VYBERTE SI REGION

Hejtman: Díky nedokončené dálnici jsme na okraji Evropy

Královéhradecko – Zbývající tři kilometry dálnice D11 před Hradcem Králové se nejspíš nepodaří dokončit do roku 2015, jak bylo původně slibováno. Vedle problémů se získáním posledního chybějícího pozemku od sestry farmářky Ludmily Havránkové Jaroslavy Štrosové vyplývá hrozící zpoždění i z návrhu rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury pro roky 2014 a 2015, který ministerstvo dopravy připravuje v srpnu pro vládu.

16.8.2013
SDÍLEJ:

Dálnice D11 - ilustrační foto.Foto: DENÍK/David Taneček

Podle něj se zdrží i výstavba mnohých dalších silnic a dálnic, například i R35 z Opatovic nad Labem na Moravu.

Kraj požaduje vysvětlení

To se nelíbí krajskému vedení. Královéhradecký hejtman Lubomír Franc proto oslovil vedení státního fondu dopravní infrastruktury, které mělo financování dálnice vyškrtnout ze seznamu staveb, aby celou situaci oficiálně vysvětlilo.

„Aktuální vývoj situace kolem výstavby a přípravy výstavby dálnice D11 k Hradci Králové a dále Královéhradeckým krajem sleduji s krajním znepokojením. Zájmy obyvatel našeho kraje dlouhodobě trpí liknavým přístupem státu k výstavbě této dálnice. Ta léta končí v polích na jižních hranicích kraje a náš region je tak v podstatě stále na okraji Evropy. Chci dále usilovat o to, aby stát tento přístup změnil a věnoval této stavbě pozornost, kterou si zaslouží," uvedl královéhradecký hejtman Lubomír Franc.

Ministerstvo dopravy se brání, že mu chybí finance. „Dostavba D11 je bohužel i o penězích, prostředky SFDI jsou limitované. Nic není ale ztraceno, budeme před schválením rozpočtu fondu usilovat o jeho navýšení," uvedl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Dostavbu brzdí majetkové spory

Dálnice D11 byla dovedena na jihozápadní cíp Královéhradeckého kraje v roce 2006. Od té doby se řešily majetkoprávní spory, které další dostavbu brzdily. Kraji tak čtyřproudové silniční těleso stále chybí a obyvatelům Královéhradeckého kraje dosud dálnice slouží pouze jako bezpečné a pohodlné spojení mezi krajským městem a Prahou.

Za zpoždění staveb mohou v první řadě vládní rozpočtové úspory. Celkové výdaje na dopravní stavby poklesnou z letošních 43 na pouhých 37 miliard v roce 2015. Silnice budou mít nárok zhruba na polovinu zmíněných dotací, zbytek pohltí železnice. Peníze nebudou stačit ani na spolufinancování evropských projektů a dočerpání evropských dotací.

Autor: Jan Pruška, Kamil Dubský

16.8.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Čechům chutná. Přibrzdili ale v alkoholu

Praha – „Spotřeba potravin nabrala dobrý trend. Zdá se, že lidé nemají hlad, ale chuť," zhodnotil poslední čísla šéf odboru statistiky zemědělství, lesnictví a životního prostředí Jiří Hrbek. Poukázal na to, že v Česku i v roce 2015 rostla spotřeba potravin. Má to jen jednu vadu na kráse, bohužel tu podstatnou. Zatímco z Česka mířily do zahraničí suroviny, z ciziny k nám putovaly hotové výrobky.

Dřevo je drahé. Krade se rovnou v lese

Beroun – Topná sezona jede naplno a policisté na nejrůznějších místech republiky znovu vyšetřují krádeže dřeva v lesních porostech.Mnohým lidem se za palivové dříví nechce utrácet a raději si pro něj zajedou do lesa. Zloději odvážejí nejen kulatinu, která je nařezaná u lesních cest, ale také stromy, které si sami pokácí.

Britové poprvé utratili více za vinyly než za stažené desky

Londýn - Příjmy z prodeje vinylových desek v Británii minulý týden poprvé předstihly příjmy ze stahování nahrávek, oznámilo britské sdružení maloobchodníků v zábavním průmyslu (ERA). Za vinylové desky lidé podle ERA utratili 2,4 milionu liber (asi 76 milionů Kč), zatímco za stahování 2,1 milionu liber (zhruba 66,5 milionu Kč). Loni ve stejném období přitom tento poměr činil 1,2 milionu liber za vinyly ku 4,4 milionu liber za digitální hudbu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies