VYBERTE SI REGION

Výlet na kole za rozhlednou na vrch Kastel

Výlet začneme v Častolovicích. Navštívíme zámek, ale také zámecký park v anglickém stylu i zvěřinec. V roce 2010 byl také v parku otevřen gloriet k odpočinku hostů.

21.5.2012

Cykloturistika. Ilustrační snímek.Foto: DENÍK/ Ivan Babej

Po prohlídce zámku a okolí se vydáme po silnici směrem na Žamberk. Za kolejemi vedoucími z Častolovic do Rychnova nad Kněžnou sjedeme doprava po zelené turistické značce a přes další zámecký park, tentokrát kostelecký, se dostaneme do města. Vyjedeme u železniční stanice Kostelec nad Orlicí – město a pokračujeme rovně po cyklostezce 4312 k místnímu koupališti a autokempu, a dále po žluté turistické značce až k lávce přes Divokou Orlici.

Za lávkou odbočíme vlevo k lesu a dojedeme k silnici vedoucí z Rychnova nad Kněžnou do Suché Rybné, kde se zároveň napojíme na cyklotrasu 4321. A protože je naším cílem opět rozhledna, budeme teď 2,5 kilometru stoupat. Nejprve do Suché Rybné a pak až na vrch Kastel. Tam stojí od roku 2005 dřevěná rozhledna s ocelovým schodištěm a zábradlím, ze které jsou při dobrém počasí vidět Krkonoše, Orlické hory, Jeseníky či Kunětická hora.

Rozhledna patří obci Vrbice, která se v roce 2004 stala v Královéhradeckém kraji vesnicí roku. Z obce pokračujeme doprava do Chlenů, kde u místního hřbitova s kostelem sv. Apolináře odbočíme doleva a sjedeme do obce Borovnice. V obci se napojíme na cyklotrasu 4319, která nás neomylně vede k poutnímu místu na Homoli.

Již z dálky vidíme kopec s kostelem Panny Marie Bolestné, a když se s kolem přiblížíme, uvidíme unikátní kamenné schodiště s odpočívadly a sochami, které vedou ke kostelu a čítají 153 schodů. Raně barokní areál nechala vybudovat hraběnka Terezie Eleonora z Ugarte ke konci 17. století, neboť si přála postavit svatyni pro tamní věřící.

Od areálu pokračujeme do obce Lhoty u Potštejna a dále do osady Hájek s památkově chráněným zámečkem a kaplí, které byly spolu s okolními lesy v roce 1992 vráceny v restituci rodině Josefa Kinského.

Dnes slouží potřebám lesní správy jeho potomků. Do obce Polom si trochu šlápneme, ale výhledy před obcí do údolí určitě stojí za to. A v obci mají hostinec, kde si můžeme odpočinout a osvěžit se.

Obec leží ve výšce 490 metrů nad mořem, v nejvyšším místě dnešního výletu. Teď už pojedeme jenom dolů – přes Proruby do Záměle k Divoké Orlici, kterou budeme kopírovat až do Doudleb.

Zde navštívíme zámek známý svou sgrafitovou výzdobou a podél železnice dojedeme opět ke kosteleckému zámeckému parku, kde to už známe. Výlet zakončíme opět v Častolovicích.

Navržená trasa:
Častolovice – Kostelec nad Orlicí – Vrbice – Chleny – Přestavlky – Borovnice – Homol – Lhoty u Potštejna – Hájek – Polom – Proruby – Záměl – Doudleby nad Orlicí – Častolovice. Trasa je dlouhá čtyřicet kilometrů.

Eva Dufková, Dana Langrová

Autor: Redakce

21.5.2012 VSTUP DO DISKUSE

Čeští vědci přišli na to, proč někteří lidé marodí častěji

Brno – Proč jsou někteří lidé náchylnější k infekcím a alergiím? Na tuto otázku možná našli odpověď vědci z Masarykovy univerzity a Fakultní nemocnice u svaté Anny v Brně.

Pes vběhl na cizí pozemek, majitel mu ustřelil přirození. Teď jej soudí

Klatovsko – Nelehký úkol stojí před klatovským okresním soudem. Musí rozhodnout, zda je Zdeněk Skalický (53 let) nebezpečný pistolník, který ustřelil samonabíjecí pistolí psu přirození jen proto, že vběhl na jeho pozemek, nebo šlo jen o nešťastnou náhodu, když se chovatel snažil bránit své ovce před útočícím predátorem.

Hra s ohněm skončila. Rakousko to zvládlo

Berlín – Němečtí komentátoři vesměs pozitivně hodnotí výsledek rakouských voleb, kdy v nedělních volbách vyhrál kandidát Zelených Alexander Van der Bellen nad Norbertem Hoferem ze Svobodné strany Rakouska (FPÖ).

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.