VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dekontaminace jičínského nádraží u zastupitelů narazila

Jičín - Bylo to nečekané. Zastupitelé ukázali alespoň dočasnou stopku přestavbě nákladového nádraží. Neschválili navýšení financování o tři miliony kvůli nutnému očištění půdy od kontaminace ropnými produkty.

21.6.2014
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Alena Kaňková

Starosta Jiří Liška ujišťuje, že k úplnému zastavení přestavby nedojde a že proces sám o sobě ohrožený není. Jisté však teď není vůbec nic.

„Neumím si představit, že by to znamenalo konec, ale je pravda, že vše je nyní otevřené," sdělil Deníku starosta. Městská rada nyní usedne k jednacímu stolu s představiteli Českých drah a Správy železniční dopravní cesty.

Tyto organizace (první je akciová společnost, druhá je státní podnik) jsou vlastníky pozemků. Město s nimi dosáhlo dohody, že mu oblast nabídnout k odkupu, ale pouze za podmínky, že se postarají o odstranění kolejiště, drážních zařízení a celkovou rekonstrukci oblasti. Pozemek má rozlohu 14 500 metrů čtverečních, přičemž 12 tisíc je plocha a 2500 budovy, které už radnice stihla zakoupit. Cena pozemků pro město je stanovena ovšem až po zmíněných úpravách na 7,3 milionu korun. Přesněji: 5,2 milionu budou stát ještě nezakoupené plochy, 2,1 milionu představují budovy.

Ze smlouvy vyplývající úpravy nákladového nádraží jsou pro Jičín koulí na noze. Náklady bobtnají. Ještě na konci roku 2012 vedení města odhadovalo, že budou ve výši deseti milionů korun. Postupně se částka vyšplhala až pod dvacet milionů a při posledním jednání rada, ač bolestně, musela schválit návrh směřovaný k zastupitelstvu na zaplacení dekontaminace štěrkového podloží kolejí od nafty, což přijde na tři miliony. Kalkulačka tak ve výsledku ukazuje cenový předpoklad 21,5 milionu korun.

Co s pozemkem?

Oblast chtěli původně představitelé města využít jako nové místo pro autobusové nádraží. S tímto přesunem počítá i územní plán. V praxi však zůstává využití nejisté, neboť současní zastupitelé jsou ke stěhování dopravního uzlu vlažní. S převládajícím názorem však mohou pohnout podzimní komunální volby. Vše by také mohlo dopadnout tak, že pozemek bude prodán soukromníkovi. Na místě by pak mohlo vzniknout prakticky cokoliv od bytů, přes další nákupní zónu až po zábavní zařízení.

Zastupitelstvo ve středu nečekaně dekontaminaci nákladového nádraží nepodpořilo. Neuvolnilo potřebné tři miliony korun. „Osobně si myslím, že peníze investované do nákladového nádraží, jsou nenávratně ztraceny, jsem velmi skeptický," řekl zastupitel Petr Šindelář těsně před hlasováním. Během něho se našlo jenom devět hlasů pro navýšení nákladů. Aby návrh prošel, bylo potřeba jedenáct zvednutých rukou.

„Vážení zastupitelé, když řeknete A, měli byste také dodat B. Tím myslím, co teď budete chtít dělat s uzavřenou smlouvou?" prohlásila ihned po hlasování Eva Vogeltanzová, vedoucí právního oddělení města.

Zastupitelé pod tíhou okolností nakonec ustoupili o krok zpět. Hlasováním zrušili své usnesení a přijali nové dali městské radě za úkol jednat s majiteli pozemků o zlepšení podmínek. Půjde pravděpodobně o snížení ceny odkupu a patrně také o posun termínu. Smlouva totiž předpokládá, že město by mělo od majitelů zakoupit půdu nejpozději na konci roku 2015. Vzhledem k tomu, že o dekontaminaci budou znovu zastupitelé rozhodovat zřejmě až v červnu, dochází k průtahům, kvůli kterým se nynější termín začíná jevit jako šibeniční.

Autor: Jan Jireš

21.6.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Budoucí zubaři se v Olomouci připravují na praxi pomocí špičkové stomatologické techniky
12

Stížností na zubaře přibývá, lidem vadí špatná čeština a drahé služby

Lithium na Cínovci - průzkumné vrty
2 10

Sobotka řekl Japoncům, že budeme lithiové centrum Evropy

Krev v mobilech? Suroviny pro baterie se těží v drastických podmínkách

Věděli jste, odkud pochází suroviny pro mobily, notebooky, nebo televize? Přichází totiž nová doba železná. O kontrolu nad těžbou a obchodem s kovy, ze kterých se vyrábí plošné spoje do elektronických přístrojů, se vedou tvrdé boje, na jejímž počátku jsou zubožené děti v afrických dolech a na konci spokojení uživatelé se smartphony. Z celosvětového byznysu profituje Čína, zásoby ale nejsou nekonečné.

Zeman má dalšího soupeře. Pana Škodu Vratislava Kulhánka

Miloši Zemanovi přibývají silní soupeři. Vedle bývalého předsedy Akademie věd ČR Jiřího Drahoše je to Vratislav Kulhánek, bývalý šéf mladoboleslavské Škody Auto. Jako prezidentského kandidáta ho zítra představí Občanská demokratická aliance podnikatele Pavla Sehnala.

DOTYK.CZ

První světovou válku roznítil nedomrlý intelektuál, který dožil v Čechách

Jeho kulka rozpoutala válku, které podlehlo 40 milionů nešťastníků. Sarajevský atentátník Gavrilo Princip byl bystrý chlapec, v Srbsku dodnes obdivovaný – jmenují se po něm ulice a náměstí. Ovšem mučedníkem se nestal, v době atentátu byl totiž nezletilý a tudíž nemohl dostat oprátku. Princip dožil v Čechách, v terezínské pevnosti, kde jeho tělo rozežírala tuberkulóza a duši sžírala samota i zlé zprávy o válečném osudu jeho milované země.

Karlovarský festival se blíží. Moderovat ho opět bude Marek Eben

S mezinárodním filmovým festivalem v Karlových Varech je tvář Marka Ebena spjata stejně silně jako Jiřího Bartošky, Evy Zaoralové nebo bratrů Cabanů. I letos bude oblíbený herec, skladatel a zpěvák na přehlídce plnit roli moderátora. Festival odstartuje už tento pátek. Která místa má Marek Eben ve Varech a v jejich okolí rád?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies