Trvalý pobyt
na ohlašovně
Na návrh oprávněné osoby se může trvalý pobyt po proběhlém správním řízení ukončit.

Velmi často žádají o zrušení trvalého bydliště rodiče zletilým potomkům, kterým hrozí exekuce majetku.

Trvalý pobyt se zruší formou správního řízení.

Trvalý pobyt je zrušen v případě, že se taková osoba na místě vůbec nezdržuje a nemá jakýkoliv vlastnický vztah k bytu nebo domu.

Ze zákona je pak člověk evidován na ohlašovně na městském úřadě.

Na tuto adresu chodí všechna pošta, i nepřevzatá písemnost je považována za doručenou.

Těmto lidem budou povinně ukládány oznámení o uložení zásilky a výzvy na příslušném obecním nebo městském úřadě. Na některých pobočkách to tak ale již běžně funguje.

„V podstatě to pro nás není žádná změna, oznámení o zásilce i poučení jsme tu ukládali doposud," vysvětluje Bohumila Týfová, která má na dobrušském úřadě na starosti evidenci obyvatel.

Uložená zásilka na příslušném úřadě je po deseti dnech považována za doručenou, a to i v případě, že si ji adresát vůbec nevyzvedne.

Nepřevzatá písemnost, i přesto, že si ji nikdo nevyzvedl, nabude právní moci a stane se tak vykonavatelná. Dotyčný si tak jedině uškodí, v případě, že si poštu nevyzvedne, může například promeškat lhůtu na odvolání a dostane se tak sám do vážných problémů.

Ukládanou poštu si ale většinou na příslušné ohlašovně téměř nikdo nevyzvedává. Městské či obecní úřady tak vrací oznámení o uložení zásilky zpět na poštu, zpravidla je totiž nemají kde skladovat.

V celém okrese počet evidovaných na úřadech stoupá. Ne jinak je tomu v Dobrušce. „Počet lidí, kteří zde mají nahlášen trvalý pobyt neustále roste. V Dobrušce jich máme evidováno 181. V roce 2009 to bylo 67 lidí," prozrazuje Bohumila Týfová, která má na dobrušském úřadě na starosti evidenci obyvatel.

Nejčastěji se na úřadech ocitají zletilí potomci rodičů. „Velmi často k nám chodí požádat o zrušení trvalého pobytu rodiče svým dětem.

To je nejběžnější problém, kdy jsou zletilí potomci zadlužení a jejich rodiče se bojí, že přijdou například o dům," prozradila pracovnice z rychnovského městského úřadu, která má na starosti evidenci obyvatel.

Ta také dodává, že v Rychnově mají v současné době v evidenci 308 osob, každý rok jich přibude pravidelně kolem padesáti. Někteří ale také v evidenci ubývají, například se odstěhují nebo zemřou.

Chtějí se vyhnout exekuci

Trvalý pobyt je těmto lidem zrušen ve správním řízení. Aby mohla být někomu zrušen trvalý pobyt, nesmí se na této adrese vůbec zdržovat a nesmí mít jakýkoliv vlastnický vztah k bytu nebo domu. Na návrh vlastníka se po proběhlém správním řízení trvalý pobyt ukončí.

Obecní úřady se setkávají s problémy. Zpravidla se nejedná o osoby bez domova, ale o ty, kteří se chtějí vyhnout například exekutorům nebo policii. Myslí si, že se takto svým problémům vyhnou, to je ale velký omyl.

S novelou zákona ale došlo i k dalším změnám.

„Nově je stanoven správní poplatek za podávání žádosti o zrušení trvalého pobytu ve výši sto korun za osobu. To samé platí například pro osoby, kteří si chtějí ukončit trvalý pobyt na území české republiky, protože trvale žijí v zahraničí, i ti zaplatí stokorunový poplatek," uvedla dále pracovnice rychnovského městského úřadu.