VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Do školy na kole? Jedná se 
o nejrizikovější způsob dopravy

Rychnovsko - Přestože kalendářní podzim již začal, počasí zatím cyklistům přeje. Vždyť pro některé není kolo jen koníčkem, ale dopravním prostředkem, na který jsou odkázáni při každodenní cestě do práce nebo do školy.

5.10.2014
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Radmila Šepsová

Jízda na kole se pro mnoho dětí na venkově stala dokonce jediným možným způsobem dojíždění, statisticky však tím nejnebezpečnějším. Na Rychnovsku se tímto způsobem do škol dopravuje řada dětí.

Mnohé školy se proto snaží své žáky upozornit na možná rizika, která je mohou během cesty „za vzděláváním“ i ve volném čase na silnici potkat. Různé takové projekty využívá například „základka“ v Českém Meziříčí. V obci se nachází cukrovar, takže je tu zvýšený provoz. Děti například samy upozorňovaly na místa, kde se při cestě do školy necítí bezpečně, kreslily mapu a uváděly, jakým způsobem by se nejraději do školy dopravovaly.

Podle bezpečnostní studie jedné z pojišťoven je v porovnání s chůzí nebo cestováním v autobuse riziko, že se školák stane účastníkem dopravní nehody, až sedmkrát vyšší. Existuje několik důvodů, proč je pro děti obzvlášť riskantní jezdit do školy na kole. Jedním z rizikových faktorů je dětský výhled na vozovku. V porovnání s dospělou osobou je totiž výhled dětí značně omezený. Vzhledem ke své výšce děti často čelí problémům s výhledem na provoz, a to zejména v případě, kdy stojí mezi zaparkovanými auty. Navíc malí cyklisté jen těžko odhadnou rychlost ostatních účastníků silničního provozu.

V neposlední řadě může způsobit nehodu i to, že školáci mají větší problémy koncentrovat se výlučně na provoz a snadno se rozptýlí. Ještě dříve, než rodiče své dítě pustí na kolo, měli by precizně zkontrolovat brzdy, reflexní prvky, světlo a pláště kol. Důležité je také výškové nastavení sedadla a dodržení jednoduchého bezpečnostního pravidla: vidět a být viděn. Osvědčenou radou je proto dětem oblékat světlé a barevné bundy nebo reflexní vesty a používat speciální školní tašky s reflexními prvky.

Děti by měly také znát základní pravidla silničního provozu a rodiče by je měli důsledně učit, aby si zvolily vždy co nejbezpečnější trasu a hlavně si nezapomněly nasadit helmu.

Zákon o silničním provozu totiž cyklistům do patnácti let přímo uděluje povinnost jezdit s ochrannou přilbou, starším dětem a dospělým ji pak doporučuje. Přilba by tak měla být podstatnou součástí výbavy bez ohledu na věk. Podle studie jedné z pojišťoven způsobí více než čtyřicet procent ze všech kolizí cyklistů s automobily závažné poranění hlavy a mozku.

„V případě, že ji cyklista při nehodě na kole nemá, pravděpodobnost, že utrpí poškození mozku, je až dvojnásobně vyšší. Nebezpečná však není jen srážka cyklisty s autem. Až jedna třetina všech cyklistických smrtelných nehod či těžkých zranění pochází z jiných druhů pádů a kolizí," uvádí Eva Pištíková z likvidace událostí z pojištění osob pojišťovny Allianz.

Zajímavé je, jak se povinnost cyklisty nosit přilbu v různých zemích liší. Ve Francii, Itálii, Německu, Švýcarsku, Velké Británii, ale i třeba v Indii nebo Hongkongu se helma jako povinná výbava nevyžaduje. Naopak, její nošení je pro cyklisty povinné v mnoha amerických státech, Jižní Koreji a Japonsku, kde si děti musí chránit hlavu do věku 13 let. V Rakousku zákon přilbu ukládá do 12. roku života, což je stále méně než v Česku nebo Slovensku. V Německu například nosí pouze 10 procent cyklistů helmu, proto se rozpoutala diskuse o tom, že helmy budou pro cyklisty povinné.

Autor: Barbora Zemanová

5.10.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Premiér Bohuslav Sobotka během rozhovoru Deníku.
24 10

Vláda projedná sloučení tarifů, někteří lidé by se dočkali zvýšení platu

Výbuch v petrohradském metru
2 27

Za útokem na petrohradské metro stojí džihádisté. Plnili příkaz Al-Káidy

Chtěl být prezidentem, teď má na krku mezinárodní zatykač

Co je moc, to je moc. Krajskému soudu v Ostravě došla trpělivost s někdejším kandidátem na prezidenta republiky a kanadským podnikatelem českého původu Jiřím Včelařem Kotasem (64 let). Ten jako obžalovaný figuruje v kauze padělaných obrazů světoznámých malířů.

AKTUALIZOVÁNO

Hromadná nehoda na D1: zemřel řidič dodávky, za tragédii může stojící kolona

Brno /FOTOGALERIE/ – Zraněním podlehl padesátiletý muž, kterého vyprostili hasiči z havarované dodávky v hromadné havárii na dálnici D1. V úterý kolem půl dvanácté se na 202. dálničním kilometru srazily čtyři nákladní auta a dodávka. Kvůli nehodě u Brna museli z dálnice sjet řidiči mířící na Vyškov a Ostravu. Dopravu se podařilo uvolnit až krátce před půl sedmou večer. „Kolony se začínají pomalu rozjíždět," informovala mluvčí jihomoravských policistů Štěpánka Komárová.

Kejval podepsal přihlášku na OH do Pchjongčchangu. Úspěch popřál i Zeman

Povinná formalita je splněna. Přesně 289 dnů před zahájením zimních olympijských her v Pchjongčchangu podepsali prezident Miloš Zeman a předseda Českého olympijského výboru Jiří Kejval oficiální přihlášku českého týmu. Ta i podpis k průvodnímu dopisu, který obdrží šéf Mezinárodního olympijského výboru Thomas Bach, jsou podmínkou k účasti sportovců v Jižní Koreji.

Seznam významných dnů se zřejmě rozšíří. O dva týkající se světové války

Nově by měl být 18. červen Dnem hrdinů druhého odboje, kteří se postavili nacismu. Druhý má připomenout vyhlazení takzvaného terezínského rodinného tábora v Osvětimi-Březince v noci na 9. března 1944. Doplnění zákona o státních svátcích dnes schválila Sněmovna už v prvním kole projednávání.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies