VYBERTE SI REGION

Chybí dálnice, možná také proto investory Královéhradecko neláká

Královéhradecko - Hlavním problémem ekonomického rozvoje Královéhradeckého kraje je chybějící dálnice z Hradce Králové dál na Jaroměř a k polským hranicím. Brzdou rozvoje je i zanedbaná silniční síť.

12.10.2012
SDÍLEJ:

Dálnice D11Foto: DENÍK/Jan Jelínek

Region proto neláká větší investory, kteří by přinesli nová pracovní místa a pozvedli podprůměrné mzdy, vyplynulo ze zjištění mezi politiky a podnikateli.

Termíny dostavby dálnice nejasné

Stavba dálnice D11 od Prahy skončila v roce 2006 tři kilometry před Hradcem Králové. Stát sice loni vyřešil problém s pozemky farmářky Ludmily Havránkové, což ale umožní dostavbu D11 v letech 2013 a 2014 pouze do krajského města. Termíny pokračování stavby dálnice jsou nejasné.

Podle hejtmana Lubomíra France (ČSSD) region pro ekonomický rozvoj potřebuje dálnici, která by tvořila spojení s Polskem. „Stát by měl na výstavbu této komunikace konečně uvolnit finance. Hradecký kraj je v tomto ohledu dlouhodobě opomíjen a patří k regionům s nejmenší dálniční sítí," řekl Franc. Stát by podle něj měl také centrálně podpořit financování oprav silnic II. a III. třídy, které kraj  převzal od státu ve špatném stavu.

Špatný stav silniční sítě kritizují i podnikatelé. „Rozbité silnice a chybějící napojení na dálnici jsou velký problém. Bez kvalitní infrastruktury žádný kapitál, který nechce na silnicích ztrácet čas, do kraje nepřijde," řekl ČTK generální ředitel největší české textilky Juta Dvůr Králové nad Labem Jiří Hlavatý.

Podle v kraji opoziční ODS kraj není do budoucna schopen udržet stávající hustou síť silnic. Podle lídra kandidátky ODS Miloslava Plasse bude kraj muset uvažovat o redukci sítě silnic. Kraj zároveň podle ODS musí mít připravené projekty oprav, aby na ně mohl získat peníze z fondů EU v letech 2014 až 2020.

Příchod nových investorů do hradeckého kraje je v posledních letech minimální. Loni kraj sice v žebříčku agentury CzechInvest obsadil se získanými investicemi ve výši 5,4 miliardy korun druhé místo, ale jen zásluhou investice Škody Auto. Automobilka totiž nákladem téměř šest miliard korun přestavuje závod ve Vrchlabí na výrobnu převodovek. Předloni kraj získal investice jen za 39 milionů korun a mezi kraji obsadil předposlední místo.

Podle dřívějších vyjádření krajské Hospodářské komory je pro kraj handicapem i chybějící průmyslová zóna u krajského města. Nejrozvinutější zónou je průmyslový park v Jičíně, kde již ale pro velkého investora místo není. Další zóny, například ve Dvoře Králové nad Labem, trpí špatnou dopravní dostupností a zájem o ně není. Průmysl kraje je výší tržeb v rámci ČR podprůměrný, loni mu patřilo 11 místo.

Přes slabý zájem investorů se kraji i v době ekonomické krize vyhnulo masivní propouštění. bylo to i proto, že v kraji s výjimkou Škody Auto není podnik zaměstnávající tisíce lidí. Míra nezaměstnanosti v kraji v posledních čtyřech letech byla v porovnání s ostatními kraji stále čtvrtá až pátá nejnižší. Nejvyšší byla v únoru 2010, kdy dosáhla 8,7 procenta a proti roku 2008 byla zhruba dvojnásobná. Letos v červenci míra nezaměstnanosti v kraji činila 7,1 procenta. V ukazateli průměrné mzdy se hradecký kraj pohybuje na podprůměrném osmém místě. V letošním prvním čtvrtletí lidé v kraji v průměru brali 21 769 korun a za průměrem ČR zaostávali o 2357 korun.

Díky turisticky atraktivním Krkonoším a Orlickým horám se v kraji daří turistickému byznysu. Do kraje v posledních letech přijíždí kolem 800 000 turistů ročně a kraj je tak čtvrtým nejnavštěvovanějším v zemi. Proti minulosti však kraji ubyla asi pětina návštěvníků. Největší zájem o hradecký kraj měli turisté v letech 2001 a 2002, tehdy jich přijelo přes jeden milion.

V oblasti ekologie byly největšími investicemi v kraji od roku 2008 stavby nových vodovodních a kanalizačních sítí. Stovky milionů korun směřovaly zejména do kanalizací a čistíren odpadních vod na Jičínsku, Trutnovsku a ve Vrchlabí. Díky nim jsou čistší řeky Cidlina, Úpa a horní Labe. Z pohledu ekologické výroby energie zajišťují sluneční zdroje v hradeckém kraji téměř osm procent produkce elektřiny. Spolu s vodními elektrárnami pocházelo v kraji loni z obnovitelných zdrojů přes 17 % elektřiny.

Co si myslí opozice?

Královéhradecký kraj v čele s ČSSD v minulých čtyřech letech podle opoziční ODS nedokázal získat dostatek peněz na opravy silnic.

Kraj prý zbytečně arogantně postupoval při slučování škol v kraji a připravil megalomanskou modernizaci nemocnice v Náchodě. ČTK to řekl lídr kandidátky ODS Miloslav Plass. Hejtman Lubomír Franc (ČSSD) výhrady odmítá. Za úspěch považuje dojednání dostavby obchvatu České Skalice, stabilizaci krajského zdravotnictví či investice do ústavů sociální péče.

Podle France čtyři roky prováděná reforma krajského zdravotnictví přinesla úspory a finanční stabilitu. Kraji se podle France podařilo zrušit nevýhodné smlouvy se soukromníky, které ve zdravotnictví připravilo bývalé vedení kraje v čele s ODS. Kraj také například ukončil provoz opočenské nemocnice a připravil generální rekonstrukci náchodské nemocnice za zhruba miliardu korun. To však například ODS považuje za zbytečně nákladné. Plass uvedl, že by se celý projekt měl přehodnotit a zlevnit, řádově na stovky milionů.

Franc také považuje za úspěch kraje sjednání dohody o sporných pozemcích, které bránily dokončení obchvatu České Skalice. „Co se nepodařilo státu dojednat za 13 let, podařilo se krajské samosprávě za několik měsíců," uvedl Franc. Opozice však v oblasti dopravy kritizuje, že vzrůstá druhotná zadluženost krajských silnic, která se dramaticky zvyšuje a dosáhla devíti miliard korun. „Nesmyslně se čeká jen na dotační peníze, nepřipravují se nové projekty, je to naprostý šlendrián," řekl Plass. Franc namítá, že kraj do oprav silnic investoval za poslední čtyři roky zejména z evropských fondů dvě miliardy korun. Franc  tvrdí, že ČR jako celek nemá systém financování oprav silnic krajů.

Zatímco hejtman Franc si pochvaluje provedené změny v síti škol, ODS označila přístup kraje ke slučování za arogantní. „Pokračování optimalizace bylo chaotické, pokud se důsledně nepřipraví optimalizace důsledně a neprodiskutuje se to s obcemi i místními komunitami a celý proces se nepřipraví, tak to prostě fungovat nemůže," řekl Plass. Podle France se v kraji podařilo investovat více než 100 milionů korun do vybudování středoškolských odborných center.

Kontroverze v minulých čtyřech letech budilo fungování ZOO ve Dvoře Králové nad Labem, kterou kraj vlastní. Zoo před dvěma lety sama vystoupila z evropské asociace EAZA a nyní byla vyloučena ze světové asociace WAZA. To by podle některých odborníků mohlo způsobit potíže při dalším chovu zvířat. Kritici upozorňují například na výstavbu nového pavilonu goril za 23 milionů korun, ve kterém nyní žije jen neplodný gorilí samec a získání další gorily podle nich bude velmi obtížné. Diskuse vzbudily i přesun vzácných nosorožců do Afriky a otevření takzvaného autosafari.

Autor: Redakce

12.10.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Babiš: Jsem manažer obyvatel této země a mám co nabídnout

Spuštění první fáze EET i snahy o zavedení různých výjimek udaly tón veřejné debatě končícího týdne. Kromě toho byl přijat zákon o střetu zájmů, který bude mít pro Andreje Babiše dalekosáhlé důsledky. Není divu, že během rozhovoru občas křičel, odbíhal pro různé materiály a maily od občanů, kroutil hlavou, ale také se srdečně smál. I když tvrdí, že je naštvaný, hlavně na Bohuslava Sobotku, evidentně je odhodlaný poprat se o vítězství ve volbách a další čtyři roky vést zemi.  

Muž, který postupně přestává ovládat své nohy a ruce: Chci žít naplno

Pracuje jako právník a každý den několik hodin cvičí, aby kvůli své nemoci neskončil nehybný na lůžku. Bojuje, a přes všechny obtíže s postupující ztrátou hybnosti rukou a nohou, které mu způsobuje nemoc nazvaná Charcot-Marie-Tooth (C-M-T), považuje svůj život za šťastný.

Prosinec bude teplotně průměrný, nejchladněji bude mezi svátky

Praha - Následující čtyři týdny budou teplotně průměrné, nejchladnější by mělo být období mezi svátky. Nejvíce srážek má spadnout už příští týden, celkový prosincový úhrn by ale neměl vybočit z dlouhodobého průměru. Vyplývá to z předpovědi Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ).

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies