VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Do školy na kole? Jedná se 
o nejrizikovější způsob dopravy

Rychnovsko - Přestože kalendářní podzim již začal, počasí zatím cyklistům přeje. Vždyť pro některé není kolo jen koníčkem, ale dopravním prostředkem, na který jsou odkázáni při každodenní cestě do práce nebo do školy.

5.10.2014
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Radmila Šepsová

Jízda na kole se pro mnoho dětí na venkově stala dokonce jediným možným způsobem dojíždění, statisticky však tím nejnebezpečnějším. Na Rychnovsku se tímto způsobem do škol dopravuje řada dětí.

Mnohé školy se proto snaží své žáky upozornit na možná rizika, která je mohou během cesty „za vzděláváním“ i ve volném čase na silnici potkat. Různé takové projekty využívá například „základka“ v Českém Meziříčí. V obci se nachází cukrovar, takže je tu zvýšený provoz. Děti například samy upozorňovaly na místa, kde se při cestě do školy necítí bezpečně, kreslily mapu a uváděly, jakým způsobem by se nejraději do školy dopravovaly.

Podle bezpečnostní studie jedné z pojišťoven je v porovnání s chůzí nebo cestováním v autobuse riziko, že se školák stane účastníkem dopravní nehody, až sedmkrát vyšší. Existuje několik důvodů, proč je pro děti obzvlášť riskantní jezdit do školy na kole. Jedním z rizikových faktorů je dětský výhled na vozovku. V porovnání s dospělou osobou je totiž výhled dětí značně omezený. Vzhledem ke své výšce děti často čelí problémům s výhledem na provoz, a to zejména v případě, kdy stojí mezi zaparkovanými auty. Navíc malí cyklisté jen těžko odhadnou rychlost ostatních účastníků silničního provozu.

V neposlední řadě může způsobit nehodu i to, že školáci mají větší problémy koncentrovat se výlučně na provoz a snadno se rozptýlí. Ještě dříve, než rodiče své dítě pustí na kolo, měli by precizně zkontrolovat brzdy, reflexní prvky, světlo a pláště kol. Důležité je také výškové nastavení sedadla a dodržení jednoduchého bezpečnostního pravidla: vidět a být viděn. Osvědčenou radou je proto dětem oblékat světlé a barevné bundy nebo reflexní vesty a používat speciální školní tašky s reflexními prvky.

Děti by měly také znát základní pravidla silničního provozu a rodiče by je měli důsledně učit, aby si zvolily vždy co nejbezpečnější trasu a hlavně si nezapomněly nasadit helmu.

Zákon o silničním provozu totiž cyklistům do patnácti let přímo uděluje povinnost jezdit s ochrannou přilbou, starším dětem a dospělým ji pak doporučuje. Přilba by tak měla být podstatnou součástí výbavy bez ohledu na věk. Podle studie jedné z pojišťoven způsobí více než čtyřicet procent ze všech kolizí cyklistů s automobily závažné poranění hlavy a mozku.

„V případě, že ji cyklista při nehodě na kole nemá, pravděpodobnost, že utrpí poškození mozku, je až dvojnásobně vyšší. Nebezpečná však není jen srážka cyklisty s autem. Až jedna třetina všech cyklistických smrtelných nehod či těžkých zranění pochází z jiných druhů pádů a kolizí," uvádí Eva Pištíková z likvidace událostí z pojištění osob pojišťovny Allianz.

Zajímavé je, jak se povinnost cyklisty nosit přilbu v různých zemích liší. Ve Francii, Itálii, Německu, Švýcarsku, Velké Británii, ale i třeba v Indii nebo Hongkongu se helma jako povinná výbava nevyžaduje. Naopak, její nošení je pro cyklisty povinné v mnoha amerických státech, Jižní Koreji a Japonsku, kde si děti musí chránit hlavu do věku 13 let. V Rakousku zákon přilbu ukládá do 12. roku života, což je stále méně než v Česku nebo Slovensku. V Německu například nosí pouze 10 procent cyklistů helmu, proto se rozpoutala diskuse o tom, že helmy budou pro cyklisty povinné.

Autor: Barbora Zemanová

5.10.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

eet
6

EET: obchodníci s obuví mají strach ze sankcí a kontrol

Výhled na České středohoří. Vzadu Milešovka
0 14

Obludné plány na zastavění vrcholu Milešovky šly k ledu

Co je nepřijatelné? Večerní emaily nebo zdrobněliny v doméně

Lidé často v elektronické komunikaci podceňují pravidla slušného chování. Ať se jedná o emaily, esemesky nebo internetové diskuse. Jak na úřední mail?

Lidl dramaticky zvyšuje nástupní mzdu a srovnává platy v regionech

Praha - Diskontní řetězec Lidl zvýší od 1. března nástupní mzdu zaměstnanců v obchodech o 25 procent, ta tak dosáhne 23 333 korun při čtyřicetihodinovém úvazku. Průměrná mzda prodavačů a pokladních bude při stejném úvazku 24 897 Kč.

AUTOMIX.CZ

PŘEHLEDNĚ: Proč se škodovky jmenují, jak se jmenují?

Od konce 80. let česká automobilka Škoda svoje modely označuje výhradně slovními názvy. Na začátku této éry byl samozřejmě Favorit.

DOTYK.CZ

Příjmy začínajících vědců jsou pod hranicí chudoby

V České republice je přibližně 25 tisíc doktorandů. Mnozí na začátku studia pomýšlí na vědeckou dráhu. Ve vědě je přitom čím dál víc důležitá mezinárodní spolupráce. Podle slov předsedkyně České asociace doktorandek a doktorandů Kateřiny Cidlinské však českým studentům současný systém nedovoluje být na této mezinárodní úrovni zcela konkurenceschopní.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies