VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dopravu rozsekne referendum

Nové Město nad Metují - O dopravě v Novém Městě rozhodnou lidé v referendu. Možnosti posoudí odborníci.

29.9.2015
SDÍLEJ:

NÁCHODSKÁ ULICE v Novém Městě nad Metují.Foto: DENÍK/ Pavel Bednář

Doprava, to je asi to nejpalčivější téma v Novém Městě nad Metují. Byť se v letošním roce podařilo opravit největší tankodrom široko daleko Náchodskou ulici, na uspokojivé řešení, které by odvedlo tranzitní dopravu z Krčína či mimo centrum města, se stále čeká.

Už mnoho let se počítá s takzvanou přeložkou, která má vést od takzvané „myší díry" v Krčíně podél železniční trati okolo nádraží k mostu u bývalého Stavostroje a odtud dále napříč polem k Vrchovinám. Ovšem proti tomuto léta připravovanému řešení se před minulými komunálními volbami během projednávání územního plánu zvedl odpor části obyvatel. Ti požadovali peticí referendum, které by o přeložce rozhodlo. Raději by chtěli obchvat města, který by vedl jižním směrem. Vše nakonec vyřešil soud. V dubnu krajský soud v Hradci Králové rozhodl o vyhlášení místního referenda, zároveň rozhodl, že místní referendum se bude konat současně s nejbližšími komunálními volbami, tedy na podzim roku 2018.

Současné vedení radnice usnesení krajského soudu respektuje. Jeho rozhodnutí totiž zároveň dává možnost v průběhu následujících pětatřiceti měsíců, které zbývající do konání příštích komunálních voleb, pečlivě posoudit přínosy a nedostatky všech možných variant řešení neuspokojivé dopravní situace v Novém Městě nad Metují.

Rozhodnutí krajského soudu zároveň neohrožuje probíhající proces zpracování a přijetí nového územního plánu, který může být zastupitelstvem města přijat a následně prostřednictvím změny upraven tak, aby respektoval výsledky referenda.

Soud vyhověl odpůrcům přeložky

Soud svým rozhodnutím zcela vyhověl přípravnému výboru a vyhlásil místní referendum v termínu, který byl přípravným výborem navržen. I otázka, o které budou lidé spolu s příštími volbami hlasovat, je taková, jak ji odpůrci přeložky navrhli. Zní: „Jste proti vedení tranzitní a nákladní dopravy v navrženém dopravním koridoru Vladivostok okolo nádraží ČD pod Malecím nad Vrchoviny a požadujete, aby orgány města žádaly u příslušných organizací ukončení prací na realizaci stavby přeložky 1/14 a v souladu se zákonnými postupy prosazovaly v městských, krajských i celostátních dokumentech územního plánování podmínky pro vytvoření jižního obchvatu Nového Města nad Metují v trase Spy Vladivostok Osma Nahořany?"

Čekalo se, jak se dále zastupitelé k věci postaví. Navíc v souvislosti s rozšiřováním automobilky Škoda Auto v Kvasinách na Rychnovsku a závody v okolní průmyslové zóně se dá čekat, že doprava v této trase bude dále velmi frekventovaná. Zastupitelstvo proto letos v červnu na svém zasedání schválilo všemi hlasy šestnácti přítomných zastupitelů usnesení, ve kterém ukládá starostovi jednat na úrovni Krajského úřadu Královéhradeckého kraje a Ředitelství silnic a dálnic ČR, kterým patří a spravují silnice, a dalších příslušných subjektů o možnostech řešení tranzitní dopravy vedoucí přes město v souvislosti s plánovanými investicemi do dopravní infrastruktury na území kraje a rozšířením výrobního areálu Kvasiny. Zastupitelstvo dále uložilo starostovi, aby vyzval přípravný výbor pro konání místního referenda k doložení důvodů a argumentů pro jimi navrhovanou trasu obchvatu města.

„Důvodem návrhu uvedeného usnesení byla nejen reakce na rozhodnutí krajského soudu ohledně konání referenda v roce 2018, ale také snaha o skutečné řešení jednoho z nejzávažnějších problémů Nového Města nad Metují tranzitní dopravy. Po desetiletích plánů, diskuzí, rozhodnutí úřadů a jejich napadání, soudních sporů a osobních invektiv je situace stále stejná tisíce aut, osobních i nákladních, neustále projíždějí městem po nevyhovujících komunikacích a znepříjemňují život všem obyvatelům i návštěvníkům města," uvedl starosta města Petr Hable.

Odborníci posoudí všechny možnosti

Hlavním záměrem radnice je zahájit proces, v rámci kterého vysoce kvalifikovaní odborníci na silniční dopravu prověří veškerá dostupná fakta a informace a na jejich základě posoudí všechny existující možnosti řešení tranzitní dopravy a případně navrhnou varianty nové. V úvahu by měli vzít nejen historii, ale zejména aktuální situaci a předpokládaný budoucí vývoj silniční dopravy spojený s probíhajícím rozšiřováním závodu Škoda Auto v Kvasinách. Všechny možné trasy by následně měly být porovnány a zhodnoceny nejen z pohledu dopadů na město a jeho obyvatele, časové realizovatelnosti, finanční náročnosti a dopadů na životní prostředí, ale i z pohledu budoucnosti, tzn. na jak dlouho jednotlivé varianty řešení budou skutečně funkční.

„Předpokládáme, že veškeré možnosti vedení tranzitní dopravy s jejich klady i zápory předložíme novoměstským občanům tak, aby se mohli kvalifikovaně rozhodnout při svém hlasování v místním referendu," doplnil starosta Petr Hable.

Řešit chtějí vše, nejen tři varianty

Vedení města chce těmito kroky docílit toho, aby studie zhodnotila všechny možné varianty řešení tranzitní dopravy a nikoli pouze tři v současné době diskutované tzn. přeložku, obchvat popsaný ve studii Brána k sousedům a obchvat v trase navrhované přípravným výborem pro konání místního referenda.

„Jsme přesvědčeni, že tranzitní doprava je skutečně něčím, co přesahuje hranice katastru našeho města a tuto otázku je třeba řešit ve spolupráci s Krajským úřadem a ŘSD. Předpokládáme, že občané města budou průběžně seznamováni s postupem prací na vyhledávací studií. Zároveň bude na rozhodnutí celého zastupitelstva města, k jakým aktivitám a činnostem nás v následujících měsících pověří dle postupu prací na vyhledávací studii a jejich výsledcích," uvedl místostarosta Michal Beseda.

Doplnil, že radnice chce dosáhnout dohody o vzájemné koordinaci přípravy výše popsané vyhledávací studie. Ve spolupráci s institucemi jako jsou vedení Královéhradeckého kraje, krajský úřad, ŘSD, které by bylo investorem výstavby, a ministerstvo dopravy chce proto nastavit celý proces tak, aby závěry studie byly odborné, nestranné, kompetentní a nezpochybnitelné.

Největší tankodrom už je opraven

Mezitím vším se povedlo, že je konečně opravena Náchodská ulice. Býval to jeden z největších tankodromů na Náchodsku. Před měsícem se ale opravená ulice opět otevřela běžnému silničnímu provozu. Rekonstrukce začala v půli března a došlo při ní k úplnému vybourání dosavadní vozovky. Následně se vystavěla cesta zcela nová. Ta je ale podstatně zúžená než jak tomu bylo u staré komunikace. Nově přibyly ostrůvky s přechody pro chodce či nájezdy na železniční most, který je taktéž zcela zrekonstruován.

Rekonstrukci vozovky a mostu hradil Královéhradecký kraj, který je také vlastníkem komunikace. Přišlo ho to na více než 35 milionů korun. Pozadu ale nezůstalo ani město. To v rámci kompletní rekonstrukce celé ulice ještě stále buduje nové chodníky, parkovací stání a cyklostezku. Pro tuto akci má město ve svém rozpočtu vyčleněno téměř deset milionů korun. Samotná realizace bude však levnější o 3,2 milionu korun, které město získalo jako dotaci od Státního fondu dopravní infrastruktury.

(ek, bed)

Autor: Redakce, Pavel Bednář

29.9.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Čech odsouzený v Súdánu se vrátil do vlasti, přivezl ho Zaorálek
3 4

Zpátky doma. Čech Petr Jašek byl propuštěn ze súdánského vězení

Moderátor Jimmy Kimmel
AKTUALIZOVÁNO
12

Předávání Oscarů: Nejlepším filmem je La La Land. Ne! Moonlight

Bouřlivák Johnny Cash přežil bitku s pštrosem i požár národního parku

/VIDEO, FOTOGALERIE/ - Přízvisko legenda si dnes vysloužil kdekdo. Ovšem Johnny Cash jí doopravdy byl. Napsal přes 1500 písní a v žebříčku Billboardu mu figuruje zhruba obdobný počet hitů jako Ro-lling Stones. Muž v černém vypil tisíce lahví alkoholu, vyzkoušel všechny drogy, zapálil národní park, napadl ho pštros a celý život ho strašila předčasná smrt jeho bratra. V neděli by oslavil 85. narozeniny.

Šéfové stran: ANO směřuje k vůdcovskému řízení

Hnutí ANO dnešní změnou stanov, která posiluje pravomoci předsedy, míří k vůdcovskému či autoritářskému řízení hnutí. Shodují se šéfové sněmovních stran. Podobné změny ve svých stranách vylučují, demokratické strany podle nich mají být postaveny na rozhodování kolektivních orgánů.

Extrémní dávka jedu. Kim Čong-nama zabila za 20 minut

Bratr severokorejského prezidenta Kim Čong-nam zemřel během 15 až 20 minut od chvíle, co byl 13. února na letišti v Kuala Lumpuru otráven. Paralyzoval ho silný neurotoxin, jak vyplývá z výsledků pitvy, které včera zveřejnil malajsijský ministr zdravotnictví. Krátce předtím úřady oznámily, že letiště v Kuala Lumpuru je zcela bezpečné, bez jakýchkoli stop po jedu.

HMD Global po 17 letech vzkřísila legendární Nokii 3310

Finská společnost HMD Global, která vyrábí telefony značky Nokia, uvede ve druhém čtvrtletí na trh pokračovatele legendárního tlačítkového modelu 3310. Telefon bez operačního systému přichází na trh téměř 17 let po svém předchůdci a má stát 49 eur, tedy asi 1350 korun. HMD to dnes oznámila před zahájením veletrhu MWC v Barceloně.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies