VYBERTE SI REGION

Hradec čeká dopravní revoluce

Hradec Králové - Krajská metropole si zváží řidiče a úsekové radary pomohou vyhnat piráty silnic.

4.2.2016
SDÍLEJ:

Úsekový radar na Královéhradecku.Foto: Deník/ Michal Fanta

Nezodpovědní řidiči, kteří v loňském roce „nasypali" třicet milionů korun do královédvorské kasy, by v budoucnu mohli „dotovat" i královéhradeckou magistrátní pokladnu. Piráty silnic v Hradci Králové by totiž měly sledovat úsekové radary.

Doplňková funkce

Ty neměří aktuální rychlost, ale rychlost průměrnou. O podobném systému teď uvažují i v Hradci Králové.

Město má již vytipované úseky, kde by se toto zařízení uplatnilo. Podle náměstka hradeckého primátora Jindřicha Vedlicha by však neměly radary plnit funkci represivní, ale měly by být součástí velkolepého projektu Inteligentního dopravního systému.

Na něm město spolupracuje se sousedními Pardubicemi. To vše v rámci dotačního projektu ITI. „O úsekových radarech opravdu přemýšlíme. Chceme však aby byly součástí tohoto projektu, který ve svých modulech skýtá velké množství technických vymožeností," uvedl Jindřich Vedlich. Ten nechce pojmout úsekové radary jako „buzeraci" lidí, ale jako příspěvek k větší bezpečnosti.

„Víme, že pokuty ve Dvoře Králové nad Labem se většinou netýkají místních obyvatel, ale hlavně tranzitní dopravy," dodal náměstek a osvětlil projekt Inteligentního dopravního systému.  Podle něj by do několika let měla vzniknout na hradeckém okruhu  sestava prvků obsahující nejenom radary, ale také měřiče intenzity dopravy, hlídače průjezdu na červenou, vážení vozidel, meteoradary  či preferenci vozidel MHD.

Variabilní silnice

Výstupem by byla i změna dopravního značení, respektive zefektivnění dopravy na vytipovaných úsecích. Například velmi vytížená silnice v ulici Koutníkova by se měla časem stát variabilní. „Systém by umožnil v určitém čase preferovat pruhy pro vjezd či výjezd z města," řekl Deníku náměstek.

Jak zpříjemnit a zefektivnit dopravu v metropoli východních Čech? Jednou z možností je systém, který funguje v nedalekém Dvoře Králové nad Labem.

Podle mluvčí královédvorské radnice Miroslavy Kameníkové se po instalaci úsekových radarů, které za loňský rok  „vybraly" 30 milionů korun, situace v dopravě rapidně zlepšila.

Radarové návštěvy

O tento systém již projevilo zájem několik města napříč Českou republikou.  „Zajímali se především o to, jak systém funguje, jaké s ním jsou zkušenosti, jak náročné je zpracování výsledků měření," uvedla tisková mluvčí s tím, že co se týče Královéhradeckého kraje, tak se o systém zajímali také zástupci Hořic, Náchoda či Jaroměře.

Ve svých plánech se výstupy z úsekových radarů patrně inspirovala i královéhradecká radnice.

Ta však cílí hlavně na lepší dopravní obslužnost a radary bere jen jako doplněk chystaného velkolepého systému. „Úsekové radary by neměly fungovat izolovaně, ale měly by se stát součástí Inteligentního dopravního systému," řekl Hradeckému deníku náměstek hradeckého primátora Jindřich Vedlich s tím, že na tomto projektu spolupracuje magistrát se sousedními Pardubicemi.

Ovšem výsledky z kamery, kterou hradecká radnice instalovala nedávno na Rašínově třídě nasvědčují, že by právě úsekové radary byly „milou" součástí celého plánovaného systému. „Z prozatímních čísel víme že až osmdesát procent řidičů ve sledovaném úseku povolenou rychlost překračuje," řekl náměstek primátora a nastínil funkce projektu Inteligentního dopravního systému, který by měl podle předběžných odhadů stát 250 milionů korun. Ty by však z větší části měly pokrýt dotace z programu ITI.

Inteligentní dopravní systém v sobě zahrnuje i obnovu semaforového parku, který v Hradci Králové již nějaký ten pátek přesluhuje. „Počítáme s výměnou dopravní signalizace. Nejen řadiče však již nejsou v ideálním stavu a jejich údržba je čím dál komplikovanější," uvedl Jindřich Vedlich s tím, že semaforů by se v uvažovaném systému týkala i další změna.

Rychlejší záchrana

Byly by totiž napojené jak na vozidla MHD, tak i na autopark Integrovaného záchranného systému. Umožňovalo by to tak nastavit „zelenou" vlnu, jež by vedla k rychlejšímu převozu pacientů do nemocnice, či zefektivnění výjezdu hasičů. Systém počítá také s „hlásiči", které by záchranáře informovali na případné nehody na okruhu.

„S okruhem souvisí i napojení systému na sousední Pardubice, kdy by se měřila například intenzita dopravy mezi oběma krajskými městy," uvedl náměstek.

Uvažovaný systém však bude mít velké požadavky na tok dat. Ty by podle Jindřicha Vedlicha měly proudit optickými vlákny.

A kdy se Hradec dopravní revoluce dočká? „Máme projektový tým složený z řad odborníků, který nyní pracuje na žádosti první výzvy ITI. Celý systém by pak měl vzniknout v letech 2017 až 2020. A to po etapách,"dodal náměstek.

Autor: Petr Vaňous

4.2.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Úroveň technického vzdělání podle šéfů strojírenských firem klesá

Praha - Úroveň technického vzdělávání se podle 60 procent ředitelů strojírenských firem za posledních deset let zhoršila. Pesimističtější byli v průzkumu mezi 285 podniky šéfové velkých společností. Vyplývá to z průzkumu analytické společnosti CEEC Research, jehož výsledky mají média k dispozici. Kompletní data budou zveřejněna v úterý na konferenci Budoucnost technického vzdělávání na ministerstvu školství.

Taneční soutěž StarDance vyhrál Piškula před Bankem a Plodkovou

Praha - Vítězem osmé řady taneční soutěže StarDance se stal herec Zdeněk Piškula, který tančil s Veronikou Lálovou. Ve finále dnes předstihl lyžaře Ondřeje Banka s Evou Krejčířovou. Třetí skončila v diváckém hlasování herečka Jana Plodková s Michalem Padevětem. Odborná porota v přímém přenosu České televize ohodnotila stejným počtem bodů dnešní výkony Piškuly a Plodkové, Bank v tomto pořadí zůstal třetí.

Anonym ohlásil bombu na pražském hlavním nádraží, vlaky nejezdily

Praha - Policie v sobotu večer kvůli anonymní hrozbě bombou vyklidila pražské hlavní nádraží. Železniční doprava byla na víc než hodinu zastavena. Metro svou stanicí na nádraží projíždělo. Policie bombu nenašla, po původci anonymního telefonátu pátrá. Médiím to řekl mluvčí pražské policie Jan Daněk.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies