VYBERTE SI REGION

Do školy na kole? Jedná se 
o nejrizikovější způsob dopravy

Rychnovsko - Přestože kalendářní podzim již začal, počasí zatím cyklistům přeje. Vždyť pro některé není kolo jen koníčkem, ale dopravním prostředkem, na který jsou odkázáni při každodenní cestě do práce nebo do školy.

5.10.2014
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Radmila Šepsová

Jízda na kole se pro mnoho dětí na venkově stala dokonce jediným možným způsobem dojíždění, statisticky však tím nejnebezpečnějším. Na Rychnovsku se tímto způsobem do škol dopravuje řada dětí.

Mnohé školy se proto snaží své žáky upozornit na možná rizika, která je mohou během cesty „za vzděláváním“ i ve volném čase na silnici potkat. Různé takové projekty využívá například „základka“ v Českém Meziříčí. V obci se nachází cukrovar, takže je tu zvýšený provoz. Děti například samy upozorňovaly na místa, kde se při cestě do školy necítí bezpečně, kreslily mapu a uváděly, jakým způsobem by se nejraději do školy dopravovaly.

Podle bezpečnostní studie jedné z pojišťoven je v porovnání s chůzí nebo cestováním v autobuse riziko, že se školák stane účastníkem dopravní nehody, až sedmkrát vyšší. Existuje několik důvodů, proč je pro děti obzvlášť riskantní jezdit do školy na kole. Jedním z rizikových faktorů je dětský výhled na vozovku. V porovnání s dospělou osobou je totiž výhled dětí značně omezený. Vzhledem ke své výšce děti často čelí problémům s výhledem na provoz, a to zejména v případě, kdy stojí mezi zaparkovanými auty. Navíc malí cyklisté jen těžko odhadnou rychlost ostatních účastníků silničního provozu.

V neposlední řadě může způsobit nehodu i to, že školáci mají větší problémy koncentrovat se výlučně na provoz a snadno se rozptýlí. Ještě dříve, než rodiče své dítě pustí na kolo, měli by precizně zkontrolovat brzdy, reflexní prvky, světlo a pláště kol. Důležité je také výškové nastavení sedadla a dodržení jednoduchého bezpečnostního pravidla: vidět a být viděn. Osvědčenou radou je proto dětem oblékat světlé a barevné bundy nebo reflexní vesty a používat speciální školní tašky s reflexními prvky.

Děti by měly také znát základní pravidla silničního provozu a rodiče by je měli důsledně učit, aby si zvolily vždy co nejbezpečnější trasu a hlavně si nezapomněly nasadit helmu.

Zákon o silničním provozu totiž cyklistům do patnácti let přímo uděluje povinnost jezdit s ochrannou přilbou, starším dětem a dospělým ji pak doporučuje. Přilba by tak měla být podstatnou součástí výbavy bez ohledu na věk. Podle studie jedné z pojišťoven způsobí více než čtyřicet procent ze všech kolizí cyklistů s automobily závažné poranění hlavy a mozku.

„V případě, že ji cyklista při nehodě na kole nemá, pravděpodobnost, že utrpí poškození mozku, je až dvojnásobně vyšší. Nebezpečná však není jen srážka cyklisty s autem. Až jedna třetina všech cyklistických smrtelných nehod či těžkých zranění pochází z jiných druhů pádů a kolizí," uvádí Eva Pištíková z likvidace událostí z pojištění osob pojišťovny Allianz.

Zajímavé je, jak se povinnost cyklisty nosit přilbu v různých zemích liší. Ve Francii, Itálii, Německu, Švýcarsku, Velké Británii, ale i třeba v Indii nebo Hongkongu se helma jako povinná výbava nevyžaduje. Naopak, její nošení je pro cyklisty povinné v mnoha amerických státech, Jižní Koreji a Japonsku, kde si děti musí chránit hlavu do věku 13 let. V Rakousku zákon přilbu ukládá do 12. roku života, což je stále méně než v Česku nebo Slovensku. V Německu například nosí pouze 10 procent cyklistů helmu, proto se rozpoutala diskuse o tom, že helmy budou pro cyklisty povinné.

Autor: Barbora Zemanová

5.10.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
AKTUALIZOVÁNO

Průměrná mzda v ČR se ve 3. čtvrtletí zvýšila na 27.220 Kč

Praha - Průměrná mzda v Česku ve třetím čtvrtletí meziročně vzrostla o 1170 korun na 27.220 Kč, tedy o 4,5 procenta. Reálně, po odečtení inflace se lidem výdělek zvýšil o čtyři procenta. Informoval o tom dnes Český statistický úřad (ČSÚ). Podle něj na růst mezd v mnoha oblastech tlačil nedostatek pracovníků, o které zaměstnavatelé mezi sebou soutěžili. Růst výdělků se shoduje s odhady analytiků.

Případ úplatků Horkého a lobbistky Mrencové se vrací do Chebu

Plzeň - Krajský soud v Plzni zrušil původní verdikt a vrátil případ k novému projednání do Chebu.

Výpravčí, jenž způsobil nehodu v Bavorsku, půjde do vězení

Berlín - Na tři a půl roku do vězení poslal dnes německý soud výpravčího, který v únoru zavinil nejhorší železniční neštěstí v Bavorsku za více než 40 let. Nehoda u obce Bad Aibling si vyžádala 12 mrtvých a téměř 90 zraněných. Muži, který hrál během služby hru na mobilním telefonu, hrozil až pětiletý trest vězení.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies