Řidič náklaďáku 16. června při průjezdu bránou na konci obce Nahořany neodhadl šířku vozu a zničil část historické památky. Ta však v havarijním stavu nejspíš nezůstane dlouho a druhý lev se na její vrchol už brzy vrátí.

„Pokud by to bylo možné, začali bychom s opravou hned teď," řekl starosta Nahořan Václav Pavel.

Opravu brány, která je chráněná Národním památkovým ústavem a jejíž velkou část řidič zničil, by měla uhradit pojišťovna. Peníze na rekonstrukci by tedy neměly jít z obecní kasy, ale z pojistky majitele vozidla. Památkáři odhadli škodu na jeden a půl až dva miliony korun. „Protože je brána chráněná, ani chvíli se neuvažovalo o jejím nahrazení a rozšíření vozovky," dodal Václav Pavel.

Opravy co nejdřív

Zastupitelé se snaží, aby opravy začaly co nejdřív. „Statik nám doporučil postup, který musí schválit památkáři. Po kompletní dokumentaci likvidátorem pojišťovny a po dohodě s pojišťovnou vyhlásíme výběrové řízení na dodavatele opravy. Odborné firmy doporučí památkáři a bude záležet na cenové nabídce, kterou firmy předloží," řekl místostarosta obce Josef Hlávko. Dodal, že za pár dní by mohla být schválena projektová dokumentace a pak začne hledání dodavatele stavby.

„Výhodou je, že sochařské práce na pískovcových částech musí dělat restaurátor, na zbytku však mohou pracovat kameníci. Samotné práce na bráně by tak nemusely trvat dlouho," sdělil Hlávko.

Bez ní by to nebyly Nahořany

Brána na začátku obce stojí od roku 1885. Na seznam chráněných památek byla zapsána v roce 1958. Občané Nahořan si bez ní vjezd do vesnice nedokážou představit. „Brána by se měla určitě opravit. Bez ní by to ani nebyly Nahořany," sdělila prodavačka v místním obchodě Vlasta Zemanová.
Nahořany byly už za třicetileté války v 17. století chráněny před nájezdy zlodějských band a vojsk dvěma branami, které byly propojeny kamennými ploty. Podoba pískovcové brány, tak jak vypadá nyní, pochází od sochaře Antonína Suchary z roku 1885. Původně byla brána klenutá z obyčejného opukového kamene. V 19. století však kvůli svému klenutí začala vadit dopravě. Obec ji nakonec nezbourala, ale nechala ji jenom předělat na dvě samostatné části bez klenutí. Známí jsou dva lvi po stranách.

Daniela Erychlebová