Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Exmost 
se soudí s Pačáky

Nová Paka - Stavba lávky přes železniční trať bude mít zřejmě další nečekané dějství. To se tentokráte odehraje před jičínským soudem.

22.5.2015
SDÍLEJ:

LÁVKA nad železniční tratí, kvůli níž nyní město vzdoruje žalobě.Foto: DENÍK/Iva Kovářová

Žalobu na investory podává firma SDH Exmost, vítěz výběrového řízení na dodavatele lávky přes železniční trať. Lávka nahradila původní most „dřevěnák", který byl v roce 2013 odstraněn. S firmou mělo město od prvopočátku problémy.

Stavba začala se zpožděním a investorovi, městu Nová Paka, byla předána se značným skluzem. Na základě smlouvy požadovala radnice po firmě uhrazení dvousettisícového penále, které si nakonec odečetla od domluvené ceny. Exmost se ale proti tomuto vyrovnání ohrazuje a navíc požaduje dalších téměř 250 tisíc korun za vícepráce.

„Rada rozhodla, že město bude ve věci žaloby zastupovat bývalý starosta Rudolf Cogan, a to zdarma. Firma nás žaluje za to, že jsme jí nedoplatili dohodnutou sumu za zakázku, navíc chce uhradit vícepráce v hodnotě 250 tisíc korun. Přitom si pozdě převzala stavbu, místo 22. srpna ji předala 7. října. Tím pádem ji naskočilo penále," zdůvodňuje sankce, podložené smlouvou, místostarosta Pavel Bouchner.

Investor se chtěl s dodavatelem dohodnout i na částce za vícepráce, které částečně uznal. Exmost ale neakceptoval nabídky a nedostavil se na jednání.

„Obdrželi jsme platební rozkaz od soudu na uhrazení téměř půl milionu korun. Podali jsme odpor k jičínskému soudu, nyní pracujeme na zdůvodnění," potvrzuje kroky žalované radnice šéf investic Ladislav Stuchlík.

Firma Exmost se soudí s Pačáky, chce téměř půl milionu

„Postoj firmy nechápu. Penále bylo vymáháno za nedodržení termínu, vícepráce jsme částečně uznali, ale zástupci dodavatele s námi nekomunikovali," poukazuje L. Stuchlík.

Průběh stavby

Dřevěňák, most nad železniční tratí, byl v roce 2013 odstraněn kvůli havarijnímu stavu. Město slíbilo, že bude instalaci nové lávky řešit prioritně, neboť pro mnohé občany je to nejpoužívanější spojnice mezi centrem a sídlištěm.Nakonec se jí lidé dočkali až v říjnu loňského roku.

Brněnský Exmost od počátku nedodržoval pravidla hry. Dodavatel, který měl nové přemostění nainstalovat do 22. srpna, své závazky nesplnil a nesouhlasil ani se smluvní pokutou.

Zakázku za necelé dva miliony (bez DPH) měl předat za 53 dnů, ukončil ji za 75 dnů. Kvůli nedodržení smluveného termínu mu proto naskočilo penále ve výši dvě stě tisíc.

„Od počátku jsme měli s dodavatelem, který si sám navrhl termín plnění, problémy. V červnu si měl převzít staveniště a 22. srpna lávku předat. Během června se nic nedělo, a tak jsme zakázku urgovali. Bylo nám sděleno, že až na nás budou mít čas, tak se ozvou. Začátkem července jsme dodavatele znovu oslovili, bez odezvy. Staveniště si převzal až čtyřiadvacátého července a skončil sedmého října," popisuje místostarosta Pavel Bouchner.

Poukazuje navíc na některé nedostatky při realizaci díla. Vysvětluje, že když měla být instalována lávka, zjistilo se, že jsou špatně usazeny patky,

Nakonec most neodpovídal rozměry, takže se předělávala jeho konstrukce i zábradlí. Protáhla se i samotná kolaudace, na kterou se zástupci firmy nedostavili.

Pačtí zastupitelé nepřistoupili na návrh firmy, aby město kvůli vícepracím prodloužilo termín dodání díla (firma by nemusela hradit dvousettisícové penále) a navýšilo cenu zakázky o 229 tisíc korun z důvodu skryté překážky. Pouze souhlasili s navýšením nákladů o deset tisíc korun, spojených s překládkou drážního kabelu.

„Dohady hrozné, ale během stavby nikdo nepřišel s návrhem víceprací. S firmou bylo od prvopočátku složité komunikovat. V prosinci a lednu jsme dvakrát vyzvali zhotovitele, abychom osobně projednali vznesené požadavky. Pouze nám bylo zasláno písemné vyjádření a faktury, které neuznáváme," poukazuje Ladislav Stuchlík z investičního odboru.

K požadavkům firmy ohledně víceprací se vyjádřil i projektant Pavel Roušar.

Ten mimo jiné ve své zprávě uvádí: Konstrukce spodní stavby musely být vzhledem ke špatnému provedení několikrát upravovány, a tím docházelo k časovému nárůstu počtu hodin. Vzniklé nedostatky byly způsobeny nekázní pracovníků na stavbě. K tomu se přiklání i Ladislav Stuchlík.

Autor: Iva Kovářová

22.5.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

VIDEO: U Belgie našli zachovalou ponorku z 1. světové války. I s posádkou

Ilustrační foto.
AKTUALIZUJEME
1

Vlaky stojí, nádraží pročesává policie. Hledá bombu

Začíná kampaň Číst Havla. Dětem přiblíží Havla jako literáta

Knihovna Václava Havla dnes spustila kampaň Číst Havla, která chce žákům základních a středních škol pomoci poznat Václava Havla nejen jako velkou postavu české historie, ale především jako čtivého a podnětného spisovatele.

AKTUALIZOVÁNO

V dědických kasárnách údajně vybuchly granáty. Jeden voják zemřel

Jeden mrtvý voják a další zraněný. Na místě vrtulník. Panika. Evakuace. Tak to v úterý krátce před devátou hodinou ráno vypadalo podle očitých svědků poblíž hlavní budovy v areálu Velitelství výcviku – Vojenské akademie ve Vyškově. V místě údajně vybuchly granáty. „Všechny nás evakuovali. Jeden voják neměl šanci přežít,“ informovala Vyškovský deník Rovnost jedna z příslušnic dědické vojenské posádky.

Na sdílení kol půjde 20 milionů. Města mohou žádat o dotace

Sdílení jízdních kol ve městech podpoří nová dotace ze Státního fondu životního prostředí. Na takzvaný bikesharing je určeno 20 milionů korun. O peníze mohou žádat města, dopravní podniky i soukromé firmy. Dalších 20 milionů půjde do osvěty pro ekologicky čistou dopravu. 

Připravte se na topnou sezonu: Některé obce žádají revize plošně

/INFOGRAFIKA/ Než si necháte vystavit revizní zprávu, ověřte si, kdo vám ji zpracovává, radí ředitel topenářské asociace Mojmír Krátký.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení