VYBERTE SI REGION

Válečný letec Fürst-Fiřt má v Ledči pamětní desku

Ledeč nad Sázavou – Válečného pilota Bohumíra Fürsta-Fiřta připomíná od soboty v Ledči nad Sázavou na Havlíčkobrodsku pamětní deska.

14.9.2015
SDÍLEJ:

Válečného letce RAF Bohumíra Fürsta-Fiřta od soboty v Ledči připomíná pamětní deska. Akce se zúčastnil i velitel vzdušných sil Libor Štefánik (vpravo), uprostřed válečný veterán Imrich Gablech, držitel Řádu bílého lva, který letos oslaví 100 let.Foto: ČTK/Luboš Pavlíček

Je umístěna na domě na Husově náměstí. Odhalení desky se zúčastnil mimo jiné Imrich Gablech, jenž patří mezi poslední žijící české piloty, kteří za druhé světové války sloužili v britském Královském letectvu. Gablech oslaví na podzim 100. narozeniny, řekl organizátor akce Bohdan Koumar.

Odhalení pamětní desky se účastnil Richard Fiřt, jenž v proslovu zavzpomínal na svého otce. „Zazněla česká hymna, vojenský pochod It's a Long Way to Tipperary a píseň Ach synku, synku, která patřila mezi oblíbené písně Bohumíra Fürsta-Fiřta," uvedl Koumar.

Bohumír Fürst si změnil německy znějící jméno na české Fiřt v roce 1945. Narodil se 1. října 1909 v Opatovicích u Vyškova. Byl jedním z armádních letců, kteří po obsazení Československa nacisty uprchli do zahraničí. Přes Polsko a Francii se dostal do Británie, kde vstoupil do královského letectva. Během válečných bojů si připsal na konto pět sestřelů německých letadel. Za hrdinství obdržel vysoká vyznamenání.
Ve Velké Británii bojovalo zhruba 2 500 československých letců. Fiřt patří mezi 89 z nich, kteří mají oficiální status účastníka bitvy o Británii, uvedl Koumar. Z československých pilotů byl Fiřt v této bitvě třetím nejlepším stíhačem a stal se i 23. nejúspěšnějším československým stíhačem za celou válku na západní i východní frontě, doplnil. Po návratu domů sloužil Fiřt v armádě u letectva až do roku 1949, kdy byl bez udání důvodu vyřazen z činné služby. V lednu 1950 byl uvězněn, navíc degradován z hodnosti majora na vojína. Odsouzen byl Bohumír Fiřt na dva roky, v srpnu 1951 byl z věznice předčasně propuštěn kvůli velmi špatnému zdravotnímu stavu.

Rodina se dvěma malými dětmi musela opustit Prahu. Nakonec se usídlila v Ledči nad Sázavou, kde Fiřt sehnal práci skladníka v Kovofiniši.

Dožil se 68 let, zemřel 2. ledna 1978. Jeho plné rehabilitace a povýšení na plukovníka letectva in memoriam se rodina dočkala až v roce 1991.

Autor: ČTK

14.9.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ve Švýcarsku byl plně zprovozněn nejdelší železniční tunel světa

Erstfeld (Švýcarsko) - Nejdelší a nejhlubší železniční tunel na světě, vybudovaný ve Švýcarsku pod Alpami, byl dnes otevřen pro plný dopravní provoz. Gotthardský tunel, přezdívaný podle francouzské zkratky GBT, je dlouhý 57,1 kilometru a v některých místech je až 2,3 kilometru pod povrchem.

Loučení s tratí do Koutů: končí barevné motoráky i soukromník

Údolí Desné – Největší změna za devatenáctiletou historii nastala v noci ze soboty 10. na neděli 11. prosince na Železnici Desná. Osobní vlaky zde přestala provozovat soukromá firma, nahradily ji České dráhy.

Sobotka: Přes návrhy změn by se měly firmy na EET nadále chystat

Praha - Přes návrhy změn v elektronické evidenci tržeb (EET), které projednává Poslanecká sněmovna, by se měli podnikatelé na její zavedení připravovat podle platného zákona. Norma jasně uvádí, koho se evidence tržeb týká. V pořadu Otázky Václava Moravce České televize to dnes uvedl premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD). Podle něj se zdá, že návrhy z dílny ministerstva financí i koaličních lidovců nebudou schváleny. Byla by to nejlepší varianta, dodal premiér.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies