Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Cesta k obchvatu je trnitá už 17 let

Náchod - V minulém týdnu úředníci obnovili územní řízení na stavbu obchvatu Náchoda. Město přitom usiluje o tuto stavbu dokonce už 17 let. Pro město je prioritou v řešení dopravy.

21.10.2014
SDÍLEJ:

NÁCHOD TRPÍ pod náporem tranzitní dopravy směr Polsko. Nejvíc Pražská a Běloveská ulice.Foto: DENÍK/ Pavel Bednář

Náchod totiž patří k tranzitní dopravou nejzatíženějším městům v Královéhradeckém kraji, jen v posledních letech se počet osobních i nákladních aut, projíždějících denně městem, zvýšil z 22 tisíc na více než 29 tisíc včetně šesti tisíc kamionů. Intenzita dopravy v některých chvílích dosahuje až dvou tisíc projíždějících vozidel za hodinu. Ve špičkách pak město trápí kolony, byť po radnicích provedených opatřeních v posledních čtyřech letech už nejsou takové, jako kdysi.

Obyvatelům škodí zplodiny

Obyvatele především podél Pražské a Běloveské ulice přesto pod náporem intenzity dopravy trpí. Místopředseda občanského sdružení Obchvat Náchoda, které stavbu podporuje, František Rázl uvádí, že kromě rakovinotvorných látek z výfukových zplodin dalšími negativními vlivy z přetížené dopravy je třeba chvění a vibrace v okolních budovách.

Obyvatelé požadující obchvat upozorňují například na aktivity ekologických sdružení a některých lidí, kteří se k navrhované trase obchvatu neustále odvolávají. Několik jedinců, z nichž někteří u trasy ani nežijí, mají podle nich s odvoláními větší moc než tisíce lidí, kteří obchvat požadují.

„Pevně věřím, že stavební úřad se se všemi námitkami náležitě vypořádal a další přípravě stavby obchvatu už nebude nic bránit. V této souvislosti je třeba si uvědomit, že v Náchodě žije dvaadvacet tisíc obyvatel, kteří jsou velmi zatížení stále se zvyšující intenzitou dopravy. Proti nim stojí řádově dvě desítky lidí, kteří obstrukcemi celé řízení mnoho let brzdí a zbytek města si tak berou jako rukojmí," prohlásil náchodský místostarosta Tomáš Šubert.

Podle opozičního zastupitele a kritika výstavby obchvatu Michala Kudrnáče (Strana zelených), člena Sboru dobrovolných občanů, který se ke stavbě odvolává, prochází navržená severní varianta obchvatu hustě zastavěným územím Vysokova, Babí, Kramolny a Bělovse a přinese problémy s hlukem a emisemi. „Řešením je jižní varianta obchvatu s tunelem, která by byla efektivnější, rychlejší a odpadly by na ní i problémy s výkupy pozemků," uvedl pro ČTK Kudrnáč. Stavba je podle kritiků předimenzovaná.

Tunel? Byl by nebezpečný a drahý

Jan Chaloupka, předseda sdružení Obchvat Náchoda, které v minulosti na problematiku okolo obchvatu upozorňovalo několika blokádami dopravy na tranzitu městem, nedávno uvedl: „Cena tunelu je minimálně třikrát vyšší než cena obchvatu." Upozornil také na to, že tunel, uvažovalo se, že by vedl od Starého Města do Polska, by měl vysoké provozní náklady a rizika pro případ nehod, neboť by byl dlouhý zhruba pět a půl kilometru.

Starosta a poslanec Jan Birke k oddalování stavby obchvatu uvedl, že po sedmnácti letech má celý spis už 2 130 stran, což je podle něj neuvěřitelná kauza. Obnovení územního řízení komentoval Birke slovy: „Především se podařilo celou věc posunout zase o krok dál. Po mnoha jednáních s projektanty a nakonec i mé osobní intervenci u ministra životní prostředí Richarda Brabce se podařilo zkrátit některé lhůty na nezbytné minimum. Díky tomu byly dodány veškeré potřebné dokumenty, které doposud brzdily pokračování příprav. Územní řízení na obchvat Náchoda se tak opět vrací do hry."

Bez obchvatu alespoň úlevy

Kvůli táhnoucí se přípravě stavby obchvatu se radnice s Ředitelstvím silnic a dálnic, které se o silnice první třídy stará, před třemi lety pustily do změn, jež dopravě ve městě ulehčily. Nejprve radnice otočila směry jízdy v některých ulicích v centru města. Pak přišly na řadu výstavba nové pro chodce bezpečnější kruhové křižovatky v Bělovsi, úprava kruhového objezdu U Itálie a úpravy hlavní silnice ve směru na Červený Kostelec.

V září silničáři začali opravovat dva úseky páteřní silnice přes město, na výjezdu na Českou Skalici a u hranici. Příští rok se počítá s rekonstrukcí kruhových objezdů u Slávie a u Čedoku.

Obchvat města Náchoda

• Obchvat má vést zhruba necelých sedm kilometrů okolo města severozápadním směrem.

• Náklady na jeho stavbu se odhadují na zhruba tři miliardy korun.

• Z města by odvedl více než dvacet tisíc automobilů, které v současnosti projíždějí denně skrze centrum po Pražské ulici.

Autor: Pavel Bednář

21.10.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Aerodrome festival 2017. Zpěvák skupiny Linkin Park Chester Bennignton.
AKTUALIZOVÁNO
1 11

Zpěvák kapely Linkin Park spáchal sebevraždu, oběsil se

Ilustrační foto
8

Dvě třetiny Čechů grilují. Nezanevřeli ani na špekáčky

Psi žijí v otřesných podmínkách. Až mi je vezmou, pořídím si další, říká majitel

/FOTOGALERIE/ Vstup do domu Na Kozině, jenž patří Václavovi Hrbáčkovi, který vlastní několik psů, je jen na vlastní nebezpečí. Ještě před dveřmi vás přivítá nesnesitelný zápach a hlasité štěkání a kňučení několika desítek psů, kteří tu žijí v naprosto otřesných podmínkách. 

Pohledem Stanislava Šulce: Milionová Světlana

Internet na naše území přitéká již více než 25 let, tedy déle, než existuje samostatné Česko. Přinesl řadu pozitiv a také mnoho úskalí. Připomněl to případ muže ze Zlínska, který naletěl na jeden z nejstarších internetových podvodů.

Pes Bart, který se po 16 dnech osvobodil z nory, se zřejmě živil liškou

/FOTOGALERIE/ Šestnáct dní byl uvězněn v liščí noře borderteriér Bart. Do skal na Semilsku mu vyrazil na pomoc i jeho zvířecí druh, speciálně vycvičený pes z Olomouce. V doprovodu dobrovolných záchranářů z Rescue Olomouc hledal pro Barta únikovou cestu.

Země zaslíbená pro imigranty: Švýcarsko je třetí na světě

Americký deník US News & World Report se pokusil sestavit žebříček zemí, které jsou k imigrantům nejpřívětivější. Stanovil si čtyři kategorie: ekonomická stabilita, dobrý pracovní trh, příjmová nerovnost a pocit, že tohle je „místo, kde bych chtěl žít“.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení