Ministerstvo dopravy totiž v definici značky s názvem B4 vypustilo text, že platí pro automobily o maximální hmotnosti převyšující 3,5 tuny. Stačí drobnost a problémy jsou na světě. Pokud totiž máte ve svém kombiku dělící přepážku a spadáte do kategorie N1, třeba na nákup k trutnovskému Kauflandu nesmíte. A do mnoha dalších ulic také ne. „Nevidím důvod, proč bych nemohl zajet s dodávkou k obchoďáku. Dneska už je to zcela běžné auto, které používá kde kdo. A co by pak měli dělat třeba lidi z horských chalup, kteří mají zboží opravdu hodně," podivil se nad novotou například Jiří Zeman ze Žďáru. Obdobně je na tom většina řidičů, o změně ví málokdo a ještě méně lidí ji chápe.
Lze si jen těžko představit, že na ministerstvu domysleli důsledky. A příkladů je víc, úprava stávajících a vymýšlení nových značek je teď v kurzu. „Řidičům to život nijak neusnadňuje. Tím spíš, že souběh starých a nových značek může trvat až do roku 2026. Ministerstvo si totiž dalo na výměnu pohodlných 10 let času," připomněl majitel autoškoly Oleg Dlouhý z Petříkovic u Trutnova.
Pozor na značky s nákladním autem. Mohou se týkat i vás
Lze si jen těžko představit, že na ministerstvu dopravy domysleli, co úpravou značky Zákaz vjezdu nákladních automobilů způsobí. Ale stalo se. A pokud by policie striktně začala zákaz dodržovat, mnozí řidiči by byli hodně překvapení.
TOLERANTNÍ PŘÍSTUP
„Nelze jinak, než přistoupit k věci s citem a rozumem. Dokud nedojde k nápravě, resp. doplnění značek, budeme tolerantní," podotkl ředitel Městské policie Trutnov Radek Svoboda. Obdobně se k tomu staví i vrchlabský kolega Milan Čivrný. „Takových značek u nás naštěstí není mnoho. Žádné problémy nevznikají, takže k problému přistupujeme stejně jako většina ostatních měst. Navíc tu probíhají rozsáhlé rekonstrukce silnic, máme mnoho objížděk a striktní kontrola ve všech směrech je takřka nemyslitelná," potvrdil.
„Ve Dvoře Králové nad Labem se problém týká asi deseti značek, z nichž většina je doplněna dodatkovou tabulkou upravující tonáž aut, pro které značka platí. Na ostatních místech se dopravní značení postupně reviduje a tam, kde bude potřeba, dojde k úpravě," přiblížila situaci ve druhém největším městě okresu Miroslava Kameníková.
Stejný postup čeká i ostatní města a obce. „Ani v Trutnově takových značek není mnoho a i my plánujeme jejich doplnění," potvrdil Miroslav Franc, vedoucí odboru rozvoje města. „Zákon umožňuje buď instalovat dodatkovou tabulku E13 nebo může být označení součástí značky. Takže se dá použít třeba samolepicí fólie. Zadáme to Technickým službám a ty to vyřeší," doplnil tajemník městského úřadu Jan Seidel.
POTŘEBUJEME VŠECHNY?
Jsou ale takové komplikace nutné? „Silniční zákon je hodně nepřehledný a nikdo se nemůže divit situaci, která dnes v dopravě panuje. Vozovky lemují lesy dopravních značek, pozornost řidičů upadá, přestávají vnímat jejich význam," upozornil Oleg Dlouhý z Petříkovic, který dlouhá léta provozuje autoškolu. „Severské státy mají nejmenší počet dopravních značek a nejmenší nehodovost. Tamní řidiči jsou zvyklí koukat doprava, přemýšlí a dávají pozor. Tady máme každých 20 metrů značku, často nenavazuje jedna na druhou, někdy vznikají i úplně nesmyslné situace. A to bezpečnosti provozu určitě neprospívá," dodal Oleg Dlouhý.
Co se vlastně změnilo aneb Porovnání staré a nové ministerské vyhlášky
DŘÍVE vyhláška č. 30/2001: Značka Zákaz vjezdu nákladních automobilů (č. B4) platí pro nákladní automobily i pro tahače přívěsu nebo návěsu a speciální automobily o celkové hmotnosti převyšující 3500 kg. Neplatí však pro obytné automobily.
NYNÍ vyhláška č. 294/2015: Značka zakazuje vjezd nákladním automobilům, tahačům přívěsu nebo návěsu a speciálním automobilům. Značka neplatí pro obytné automobily. Je-li na dodatkové tabulce nebo na značce pod symbolem nákladního automobilu uvedena hodnota nejvyšší povolené hmotnosti (uvádí se v tunách), platí značka pro vozidla o nejvyšší povolené hmotnosti převyšující tuto hodnotu. U jízdní soupravy je rozhodný součet nejvyšších povolených hmotností všech vozidel soupravy.