezdeckým závodům?

Když jsem se šel přihlásit na mistrovství republiky, tak jsem měl na bradě prošedivělé vousky. Vedle mě stáli patnáctiletí až osmnáctiletí kluci a koukali se na mě, co tam dělám, odhadovali, že tam jdu přihlásit syna. Bylo mi tehdy třicet pět. Podařilo se mi jako starýmu chlapovi, ve srovnání s ostatními, na mistrovství republiky dostat. Pro mě to bylo obrovské zadostiučinění. Dva roky před tímto závodem jsem si držel kondici, hlídal jídlo, dvakrát denně sportoval a pár věcí obětoval jen proto, abych si mohl stoupnout na start s těmi nejlepšími.

Hodně mladých kluků jezdí oblastní závody, ale na republiku si netroufají.

Dnešní mladí kluci nechtějí jít do republiky, přitom na to mají rychlost. Mohli by se tam ukázat, ale raději jezdí oblastní závody, vozí si domů medaile a poháry. Líbí se jim to plácání po zádech a stání na bedně. V republice by byli třeba desátí, dvacátí a pohár by nepřivezli.

Motokros jezdíte, ale závody jste také pořádal. Kam se na Vysočině dá jít podívat na motokros?

Před dvěma lety jsme pořádali mistrovství republiky v motokrosu. Konalo se to na Vysočině na Holém kopci. To už ale skončilo, teď tam budou koně. V okolí se jezdí hodně závodů, vzniklo hodně seriálů, které se na Vysočině jezdí. Dá se zajít podívat třeba do Smrku na Třebíčsku, do Heřmanic u Velkého Meziříčí, do Vílance u Jihlavy.

Dnes se nevyplatí opravovat, ale koupit nové. Tohle se říká o spoustě výrobků. Platí to i u autodílů?

Dneska něco opravit není jednoduché, auta jsou prošpikovaná elektronikou. Dnes není problém, aby auto s obsahem 1 200 nebo 1 400 centimetrů kubických mělo výkon jako tehdejší motory s objemem válců 2 000 centimetrů kubických. Trendem je snižování obsahu válců a k tomu je zapotřebí elektronika. Vše je přesnější a výkonnější. Ale o to složitější je pak zjistit příčinu poruchy. Proto je tak důležitá autodiagnostika. Z mechaniků se stávají diagnostici.

V současné době zásobujete autodíly celou Vysočinu. Jste opravdu příkladem toho, že z koníčku vzniklo podnikání?

Vždycky mi všichni říkali: Pokud si chceš zprotivit svého koníčka, tak si z toho udělej svoji práci. Podnikám 21 let a pořád mě to baví. A jsem hrozně rád, že jsem v tomhle oboru. Na druhou stranu musím říct, že úspěch se v Česku neodpouští. Čím víc toho uděláte, tím víc jste vidět. Několikrát jsem se s tím setkal osobně, kdy mi lidé kolem nepřáli. Trápilo mě to hodně a nevěděl jsem, jak s tím mám zacházet. Proti tomu se těžko brání. Pomluvy byly a budou. Člověk se tím nesmí nechat znechutit. Podnikám dvacet jedna let, daří se nám, zaměstnávám desítky lidí, v autodílech jdeme s dobou. Není to vždy jednoduché, je to hodně starostí a velká zodpovědnost. Na Vysočině jsme top značka v autodílech a přesto, že to nebylo lehké vybudovat, děláme vše pro to, abychom dále rostli a poskytovali dobrý servis.

EVA FRUHWIRTOVÁ

Autor: Redakce

20.4.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Petr Nečas a Jana Nagyová (dnes Nečasová).
14 8

Jana Nečasová znovu stojí před soudem. Předchozí rozsudky byly zrušeny

Andrej Babiš.
6 18

Úřad v Černošicích začal prošetřovat Babišovo majetkové přiznání

AKTUALIZOVÁNO

Budvar má nového šéfa, Petr Dvořák byl manažerem v Prazdroji

Ministr zemědělství Marian Jurečka v pondělí představil nového ředitele Budějovického Budvaru. Stane se jím Petr Dvořák, bývalý šéf mezinárodního marketingu Plzeňského Prazdroje. Informaci Deníku potvrdila mluvčí ministerstva zemědělství Markéta Ježková.

Čeká vás smrt, vzkazuje Severní Korea Spojeným státům

Čínský prezident Si Ťin-Pching vyzval jak Spojené státy, tak Japonsko, aby se zdrželo neuvážených kroků. Reagoval tak na probíhající společné cvičení Japonska a USA v blízkosti Korejského poloostrova. Zúčastnila se ho americká letadlová loď Carl Vinson a další doprovodné lodě.

Zvýšování platů učitelů i růst rozpočtu vysokých škol. Valachová ocenila dohodu

Rozpočtové plány státu na příští tři roky zahrnují podle ministryně školství Kateřiny Valachové (ČSSD) navýšení financí na změny ve školství o 3,5 miliardy i další dvě miliardy na profesní podporu učitelů. S výsledkem dnešního jednání vlády je spokojena.

Vláda podpořila jmenování první ženy do hodnosti generála

Česko by mohlo mít poprvé ženu v hodnosti generála. Vláda na svém dnešním zasedání schválila jmenování čtyř generálů včetně plukovnice Lenky Šmerdové. Pokud s návrhem ministerstva obrany bude souhlasit prezident Miloš Zeman, jmenováni budou 8. května.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies