VYBERTE SI REGION

Na Rychnovsku chtějí obchvat, i když je může stát živobytí

Rychnovsko - Všichni po něm volají, ale  stojí opravdu „za to"? Obchvat by chtěla města  napříč okresem. Tam, kde ho však už mají, na vlastní kůži poznali, jaké nevýhody přináší. Uškodit může například podnikatelům.

2.5.2014
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Libor Plíhal

Obchvat jeho plusy i negativaObchvat se stavěl v několika etapách.

Poslední jeho část se stavěla od roku 2009 do konce roku 2010.

Tato etapa vyšla na necelých 400 milionů korun.

Druhá část, která vede severně od Vamberka na Žamberk byla zprovozněna už v létě roku 2004.

Poprvé se začalo na obchvatu pracovat již před několika lety.

První fáze byla dokončena v roce  1996.

Jednalo se o silnici mezi Rychnovem a Doudlebami nad Orlicí.

Obchvat ulevil zejména centru města, někteří obchodníci tak ale přišli o zákazníky.

Podle prodejců je však také problém, že ve Vamberku nejsou turistické cíle.

Teď by se ale mohl na někdy až příliš klidném náměstí objevit ruch.

Otevře se opět Muzeum krajky.

Malí obchodníci si slibují, že by mohli do města zavítat i další návštěvníci.

Vamberku obchvat ulevil od přetížené dopravy. Neustálý rušný provoz, kolony kamionů – to vše z města zmizelo. Vamberecké náměstí se stalo klidným místem, pro některé však až moc „klidným", skoro mrtvým.

„Moc turistů sem nejezdí, více zajímavý je pro ně například Rychnov či Doudleby nad Orlicí. Teď se ve Vamberku  má znovu otevřít Muzeum krajky, to by mohlo nějaké návštěvníky nalákat," prozrazuje Jana Mačková, vedoucí místní pekárny a cukrárny. Starosta Vamberka Jiří Mazúch si myslí, že obchvat není příčinou klesajících tržeb místních obchodníků. Projíždějící lidé tu prý ve velké míře  nezastavovali ani dříve.

Pokud totiž jeli v koloně mezi kamiony, neměli podle starosty  ani chuť.

„Všechny nákladní automobily se tu potkávaly na mostě a kritická byla situace i na křižovatce, byly tu obrovské kolony. O obchvat se tu usilovalo už několik let a je dobře, že ho Vamberk získal," prozrazuje starosta. Jiní na něj totiž stále ještě čekají.

Podle starosty Jiřího Mazúcha  je ekonomická situace špatná v celé republice, a to je také hlavní důvod, proč mají problémy někteří menší obchodníci. Starosta tvrdí, že ve Vamberku není hlavním viníkem nižší počet projíždějících aut.

Tento názor potvrzují i někteří obchodníci.

Hlavně úleva

„Obchvat jsme negativně nepocítili. Pro nás to byla hlavně úleva, jelikož kamiony nám tu jezdily přímo pod okny. Hrozbu znamenají spíše další lékárny v blízkých městech," svěřuje vedoucí místní Lékárny U Černého orla Jaroslava Chocholoušová. Jiní podnikatelé zase spoléhají na stálé klienty. „Máme zákazníky, kteří sem pravidelně chodí a vědí o nás," vysvětluje Iveta Janebová, majitelka zdejšího květinářství.

Jenže najdou se i ti, kteří obchvat nepovažují za dobrou volbu. „Nelíbí se mi, že silnice narušila pěkné  údolí. Je také jasné, že obchodníci mají menší tržby," prozradil Jiří Poledňák, který dříve pracoval v místním obchodě s potravinami.

A není sám, kdo v obchvatu spatřuje i negativa. „Je mi jasné, že byl potřeba, doprava tu byla opravdu šílená, ale to, jak se nedostatek zákazníků podepsal například na místních restauracích, je alarmující," prozradila jedna z místních obyvatelek. Podle ní někteří provozovatelé museli skončit.

„Netvrdím, že za to může pouze výstavba obchvatu, ale určitě to restauracím nepomohlo," hodnotí s tím, že náměstí bylo před pěti lety plnější.

„Projíždějící lidé se zastavovali například na oběd," dodává s tím, že je problém  také v chybějících místech na parkování. Záleží ale také na počasí a na ročním období, v létě prý lidé na nákupy ve Vamberku zastavují častěji. Problémy s parkováním by se měly podle místních co nejdříve vyřešit.

„V druhé polovině roku bychom tu chtěli zajistit místa ke krátkodobému parkování, aby každý mohl přijet, nakoupit a zase odjet," ukončil starosta Vamberka Jiří Mazúch.

Obchvat je strašákem i v jiných městech a obcích. „Častolovicím by to jistě prospělo, je však otázka, zda by to neuškodilo místním obchodníkům," myslí si například Zdeňka Papáčková  z Častolovic, která provozuje květinku v Komenského ulici. A podobně smýšlejí i lidé v Opočně, Borohrádku či Doudlebách nad Orlicí.

„Obchvat by pro nás znamenal velký problém. Koupili jsme si cíleně dům u silnice a v něm zařídili obchod. Doufáme, že se stavět jen tak nezačne," popsala Petra Jablonská z doudlebského starožitnictví.

Kamiony jezdí i po chodníku, situace je kritická.

Rodiče se bojí o své děti

Častolovice – Už několik  let zde usilují o obchvat, kvůli blízké automobilce zde neustále projíždí stovky kamionů denně. Ty se nemohou vejít na silnici a tak vjíždí až na chodník. Pro místní obyvatele je pohyb po městě, hlavně pak u kruhového objezdu velmi nebezpečný. Nejhorší situace je v kopečku u kostela – v ulici Komenského – kudy denně projedou desítky nákladních automobilů, často spojených s automobilkou či jejími dodavateli. Otřesy a hluk vadí místním obyvatelům a také podnikatelům. Lidé se navíc obávají o své zdraví. Podle starostky Jarmily Novohradské je současný stav strašný, lidé se bojí o své bezpečí a hlavně o život svých dětí. Městys se bude snažit nadále bojovat o plánovanou stavbu.

Pomohla by i pouhá polovina. Městu by se tak hodně ulevilo

Opočno – Zde se o obchvatu mluví již pěknou řádku let, zatím ale marně. Projektová dokumentace pochází už z roku 2006 a je prý v současnosti aktualizována a upřesňována. Podle starosty Opočna Štěpána Jelínka by stačilo, kdyby se něco udělalo alespoň se severní částí, která vede od Dobrušky směrem na České Meziříčí. Druhá polovina kolem oblasti Lišťoviny by totiž vyšla mnohem dráž. Jedna část by se tak podle hrubých odhadů mohla vyšplhat až ke 150 milionům korun.
Kdy by se však toto dílo mohlo stát realitou a nejenom kresbou na papíře, nechce nikdo odhadovat. Nejdůležitější roli budou hrát finance a je pravděpodobné, že se na všechna města nedostane.

Jedni obchvat vítají, druzí se bojí 
o živnost místních obchodníků

Borohrádek – To, že by se místní dočkali v dohledné době nové silnice, která by pomohla odlehčit dopravní zátěž, vidí skepticky. O tom, že by mohla vyrůst, se podle nich hovoří už dlouhá léta. Někteří z obyvatel dokonce tvrdí, že déle než pětadvacet let. Ředitelství silnic a dálnic  má totiž za to, že současná komunikace mezi Borohrádkem a Holicemi není přetížená. Starosta Borohrádku Milan Maček to však vidí poněkud jinak. Podle něho totiž městem projíždí přes pět tisíc vozidel denně. Nová silnice by provoz zrychlila. Obchvat by dostal jak Borohrádek, tak Veliny a také Holice. Radost by však neudělal všem obyvatelům Borohrádku. Někteří z nich se totiž obávají, že by obchvat způsobil útlum a ten by se mohl podepsat na malých živnostnících.

Autor: Stanislava Preclíková, Barbora Zemanová

2.5.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Politici nechápou, co je věda, jak funguje, říká nositel Nobelovy ceny za fyziku

Brno - Vědci se musí místo výzkumu věnovat papírování, kritizoval nositel Nobelovy ceny za fyziku Claude Cohen-Tannou-dji. „Moje děti se věnují vědě také a tráví šedesát procent času sepisováním zpráv," řekl ve čtvrtek fyzik publiku na VUT v Brně.

Taneční soutěž StarDance vyhrál Piškula před Bankem a Plodkovou

Praha - Vítězem osmé řady taneční soutěže StarDance se stal herec Zdeněk Piškula, který tančil s Veronikou Lálovou. Ve finále dnes předstihl lyžaře Ondřeje Banka s Evou Krejčířovou. Třetí skončila v diváckém hlasování herečka Jana Plodková s Michalem Padevětem. Odborná porota v přímém přenosu České televize ohodnotila stejným počtem bodů dnešní výkony Piškuly a Plodkové, Bank v tomto pořadí zůstal třetí.

Veterinární správa varuje chovatele před ptačí chřipkou

Benešov – Odbor životního prostředí na základě výzvy Státní veterinární správy upozornil občany a zvláště drobnochovatele drůbeže na výskyt ptačí chřipky. „V současné době se už v několika státech Evropy objevila řada případů vysoce patogenní ptačí chřipky u volně žijících ptáků i v chovech drůbeže," uvedl vedoucí odboru Tomáš Heřmánek.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies