Astronomická společnost v Hradci si připomíná výročí

Hradec Králové - Významné jubileum pětaosmdesáti let od založení si letos v dubnu připomíná Astronomická společnost v Hradci Králové. Vznikla 18. dubna v roce 1929 coby pobočka České astronomické společnosti v Praze, která byla založena v roce 1917.

21.4.2014

Astronomická společenost Hradec Králové.Foto: archiv společnosti

„V Hradci Králové byla svého času silná členská základna astronomické společnosti. Hlavním cílem aktivit jejích členů bylo postavit lidovou hvězdárnu. Aby mohli sbírat peníze na stavbu a konat osvětu, založili astronomickou společnost," řekl Martin Cholasta, předseda Astronomické společnosti Hradec Králové.

Zeissův 11 cm hvězdářský dalekohled o 165 cm ohniskové vzdálenosti a zvětšení 33x – 330x používaný společností.Její členové a příznivci se scházejí na hvězdárně i v současné době. Potkat je tady můžete každou první sobotu v měsíci od 10 hodin. Zabývají se astronomií, historií, vyměňují si informace ze světa vědy. Jejich vlastní astronomická pozorování jsou na poměrně vysoké úrovni.

Společnost má v současné době přibližně čtyřicet členů a další přibývají.

„V našich řadách jsou převážně lidé středního věku z celých východních Čech. Jezdí k nám například z Krkonoš, Velké Úpy nebo z Rychnovska. Nejmladším členům je okolo patnácti šestnácti let, nejstaršímu je třiaosmdesát," dodal Martin Cholasta.

Členové Astronomické společnosti Hradec Králové se chtějí do budoucna dále scházet, zabývat se pozorováním vesmíru a vědeckými objevy z této oblasti a na požádání zároveň udělat pro zájemce veřejné pozorování.

Eva Ženíšková

Autor: Redakce

21.4.2014 VSTUP DO DISKUSE

eet

EET: obchodníci s obuví mají strach ze sankcí a kontrol

Výhled na České středohoří. Vzadu Milešovka

Obludné plány na zastavění vrcholu Milešovky šly k ledu

Co je nepřijatelné? Večerní emaily nebo zdrobněliny v doméně

Lidé často v elektronické komunikaci podceňují pravidla slušného chování. Ať se jedná o emaily, esemesky nebo internetové diskuse. Jak na úřední mail?

Lidl dramaticky zvyšuje nástupní mzdu a srovnává platy v regionech

Praha - Diskontní řetězec Lidl zvýší od 1. března nástupní mzdu zaměstnanců v obchodech o 25 procent, ta tak dosáhne 23 333 korun při čtyřicetihodinovém úvazku. Průměrná mzda prodavačů a pokladních bude při stejném úvazku 24 897 Kč.

PŘEHLEDNĚ: Proč se škodovky jmenují, jak se jmenují?

Od konce 80. let česká automobilka Škoda svoje modely označuje výhradně slovními názvy. Na začátku této éry byl samozřejmě Favorit.

Příjmy začínajících vědců jsou pod hranicí chudoby

V České republice je přibližně 25 tisíc doktorandů. Mnozí na začátku studia pomýšlí na vědeckou dráhu. Ve vědě je přitom čím dál víc důležitá mezinárodní spolupráce. Podle slov předsedkyně České asociace doktorandek a doktorandů Kateřiny Cidlinské však českým studentům současný systém nedovoluje být na této mezinárodní úrovni zcela konkurenceschopní.