Investice potvrdil při své neoficiální pondělní návštěvě Rychnovska premiér Bohuslav Sobotka. Do okresu přijel například s kandidátem do Evropského parlamentu Miroslavem Pochem či krajským radním pro dopravu Karlem Janečkem.
„Dopravní infrastruktura v okrese není pro tak velkou investici připravená. Zátěž se zvýší. Je evidentní, že místní komunikace nestačí náporu. Je potřeba pracovat na přípravě obchvatů obcí a měst, tak aby se situace zlepšila,“ prozradil premiér.
Podle jeho slov je to otázka spolupráce mezi státem, ministerstvem průmyslu, krajem a obcemi. „Je třeba projekty připravit a pak na ně hledat peníze, stát se nezříká podílu na financování,“ podotkl. Čásku, která by mohla na silnice a obchvaty putovat, však nechtěl specifikovat. Vše prý záleží na určení prioritních investičních akcí v infrastruktuře. Podle informací Deníku se na jejich financování nebude automobilka podílet. „Odpovědnost za infrastrukturu má primárně stát.
Plán nabírá obrysů
Od toho je tady vláda, od toho je tady kraj,“ potvrdil premiér. Plán, jakým způsobem ze závodu rozvést vyrobené automobily, začíná však již teď nabírat jasnějších obrysů. Kapacita na železnici by se měla zvýšit až o sto procent, což pro některé obce znamená dobrou zprávu.
Například v Častolovicích by však intenzifikace trati mohla přinést obyvatelům komplikace – vyšší hluk. „Z jedné strany je nádraží a trať, z druhé strany hlavní silnice,“ popisuje starostka městysu Jarmila Novohradská. Zatím však Častolovice trápí jiný problém, dopravní situace je tu opravdu kritická.
Nejhorší situace je v kopečku u kostela – v ulici Komenského – kudy denně projedou desítky nákladních automobilů, často spojených s automobilkou či jejími dodavateli. Otřesy a hluk vadí místním obyvatelům a také podnikatelům. Lidé se navíc obávají o své zdraví. Ulice je často „zacpaná“, dva náklaďáky mají velký problém kolem sebe projet. Auta najíždějí na chodník, lidé se bojí o své bezpečí i o život svých dětí – školáků z častolovické základky, která sídlí přímo nad kopečkem. „Je to tu nebezpečné, současný stav je strašný,“ poznamenává starostka, která se v pondělí setkala s premiérem Bohuslavem Sobotkou v Kvasinách.
Finance do infrastruktury
„Nikdo mě sice neubezpečil, že se obchvat bude stavět, ale byla jsem mile překvapena, jak byl premiér znalý věcí. Tvrdil, že finance půjdou přednostně do infrastruktury,“ popisuje Jarmila Novohradská s tím, že stavba obchvatu je běh na dlouhou trať.
„Budu úřady stále bombardovat. Obec se stále musí snažit a zajímat,“ dodává starostka. Podle jejích slov je ve hře stavba malého a velkého obchvatu. Ten první by ulevil především Komenského ulici a přilehlým částem. Druhý by ulevil celému městysu.
Častolovice jsou jen jedním z příkladů obce, která volá po obchvatu, a to už několik let.
Podobná situace je například v Borohrádku, který leží na hlavním tahu směrem na Pardubice. I tudy projíždějí denně stovky kamionů a tisíce osobních aut. Jak by mohl obchvat vypadat, je přitom jasné. Již několik let je totiž „na papíře“.