VYBERTE SI REGION

Dopravu rozsekne referendum

Nové Město nad Metují - O dopravě v Novém Městě rozhodnou lidé v referendu. Možnosti posoudí odborníci.

29.9.2015
SDÍLEJ:

NÁCHODSKÁ ULICE v Novém Městě nad Metují.Foto: DENÍK/ Pavel Bednář

Doprava, to je asi to nejpalčivější téma v Novém Městě nad Metují. Byť se v letošním roce podařilo opravit největší tankodrom široko daleko Náchodskou ulici, na uspokojivé řešení, které by odvedlo tranzitní dopravu z Krčína či mimo centrum města, se stále čeká.

Už mnoho let se počítá s takzvanou přeložkou, která má vést od takzvané „myší díry" v Krčíně podél železniční trati okolo nádraží k mostu u bývalého Stavostroje a odtud dále napříč polem k Vrchovinám. Ovšem proti tomuto léta připravovanému řešení se před minulými komunálními volbami během projednávání územního plánu zvedl odpor části obyvatel. Ti požadovali peticí referendum, které by o přeložce rozhodlo. Raději by chtěli obchvat města, který by vedl jižním směrem. Vše nakonec vyřešil soud. V dubnu krajský soud v Hradci Králové rozhodl o vyhlášení místního referenda, zároveň rozhodl, že místní referendum se bude konat současně s nejbližšími komunálními volbami, tedy na podzim roku 2018.

Současné vedení radnice usnesení krajského soudu respektuje. Jeho rozhodnutí totiž zároveň dává možnost v průběhu následujících pětatřiceti měsíců, které zbývající do konání příštích komunálních voleb, pečlivě posoudit přínosy a nedostatky všech možných variant řešení neuspokojivé dopravní situace v Novém Městě nad Metují.

Rozhodnutí krajského soudu zároveň neohrožuje probíhající proces zpracování a přijetí nového územního plánu, který může být zastupitelstvem města přijat a následně prostřednictvím změny upraven tak, aby respektoval výsledky referenda.

Soud vyhověl odpůrcům přeložky

Soud svým rozhodnutím zcela vyhověl přípravnému výboru a vyhlásil místní referendum v termínu, který byl přípravným výborem navržen. I otázka, o které budou lidé spolu s příštími volbami hlasovat, je taková, jak ji odpůrci přeložky navrhli. Zní: „Jste proti vedení tranzitní a nákladní dopravy v navrženém dopravním koridoru Vladivostok okolo nádraží ČD pod Malecím nad Vrchoviny a požadujete, aby orgány města žádaly u příslušných organizací ukončení prací na realizaci stavby přeložky 1/14 a v souladu se zákonnými postupy prosazovaly v městských, krajských i celostátních dokumentech územního plánování podmínky pro vytvoření jižního obchvatu Nového Města nad Metují v trase Spy Vladivostok Osma Nahořany?"

Čekalo se, jak se dále zastupitelé k věci postaví. Navíc v souvislosti s rozšiřováním automobilky Škoda Auto v Kvasinách na Rychnovsku a závody v okolní průmyslové zóně se dá čekat, že doprava v této trase bude dále velmi frekventovaná. Zastupitelstvo proto letos v červnu na svém zasedání schválilo všemi hlasy šestnácti přítomných zastupitelů usnesení, ve kterém ukládá starostovi jednat na úrovni Krajského úřadu Královéhradeckého kraje a Ředitelství silnic a dálnic ČR, kterým patří a spravují silnice, a dalších příslušných subjektů o možnostech řešení tranzitní dopravy vedoucí přes město v souvislosti s plánovanými investicemi do dopravní infrastruktury na území kraje a rozšířením výrobního areálu Kvasiny. Zastupitelstvo dále uložilo starostovi, aby vyzval přípravný výbor pro konání místního referenda k doložení důvodů a argumentů pro jimi navrhovanou trasu obchvatu města.

„Důvodem návrhu uvedeného usnesení byla nejen reakce na rozhodnutí krajského soudu ohledně konání referenda v roce 2018, ale také snaha o skutečné řešení jednoho z nejzávažnějších problémů Nového Města nad Metují tranzitní dopravy. Po desetiletích plánů, diskuzí, rozhodnutí úřadů a jejich napadání, soudních sporů a osobních invektiv je situace stále stejná tisíce aut, osobních i nákladních, neustále projíždějí městem po nevyhovujících komunikacích a znepříjemňují život všem obyvatelům i návštěvníkům města," uvedl starosta města Petr Hable.

Odborníci posoudí všechny možnosti

Hlavním záměrem radnice je zahájit proces, v rámci kterého vysoce kvalifikovaní odborníci na silniční dopravu prověří veškerá dostupná fakta a informace a na jejich základě posoudí všechny existující možnosti řešení tranzitní dopravy a případně navrhnou varianty nové. V úvahu by měli vzít nejen historii, ale zejména aktuální situaci a předpokládaný budoucí vývoj silniční dopravy spojený s probíhajícím rozšiřováním závodu Škoda Auto v Kvasinách. Všechny možné trasy by následně měly být porovnány a zhodnoceny nejen z pohledu dopadů na město a jeho obyvatele, časové realizovatelnosti, finanční náročnosti a dopadů na životní prostředí, ale i z pohledu budoucnosti, tzn. na jak dlouho jednotlivé varianty řešení budou skutečně funkční.

„Předpokládáme, že veškeré možnosti vedení tranzitní dopravy s jejich klady i zápory předložíme novoměstským občanům tak, aby se mohli kvalifikovaně rozhodnout při svém hlasování v místním referendu," doplnil starosta Petr Hable.

Řešit chtějí vše, nejen tři varianty

Vedení města chce těmito kroky docílit toho, aby studie zhodnotila všechny možné varianty řešení tranzitní dopravy a nikoli pouze tři v současné době diskutované tzn. přeložku, obchvat popsaný ve studii Brána k sousedům a obchvat v trase navrhované přípravným výborem pro konání místního referenda.

„Jsme přesvědčeni, že tranzitní doprava je skutečně něčím, co přesahuje hranice katastru našeho města a tuto otázku je třeba řešit ve spolupráci s Krajským úřadem a ŘSD. Předpokládáme, že občané města budou průběžně seznamováni s postupem prací na vyhledávací studií. Zároveň bude na rozhodnutí celého zastupitelstva města, k jakým aktivitám a činnostem nás v následujících měsících pověří dle postupu prací na vyhledávací studii a jejich výsledcích," uvedl místostarosta Michal Beseda.

Doplnil, že radnice chce dosáhnout dohody o vzájemné koordinaci přípravy výše popsané vyhledávací studie. Ve spolupráci s institucemi jako jsou vedení Královéhradeckého kraje, krajský úřad, ŘSD, které by bylo investorem výstavby, a ministerstvo dopravy chce proto nastavit celý proces tak, aby závěry studie byly odborné, nestranné, kompetentní a nezpochybnitelné.

Největší tankodrom už je opraven

Mezitím vším se povedlo, že je konečně opravena Náchodská ulice. Býval to jeden z největších tankodromů na Náchodsku. Před měsícem se ale opravená ulice opět otevřela běžnému silničnímu provozu. Rekonstrukce začala v půli března a došlo při ní k úplnému vybourání dosavadní vozovky. Následně se vystavěla cesta zcela nová. Ta je ale podstatně zúžená než jak tomu bylo u staré komunikace. Nově přibyly ostrůvky s přechody pro chodce či nájezdy na železniční most, který je taktéž zcela zrekonstruován.

Rekonstrukci vozovky a mostu hradil Královéhradecký kraj, který je také vlastníkem komunikace. Přišlo ho to na více než 35 milionů korun. Pozadu ale nezůstalo ani město. To v rámci kompletní rekonstrukce celé ulice ještě stále buduje nové chodníky, parkovací stání a cyklostezku. Pro tuto akci má město ve svém rozpočtu vyčleněno téměř deset milionů korun. Samotná realizace bude však levnější o 3,2 milionu korun, které město získalo jako dotaci od Státního fondu dopravní infrastruktury.

(ek, bed)

Autor: Redakce, Pavel Bednář

29.9.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Před brněnskými strážníky ujížděl řidič, který předtím úmyslně zaparkoval na chodníku před ředitelstvím městské policie ve Štefánikově ulici a odmítal auto odstranit.
1

Rychle a zběsile v Brně. Provokoval strážníky, pak ujížděl i na červenou

Poslední rozloučení s bývalým politickým vězněm a skautským činovníkem Jiřím Navrátilem proběhlo 22. ledna v Praze.
16

Skauti a přátelé se rozloučili s Jiřím Navrátilem

Po útoku kormoránů tekla Ostravicí „krvavá voda"

Doslova masakr ryb způsobila obrovská hejna kormoránů v řece Ostravici v místech, kde se do této řeky vlévá Lučina. Uvedl to jednatel Českého rybářského svazu pro severní Moravu a Slezsko Přemysl Jaroň.

AKTUALIZOVÁNO

Dívenka, která vylétla ze sjezdovky, v nemocnici podlehla vážným zraněním

Dolní Morava – Teprve jedenáctiletá lyžařka se v sobotu 21. ledna dopoledne velmi těžce zranila ve skiareálu na Dolní Moravě. Přes veškerou lékařskou péči dívenka svým zraněním v nemocnici podlehla.

Ředitel psychiatrické nemocnice: Pacienti jsou na prvním místě. Nejsme vězení

Brno /ROZHOVOR/ – Asi šest tisíc lidí ročně podstoupí léčbu v psychiatrické nemocnici v brněnských Černovicích. Podle jejího ředitele Marka Radimského si na péči v ní stěžuje jen minimum z nich. „Personál se snaží pro pacienty dělat, co může. Kdyby na psychiatrii zaměstnanci pracovat nechtěli, už tu nejsou," míní.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies