VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Černým pasažérem aneb Cesta „babičkou" lokomotivou je jedna velká sauna

Jičínsko - Vyšňořené dámy v korzetech, pánové v cylindrech a umouněnci oděni v „uhelný" háv. Ti všichni se minulý pátek promenádovali při každé zastávce na perónech nádraží na Jičínsku mezi čočkami mobilních telefonů a fotoaparátů.

5.8.2015
SDÍLEJ:

Cesta historické parní lokomotivy na trati k Hradci Králové.Foto: DENÍK/Petr Vaňous

Hlavní pozornost však na sebe poutala sto dvou letá „babička", která je na nádraží dovezla.

Domeček 
pro panenky

Její oblé tvary pak každému na požádání popsal Bohuslav Škoda z jaroměřského železničního muzea. Právě tato instituce stála za tím, že se mašinka „babička" s výrobním datem 1913 vydala v pátek na pouť z Turnova až do Hradce Králové. A nutno dodat, že její pouť byla zdařilá a nikde se příliš nezadýchala. A to ani přesto, že se v jejím „řidícím centru" pohybovala osoba navíc. Kromě strojvedoucího, topiče a jeho pomocníka se v kabině, která je jen o malinko větší než domeček pro panenky, vyskytoval i jeden černý, a to po několika kilometrech doslova, pasažér v podobě redaktora Jičínského deníku.

„Vybral jste si asi to nejhorší na sebe," uvítal mě rukou umouněnou od sazí a taktéž se sazím úsměvem topič Pavel Jílek a jeho pohled sklouzl na mé tričko. Na něm sice převládala barva mouru, ale jeho rukávy se ještě skvěly bělobou jako čerstvě napadaný sníh. To se však v dalších minutách mělo změnit. Do svého cestovního deníčku si však ještě předtím stačím poznamenat, že: „Je 12:49 a za pár minut vyrážím v kabině mašiny z Hořic směr Hradec Králové." Na mé výpravě „strojem času" mě doprovází strojvedoucí Bohumil Farský, topič Pavel Jílek a jeho syn, jehož jméno je doplněno přílepkem ml., coby topičův pomocník. Jejich sehranost a bezpečnost dalších cestujících ve vagonech pak na stupátku vozidla „přicvaknutého" za lokomotivou sleduje Bohuslav Škoda se svým pomocníkem.

Teplíčko jako 
u čertů

„Mohu si také hodit?" ptám se po opuštění hořické stanice topiče s vidinou, že se i já zapojím do procesu obsluhy lokomotivy.

„Na to nemáte dost páry a hlavně by vám hrozilo, že se dost škaredě spálíte," odtuší topič a pokývnutím hlavy upozornil pomocníka, že má otevřít „kamna" kam za chvilku putuje několik dávek uhlí. „Tak, a máme tak deset minut času," odloží Pavel Jílek lopatu, sundá rukavice a zašteluje několika pákami.

Přitom mi sděluje, že dávka a způsob doplňování uhlí se odvíjí od profilu trati. A jelikož jedeme prakticky po rovince, tak toho „babička" příliš „nesežere". „Máme spočítáno, že z Turnova do Hradce si mašinka vezme tak tunu uhlí a asi dvanáct kubíků vody," dodává tiskový mluvčí výpravy Pavel Jílek a připojuje se ke strojvedoucímu, který stále šibuje s pákami a v mezidobí mává všem, kteří se na jízdu parní mašinky přišli podívat k trati. Ovšem trošku je v té době podezírám, že mávají jen naoko, ale hlavním důvodem jejich ručních cvičení je fakt, že v kabině je i přes její mírnou otevřenost, teplo jako v pekle. „Je to docela pohoda. Je tu tak sedmdesát stupňů," sdělí mi strojvedoucí a opět se věnuje páčkám, kterých je v kabině asi dvě stě.

Jen pro dokreslení teploty v kabině je třeba dodat, že při otevření parního kotle se v některých místech teplota ještě radikálně zvýší. Temperatura rozžhaveného uhlí totiž dosahuje 1200 stupňů Celsia a žár působí na nohy v kraťasech jako depilátor.

Stovky páček
a hejblátek

Blížíme se k Hněvčevsi, kde na nás čeká cisterna s vodou, která se posléze (samozřejmě jen voda) přesune do mašinky. V mezidobí se mi snaží Pavel Jílek vysvětlit funkce všech hejblátek a koleček v kabině. „Parní lokomotiva se ovládá převážně pákou regulátoru, kdy strojvedoucí pouští páru z kotle k parnímu stroji," ukazuje topič a tiskový mluvčí výpravy v jedné osobě na první hejblátko od kterého se přesouvá k páce rozvodu, kterou strojvedoucí určuje směr jízdy dopředu, nebo dozadu. Dále pokračuje na táhlo na odvodňovací ventily, které odvádějí sraženou vodu z parních válců. Další věc poznávám bezpečně, dokonce si ji i zkusím, je to houkačka.

Pak však opět následuje změť informací a páček, kterým stejně nerozumím, ale pro dokreslení strojovny ji alespoň slovy Pavla Jílka popíšu: „Topič má na starosti udržovat tlak v kotli. Pro něj jsou prvořadé páčky napaječe, který slouží k napájení vody do kotle, kohouty dmychavky, kterými si určuje umělý tah v komínu. Kohout parního topení. Velký vodoznak, kde se kontroluje stav vody v parním kotli. A v neposlední řadě tu jsou páčky stříkání vody do popelníku a dýmnice," dodává topič s tím, že v kabině bude člověk marně hledat kontrolky. „Vše se dělá intuitivně. Člověk mašince musí porozumět," dodává topič.

Po jeho výkladu máme svolení k další cestě, a tak vyrážíme směr Hradec Králové.

Práce v dole 
i grilování

Cesta ubíhá bez problémů a já zjišťuji, že mašinka má ještě jednu funkci – grilu. „Prosím, hoď mi tam jednu klobásu," podává nám Bohuslav Škoda z připojeného vlaku v alobalu zabalenou pochutinu, která posléze putuje na rozpálené trubky kotle. Tam zůstává až do našeho velkolepého příjezdu do Hradce Králové.

Přijíždíme sice s šestiminutovým zpožděním, které jen reflektuje české moudrosloví, že značka ČD neznamená České dráhy, ale Čekej, dojedeš, ale i tak je to na „babičku" úctyhodný výkon. S díky se loučím s osádkou lokomotivy i s mašinkou samotnou a mířím pln zážitků do své domovské stanice. A tak jako se čas najednou vrátil o sto let nazpět, tak i já jsem se vrátil do časů pohádek. Vypadám totiž jako čertův švagr a mí kamarádi mě vítají slovy: „Tys někde fáral?"

Autor: Petr Vaňous

5.8.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Společnost ČEPS staví tyto ochranné transformátory v rozvodně Hradec u Kadaně. Právě na propojení s Německem totiž vzniká nejvíc neočekávaných přetoků elektrické energie.
1 6

Němci a Rakušané se dohodli o nás bez nás, zlobí se ČEPS

Marian Kotleba, vůdce extremistické strany Lidová strana Naše Slovensko.
5 7

Slovenský generální prokurátor chce zakázat Kotlebovu stranu

Obama v Berlíně: Nemůžeme se skrýt za zdí

Bývalý americký prezident Barack Obama se v Berlíně setkal s kancléřkou Angelou Merkelovou a na společné debatě před zraky tisíců diváků vyzval k větší otevřenosti.

Černý den pro biologického otce z Nigérie. Ústavní soud mu neuznal otcovství

Občan Nigérie se u Ústavního soudu nedomohl uznání otcovství k dítěti, jež zplodil s Češkou. Ta byla v době intimního vztahu v manželském svazku, a právě proto – dle verdiktu nejvyšší soudní instance – nelze uznat stěžovatelovo otcovství.

AKTUALIZOVÁNO

Útok v Manchesteru: Britská policie přerušila spolupráci s Američany

Policie vyšetřující bombový útok na halu v britském Manchesteru přestala sdílet informace s USA po úniku do médií. Britští představitelé byli rozhořčeni, když se objevily fotografie haly těsně po útoku v amerických médiích. Podle posledních informací atentátník Salmán Abádí cestoval přes Prahu do Německa.

Kandidát na šéfa fotbalu: Já a mimozemšťan? Hlásím se

Mnozí ho rovnou pasovali do role outsidera. Možná i vy jste se divili, kdo to je Libor Duba. Muž, jenž chce vést český fotbal. Odpověď? Krizový manažer několika společností miliardáře Pavola Krúpy.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies