První se stala v pátek 13. července, kdy starší žena ve sjezdu z mírného kopce v Kostelci nad Orlicí zavadila o zaparkovaný vůz. Nešťastná třináctka je zřejmě pro Rychnovsko osudová, stejný počet tragických nehod zde totiž byl za rok 2009.

Od tohoto roku měl pak počet usmrcených i těžce a lehce zraněných v regionu sestupný trend a také letošní rok začal bezproblémově. První tragická nehoda na Rychnovsku se stala až 30. ledna.

„Policejní statistiky nehod mají poněkud kuriózní podklad," vysvětluje psycholog Jan Lašek z královéhradecké univerzity  a pokračuje: „Tyto výsledky lze považovat za náhodné a statisticky neuchopitelné bez informací o celé republice a dalších dat."

„Každý by měl volit trasu a způsob jízdy podle svých možností a schopností, podle dopravní zátěže a stavu komunikace, počasí a podobně," říká expert na dopravu Tomáš Cach na adresu cyklistů a rezolutně dodává: „Klíčové je vidět a být viděn." Také BESIP si uvědomuje, že podpora cyklistiky by mohla počet fatálních nehod rozhodně snížit, osvěta a vzdělávání je prý cestou k lepším zítřkům.

Samozřejmě by mohlo být řešením zlepšit značení, ale značka řidiči nohu z plynu nesundá. „Problematické úseky označuje dopravní policie, která navrhuje i konkrétní opatření. My je pak zrealizujeme," řekla Nina Ledvinová, mluvčí Ředitelství silnic a dálnic. Letos se například bude upravovat silnice I. třídy mezi Vamberkem a Rybnou nad Zdobicí.

Zjištěné nedostatky však mnohdy nic neznamenají. „Bohužel bezpečnost silnic není v této zemi valným předmětem zájmu. I když zjistíme velmi vážné bezpečnostní nedostatky, nikdo je dalších 10 let zpravidla neodstraní," říká Jiří Landa z inženýrské společnosti, která zpracovala mapu rizikových úseků ČR.

„Je to neukázněnost řidičů, nic jiného za tím nehledejte," říká k vyššímu počtu smrtelných nehod Rudolf Petřík, vedoucí Dopravního inspektorátu v Rychnově nad Kněžnou a dodává: „Řidiči jsou čím dál méně tolerantní. Komunikace máme spíše lepší, ale s tím klesá kvalita a morálka řidičů." Motoristé dnes prý například neumí předvídat.

Podle informací jedné domácí pojišťovny mají řidiči z Rychnovska paradoxně velmi málo nehod, jsou druzí nejlepší z celé republiky a loni byli nejlepší. V prvním pololetí se zde stalo jen 2,26 nehod na 100 pojištěných aut. Celorepublikový průměr je 4,84.

Porovnání statistik

2009
Celkem nehod 402
Lehké zranění  176
Těžké zranění    48
Úmrtí                13

2010
Celkem nehod 432
Lehké zranění  174
Těžké zranění    28
Úmrtí                  9

2011
Celkem nehod 420
Lehké zranění  173
Těžké zranění    17
Úmrtí                  6

2012 (do 25. července)
Celkem nehod 250
Lehké zranění    98
Těžké zranění    22
Úmrtí                10

Zdroj: Policie ČR, údaje za okres Rychnov

Roman Turza: Život zachraňují i levná řešení

Rizikové mapy zná jako své boty.  ROMAN TURZA z inženýrské společnosti Cityplan ví, které silnice v Královéhradeckém kraji i republice patří k těm bezpečným a naopak.

Na Rychnovsku o víkendu zahynul na silnicích již desátý člověk. Kdo za nehody obecně může?
Prvně bude vždy na vině řidič, v ojedinělých případech možná stav vozidla. Ovšem pokud budeme posuzovat jednotlivé vlivy na průběh a zejména následky nehody, zjistíme, že se velmi výrazně podílí také kvalita silnice a její bezpečnostní vybavení – tj. jak dobře dokáže posádku automobilu ochránit v případě, že už k nehodě dojde. Unavený řidič, který v mikrospánku vybočí ze silnice, nemusí za svou chybu zaplatit životem tak, že narazí do stromu nebo jiné pevné překážky, pokud bude taková překážka ochráněna svodidlem. Podobných analogií lze najít celou řadu.

Nehody na silnicích nelze úplně vyloučit, lze je ale eliminovat. Jaké řešení je nejlepší?
Pro řidiče platí vzdělávání, osvěta, důsledné postihy na základě kvalitní legislativy. Pro automobily jsou to především moderní technologie a bezpečnostní prvky, a právě silnice zůstávají stále značně opomíjenou složkou tohoto systému a jejich stav je leckdy tristní. Přitom je důležité zdůraznit, že život často zachraňují prvky, jejichž realizace není závratnou investicí – jedná se o ochranu pevných překážek svodidly, kvalitní a srozumitelné vodorovné a svislé dopravní značení (zatáčky, křižovatky) a podobně.

Co vlastně rizikové mapy České republiky zobrazují?
Rizikové mapy EuroRAP ukazují, jak vysoké je na daném úseku  riziko, že účastník provozu přijde při vzniklé nehodě o život nebo se těžce zraní. Mapa neříká nic o tom, jak jsou konkrétní silnice bezpečné nebo nebezpečné. Černá neznamená, že je silnice v katastrofálním stavu, ale pouze to, že se zde přihodilo velké množství vážných nehod – to je prostě statistická úloha.

Prošla za poslední roky nějakým vývojem riziková mapa v oblasti Královéhradeckého kraje?
Obecně dochází na mapách k viditelnému zlepšení – je to zapříčiněno ale především způsobem kalkulace rizika přes tzv. „relativní nehodovost", kde hrají roli i intenzity dopravy. A jelikož počet intenzity stále vzrůstá a počet vážných nehod dlouhodobě klesá, reflektují toto zlepšení i naše mapy. V Královehradeckém kraji kleslo v průměru riziko 
o polovinu.

ANKETA: Máte strach o svůj život při cestě autem?

Lukáš Rygr (22 let), Rychnov nad Kněžnou
Ne, nemám strach. Jezdím autem a v tomto směru si věřím. Určitě se může najít blbec, který mě nabourá, ale nebojím se.

Josef Rataj (62 let), Příbor, okr. Nový Jičín
Ne, já jsem starý chlap, tak už to mám spočítaný. Ale raději řídím auto, které mám pod kontrolou, třeba do letadla jsem ještě nevlezl.

Zdeňka Fialová (58 let), Rychnov nad Kněžnou
Jako cyklistka se bojím, někteří řidiči mě míjejí velmi rychle a téměř neobjíždějí. Snažím se tak vyvarovat silnic, kde je velký provoz.

Eva Tremlová (18 let), Hradec Králové
Já neřídím a ani na kole po silnicích moc nejezdím, ale když mě někdo veze a jezdí rychle, třeba nad 100 km/h, tak už se opravdu bojím.

Jaroslav Huď (38 let), Ukrajina
Ano, strach mám. Jezdím spíš na kole, na kterém se nebojím, ale v autě nedůvěřuji jiným řidičům ani sobě. Nechci udělat chybu.

Silvie Špryňarová, Martin Singr, Kamila Císařová