VYBERTE SI REGION

Černým pasažérem aneb Cesta „babičkou" lokomotivou je jedna velká sauna

Jičínsko - Vyšňořené dámy v korzetech, pánové v cylindrech a umouněnci oděni v „uhelný" háv. Ti všichni se minulý pátek promenádovali při každé zastávce na perónech nádraží na Jičínsku mezi čočkami mobilních telefonů a fotoaparátů.

5.8.2015
SDÍLEJ:
Fotogalerie
79 fotografií
Cesta historické parní lokomotivy na trati k Hradci Králové.

Cesta historické parní lokomotivy na trati k Hradci Králové.Foto: DENÍK/Petr Vaňous

Hlavní pozornost však na sebe poutala sto dvou letá „babička", která je na nádraží dovezla.

Domeček 
pro panenky

Její oblé tvary pak každému na požádání popsal Bohuslav Škoda z jaroměřského železničního muzea. Právě tato instituce stála za tím, že se mašinka „babička" s výrobním datem 1913 vydala v pátek na pouť z Turnova až do Hradce Králové. A nutno dodat, že její pouť byla zdařilá a nikde se příliš nezadýchala. A to ani přesto, že se v jejím „řidícím centru" pohybovala osoba navíc. Kromě strojvedoucího, topiče a jeho pomocníka se v kabině, která je jen o malinko větší než domeček pro panenky, vyskytoval i jeden černý, a to po několika kilometrech doslova, pasažér v podobě redaktora Jičínského deníku.

„Vybral jste si asi to nejhorší na sebe," uvítal mě rukou umouněnou od sazí a taktéž se sazím úsměvem topič Pavel Jílek a jeho pohled sklouzl na mé tričko. Na něm sice převládala barva mouru, ale jeho rukávy se ještě skvěly bělobou jako čerstvě napadaný sníh. To se však v dalších minutách mělo změnit. Do svého cestovního deníčku si však ještě předtím stačím poznamenat, že: „Je 12:49 a za pár minut vyrážím v kabině mašiny z Hořic směr Hradec Králové." Na mé výpravě „strojem času" mě doprovází strojvedoucí Bohumil Farský, topič Pavel Jílek a jeho syn, jehož jméno je doplněno přílepkem ml., coby topičův pomocník. Jejich sehranost a bezpečnost dalších cestujících ve vagonech pak na stupátku vozidla „přicvaknutého" za lokomotivou sleduje Bohuslav Škoda se svým pomocníkem.

Teplíčko jako 
u čertů

„Mohu si také hodit?" ptám se po opuštění hořické stanice topiče s vidinou, že se i já zapojím do procesu obsluhy lokomotivy.

„Na to nemáte dost páry a hlavně by vám hrozilo, že se dost škaredě spálíte," odtuší topič a pokývnutím hlavy upozornil pomocníka, že má otevřít „kamna" kam za chvilku putuje několik dávek uhlí. „Tak, a máme tak deset minut času," odloží Pavel Jílek lopatu, sundá rukavice a zašteluje několika pákami.

Přitom mi sděluje, že dávka a způsob doplňování uhlí se odvíjí od profilu trati. A jelikož jedeme prakticky po rovince, tak toho „babička" příliš „nesežere". „Máme spočítáno, že z Turnova do Hradce si mašinka vezme tak tunu uhlí a asi dvanáct kubíků vody," dodává tiskový mluvčí výpravy Pavel Jílek a připojuje se ke strojvedoucímu, který stále šibuje s pákami a v mezidobí mává všem, kteří se na jízdu parní mašinky přišli podívat k trati. Ovšem trošku je v té době podezírám, že mávají jen naoko, ale hlavním důvodem jejich ručních cvičení je fakt, že v kabině je i přes její mírnou otevřenost, teplo jako v pekle. „Je to docela pohoda. Je tu tak sedmdesát stupňů," sdělí mi strojvedoucí a opět se věnuje páčkám, kterých je v kabině asi dvě stě.

Jen pro dokreslení teploty v kabině je třeba dodat, že při otevření parního kotle se v některých místech teplota ještě radikálně zvýší. Temperatura rozžhaveného uhlí totiž dosahuje 1200 stupňů Celsia a žár působí na nohy v kraťasech jako depilátor.

Stovky páček
a hejblátek

Blížíme se k Hněvčevsi, kde na nás čeká cisterna s vodou, která se posléze (samozřejmě jen voda) přesune do mašinky. V mezidobí se mi snaží Pavel Jílek vysvětlit funkce všech hejblátek a koleček v kabině. „Parní lokomotiva se ovládá převážně pákou regulátoru, kdy strojvedoucí pouští páru z kotle k parnímu stroji," ukazuje topič a tiskový mluvčí výpravy v jedné osobě na první hejblátko od kterého se přesouvá k páce rozvodu, kterou strojvedoucí určuje směr jízdy dopředu, nebo dozadu. Dále pokračuje na táhlo na odvodňovací ventily, které odvádějí sraženou vodu z parních válců. Další věc poznávám bezpečně, dokonce si ji i zkusím, je to houkačka.

Pak však opět následuje změť informací a páček, kterým stejně nerozumím, ale pro dokreslení strojovny ji alespoň slovy Pavla Jílka popíšu: „Topič má na starosti udržovat tlak v kotli. Pro něj jsou prvořadé páčky napaječe, který slouží k napájení vody do kotle, kohouty dmychavky, kterými si určuje umělý tah v komínu. Kohout parního topení. Velký vodoznak, kde se kontroluje stav vody v parním kotli. A v neposlední řadě tu jsou páčky stříkání vody do popelníku a dýmnice," dodává topič s tím, že v kabině bude člověk marně hledat kontrolky. „Vše se dělá intuitivně. Člověk mašince musí porozumět," dodává topič.

Po jeho výkladu máme svolení k další cestě, a tak vyrážíme směr Hradec Králové.

Práce v dole 
i grilování

Cesta ubíhá bez problémů a já zjišťuji, že mašinka má ještě jednu funkci – grilu. „Prosím, hoď mi tam jednu klobásu," podává nám Bohuslav Škoda z připojeného vlaku v alobalu zabalenou pochutinu, která posléze putuje na rozpálené trubky kotle. Tam zůstává až do našeho velkolepého příjezdu do Hradce Králové.

Přijíždíme sice s šestiminutovým zpožděním, které jen reflektuje české moudrosloví, že značka ČD neznamená České dráhy, ale Čekej, dojedeš, ale i tak je to na „babičku" úctyhodný výkon. S díky se loučím s osádkou lokomotivy i s mašinkou samotnou a mířím pln zážitků do své domovské stanice. A tak jako se čas najednou vrátil o sto let nazpět, tak i já jsem se vrátil do časů pohádek. Vypadám totiž jako čertův švagr a mí kamarádi mě vítají slovy: „Tys někde fáral?"

Autor: Petr Vaňous

5.8.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Úroveň technického vzdělání podle šéfů strojírenských firem klesá

Praha - Úroveň technického vzdělávání se podle 60 procent ředitelů strojírenských firem za posledních deset let zhoršila. Pesimističtější byli v průzkumu mezi 285 podniky šéfové velkých společností. Vyplývá to z průzkumu analytické společnosti CEEC Research, jehož výsledky mají média k dispozici. Kompletní data budou zveřejněna v úterý na konferenci Budoucnost technického vzdělávání na ministerstvu školství.

Pomníček připomene automobilovou honičku StB a zakladatelů Charty

Praha - Automobilovou honičku Václava Havla a Pavla Landovského se Státní bezpečností, když 6. ledna 1977 ujížděli s prohlášením Charty 77 a seznamem podpisů k poštovním schránkám, má v Praze 6 ztvárnit dočasný pomníček. Instalován bude v Gymnazijní ulici, která ústí do Evropské ulice, tedy v místě, kde byli zatčeni. Slavnostní odhalení se uskuteční 5. ledna, v předvečer 40. výročí události, řekl novinářům náměstek Ústavu pro studium totalitních režimů Ondřej Matějka, který krátkou uměleckou instalaci na místě paměti chystá.

Anonym ohlásil bombu na pražském hlavním nádraží, vlaky nejezdily

Praha - Policie v sobotu večer kvůli anonymní hrozbě bombou vyklidila pražské hlavní nádraží. Železniční doprava byla na víc než hodinu zastavena. Metro svou stanicí na nádraží projíždělo. Policie bombu nenašla, po původci anonymního telefonátu pátrá. Médiím to řekl mluvčí pražské policie Jan Daněk.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies