VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Exmost 
se soudí s Pačáky

Nová Paka - Stavba lávky přes železniční trať bude mít zřejmě další nečekané dějství. To se tentokráte odehraje před jičínským soudem.

22.5.2015
SDÍLEJ:

LÁVKA nad železniční tratí, kvůli níž nyní město vzdoruje žalobě.Foto: DENÍK/Iva Kovářová

Žalobu na investory podává firma SDH Exmost, vítěz výběrového řízení na dodavatele lávky přes železniční trať. Lávka nahradila původní most „dřevěnák", který byl v roce 2013 odstraněn. S firmou mělo město od prvopočátku problémy.

Stavba začala se zpožděním a investorovi, městu Nová Paka, byla předána se značným skluzem. Na základě smlouvy požadovala radnice po firmě uhrazení dvousettisícového penále, které si nakonec odečetla od domluvené ceny. Exmost se ale proti tomuto vyrovnání ohrazuje a navíc požaduje dalších téměř 250 tisíc korun za vícepráce.

„Rada rozhodla, že město bude ve věci žaloby zastupovat bývalý starosta Rudolf Cogan, a to zdarma. Firma nás žaluje za to, že jsme jí nedoplatili dohodnutou sumu za zakázku, navíc chce uhradit vícepráce v hodnotě 250 tisíc korun. Přitom si pozdě převzala stavbu, místo 22. srpna ji předala 7. října. Tím pádem ji naskočilo penále," zdůvodňuje sankce, podložené smlouvou, místostarosta Pavel Bouchner.

Investor se chtěl s dodavatelem dohodnout i na částce za vícepráce, které částečně uznal. Exmost ale neakceptoval nabídky a nedostavil se na jednání.

„Obdrželi jsme platební rozkaz od soudu na uhrazení téměř půl milionu korun. Podali jsme odpor k jičínskému soudu, nyní pracujeme na zdůvodnění," potvrzuje kroky žalované radnice šéf investic Ladislav Stuchlík.

Firma Exmost se soudí s Pačáky, chce téměř půl milionu

„Postoj firmy nechápu. Penále bylo vymáháno za nedodržení termínu, vícepráce jsme částečně uznali, ale zástupci dodavatele s námi nekomunikovali," poukazuje L. Stuchlík.

Průběh stavby

Dřevěňák, most nad železniční tratí, byl v roce 2013 odstraněn kvůli havarijnímu stavu. Město slíbilo, že bude instalaci nové lávky řešit prioritně, neboť pro mnohé občany je to nejpoužívanější spojnice mezi centrem a sídlištěm.Nakonec se jí lidé dočkali až v říjnu loňského roku.

Brněnský Exmost od počátku nedodržoval pravidla hry. Dodavatel, který měl nové přemostění nainstalovat do 22. srpna, své závazky nesplnil a nesouhlasil ani se smluvní pokutou.

Zakázku za necelé dva miliony (bez DPH) měl předat za 53 dnů, ukončil ji za 75 dnů. Kvůli nedodržení smluveného termínu mu proto naskočilo penále ve výši dvě stě tisíc.

„Od počátku jsme měli s dodavatelem, který si sám navrhl termín plnění, problémy. V červnu si měl převzít staveniště a 22. srpna lávku předat. Během června se nic nedělo, a tak jsme zakázku urgovali. Bylo nám sděleno, že až na nás budou mít čas, tak se ozvou. Začátkem července jsme dodavatele znovu oslovili, bez odezvy. Staveniště si převzal až čtyřiadvacátého července a skončil sedmého října," popisuje místostarosta Pavel Bouchner.

Poukazuje navíc na některé nedostatky při realizaci díla. Vysvětluje, že když měla být instalována lávka, zjistilo se, že jsou špatně usazeny patky,

Nakonec most neodpovídal rozměry, takže se předělávala jeho konstrukce i zábradlí. Protáhla se i samotná kolaudace, na kterou se zástupci firmy nedostavili.

Pačtí zastupitelé nepřistoupili na návrh firmy, aby město kvůli vícepracím prodloužilo termín dodání díla (firma by nemusela hradit dvousettisícové penále) a navýšilo cenu zakázky o 229 tisíc korun z důvodu skryté překážky. Pouze souhlasili s navýšením nákladů o deset tisíc korun, spojených s překládkou drážního kabelu.

„Dohady hrozné, ale během stavby nikdo nepřišel s návrhem víceprací. S firmou bylo od prvopočátku složité komunikovat. V prosinci a lednu jsme dvakrát vyzvali zhotovitele, abychom osobně projednali vznesené požadavky. Pouze nám bylo zasláno písemné vyjádření a faktury, které neuznáváme," poukazuje Ladislav Stuchlík z investičního odboru.

K požadavkům firmy ohledně víceprací se vyjádřil i projektant Pavel Roušar.

Ten mimo jiné ve své zprávě uvádí: Konstrukce spodní stavby musely být vzhledem ke špatnému provedení několikrát upravovány, a tím docházelo k časovému nárůstu počtu hodin. Vzniklé nedostatky byly způsobeny nekázní pracovníků na stavbě. K tomu se přiklání i Ladislav Stuchlík.

Autor: Iva Kovářová

22.5.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Chystá se bič na soukromé lékaře

Ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Kateřina Valachová.
AKTUALIZOVÁNO
15 17

Valachová chce maturitu SOŠ z matematiky do roka po gymnáziích

Doprava v Brně v roce 2050? Sdílení cest, o pětinu méně aut, tvrdí plán mobility

Pruhy v protisměru pro cyklisty v jednosměrkách? Rozšíření pěších zón? Přednost autobusů na křižovatkách? Tyto a desítky dalších návrhů ovlivňujících dopravu v Brně představil městský plán mobility do roku 2050. Do 30. dubna k němu lidé mohou zasílat připomínky.

Hitlerův telefon se na aukci prodal za téměř čtvrt milionu dolarů

Telefon nacistického vůdce Adolfa Hitlera se na dnešní aukci ve Spojených státech prodal za 243.000 dolarů (6,2 milionu Kč). Oznámil to aukční dům Alexander Historical Auctions. Vyvolávací cena činila 100.000 dolarů. Prodejní cena se nacházela zhruba v polovině předpokládaného rozpětí 200.000 až 300.000 dolarů, napsala agentura AFP.

Janeček: EET funguje, krácení tržeb je menší

Nejenom obchodníci, ale i berní úředníci finalizují přípravy před druhou vlnou EET. Jak říká v rozhovoru pro Deník šéf Generálního finančního ředitelství Martin Janeček, úředníci zohlední dobrou vůli podnikatele.

Praha 5, 6 a 8 se ještě letos chystají rozšířit parkovací zóny

Radnice Prahy 5, 6 a 8 se ještě letos chystají rozšířit parkovací zóny. V neděli to řekli starosta a mluvčí radnic. Důvodem jsou problémy s parkováním na hranicích současných zón. Kdy přesně by mohly být zóny rozšířeny, zatím ale není jasné. Parkovací zóny byly zavedeny v těchto částech loni a platí na vybraných částech.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies