Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Za vysokorychlostní železnici na Vysočině by měl stát obcím zajistit kompenzaci

Častrov – Vysokorychlostní trať (VRT) je další ze série problémů, které nikdo nechce, ale nějak se vyřešit musí. Podobné je to i s úložištěm vyhořelého paliva, pokud nechceme zvrátit vývoj energetiky.

31.1.2014
SDÍLEJ:

Situační náčrt trati z listopadu 2013. Foto: archiv Deníku

Stát vysokorychlostní železnici musí někde postavit, neboť jde o napojení na celoevropskou síť. Nedá se to vyřešit jako u větrných elektráren, kdy jsem prosazoval jejich plošný zákaz na celé Vysočině. Zároveň ale mlčky nepřijmeme vše, co se bez vědomí obcí rozhodlo v Praze.

Nedávno se objevila nová varianta VRT, která má nově protínat i část Humpolecka. Takzvaného trasování přes Vysočinu se týkal už druhý seminář na krajském úřadě, kterého jsem se 14. ledna také zúčastnil. Byli k němu přizváni i starostové obcí, kterých by se popisovaný záměr měl dotknout. Ti jsou většinou proti záměru a hledají možnosti, jak trať „přesunout" jinam.

Současné trasování (označené H4) je vedené jinak, než je zaneseno v Zásadách územního rozvoje z roku 2008. Stát zastoupený ministerstvem dopravy tuto odlišnost zdůvodnil tím, že se trasa musí dostat do Benešova, kde má být křížení s trasou na České Budějovice. Aby se trasa do Benešova dostala, není prý možný souběh s dálnicí D1 v oblasti západně od Jihlavy a musí se odklonit.
Odklání se tedy už v Jihlavě a projde i kolem Sedlické přehrady. Nedivím se námitkám tamních starostů, kteří argumentují jednak tím, že bude zničena nejenom cenná krajina, ale i tím, že celá oblast jižního Humpolecka bude „odříznuta od světa"  – na  severu dálnicí D1, od severozápadu přehradou Švihov, od východu silnicí I/34 a teď ještě od jihu chystanou VRT.

Výhoda? Pro Jihlavu

Kraj ústy svého náměstka pro dopravu Libora Joukla argumentoval tím, že pro Vysočinu jako celek bude mít VRT výhody třeba v tom, že 1) lidé budou moci rychleji cestovat (i za prací) do metropolí, 2) bude sem moci přijít víc investorů a 3) odkloní se tím přetížené dosavadní železniční tratě.

Tyto výhody nechci zpochybňovat, ale týkají se hlavně velkých měst a jejich obyvatel. Ano, pro Jihlavu, která je už teď „rozkrájená" průmyslovými zónami, silnicemi a železnicemi, to opravdu přínos bude a škoda bude minimální. Ale to se nedá říct o malých obcích, kterých je přitom na Humpolecku většina.

Jejich zástupcům bylo na semináři slíbeno, že s nimi budou diskutovány další alternativy trasy. To je ale málo. Jako krajský zastupitel a člověk, který žije v malé vesnici, si myslím, že by kraj měl přistoupit k věci aktivněji. Měl by se sám ve spolupráci s obcemi snažit najít možnost nejmenšího zla. Nemyslím si, že by se problém měl přesouvat do jiného okresu. Umím si však představit, že by stát měl obcím  zajistit nějakou kompenzaci.

A právě kraj by měl stát donutit k tomu, aby obcím platil „odškodné", stejně jako tomu nyní je u jadrené elektrárny Dukovany a jiných provozů. Pokud stát nebude ochoten toto učinit, měl by kraj zvážit, zda se nepostavit proti záměru jako celku.

Miroslav Houška
Autor je zastupitelem Kraje Vysočina za KDU-ČSL

Chystáme dva rozhovory o VRT

Pelhřimovský deník uspořádá dva rozhovory týkající se tématu vysokorychlostní železnice. Jako první na otázky čtenářů odpoví náměstek hejtmana pro dopravu Libor Joukl (na snímku), jako druhý Václav Honzl, starosta Starých Bříšť, který patří ke kritikům projektu. Otázky pro náměstka Joukla vkládejte do kolonky webu, která vznikne příští týden, anebo posílejte na jan.mazanec@denik.cz.

Autor: Redakce

31.1.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.
17

Rozpočet 2018: Jednomyslně a s 50miliardovým schodkem

Místopředseda klubu ANO Radek Vondráček
4

ANO je premiant Rekonstrukce státu

Polovina Čechů si pěstuje své plodiny. Vede Vysočina

Moderní doba Čechy nepřipravila o chuť pěstovat si vlastní plodiny. Jejich pěstování se věnují tři pětiny z nich. Vyplývá to z průzkumu, který vypracovala společnost Ipsos. Oslovila osm stovek respondentů.

Smrtelné nehody chodců. Nejvíce jich umírá v noci

Nejdříve ta lepší zpráva: počet mrtvých při dopravních nehodách obecně spíše klesá. Ta horší: pořád se výrazně nedaří snížit úmrtí chodců. Loni zemřelo při nehodách 545 lidí (nejméně od roku 1961), z čehož 111 bylo chodců. A viník? V 90 případech to byl řidič, chodec v 21 případech.

Kominíků je dost. Pozor však na nájezdníky

/ROZHOVOR/ Lidé často ve víru letních radovánek zapomínají, že si do zimy musejí nechat vyčistit komín. Co mají dělat v případě, že se sazí chtějí zbavit až na poslední chvíli před začátkem topné sezony? Kde muže v černém najít, poradil kominický prezident Jaroslav Schön.

Odešel Jan Tříska, fascinující chlap plný sil

Těšil se na hlavní roli v Mádlově filmu. Na to, zda ji náhradník zvládl, se bude Jan Tříska dívat už shůry. Z neděle na pondělí, po víkendovém pádu z mostu, herec zemřel. V Čechách, které nikdy nepřestal považovat za svůj domov.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení