Jan Kříž: Matematika neexistuje, lidé si ji vymysleli stejně jako nástroj

Hradec Králové /ROZHOVOR/ – V Praze vystudoval matematicko – fyzikální fakultu, poté pět let bádal na akademii věd. Ale pak se rozhodl: Vrátím se domů. Proto se fyzik Jan Kříž usadil na hradecké univerzitě – jako šéf katedry fyziky přírodovědecké fakulty.

18.9.2013

OBJEKT ZKOUMÁNÍ. Jan Kříž a jeho spolupracovníci spolu vyvíjejí na univerzitě nemocniční lůžko, které dokáže pacientům změřit tep či hlídat jeho dýchání, aniž by na sobě měli senzory.Foto: DENÍK/Ondřej Littera

Jan Kříž
• 38 let
• žije v Hradci Králové
• vedoucí katedry fyziky Přírodovědecké fakulty Univerzity Hradec Králové
• v roce 1998 dokončil Matematicko – fyzikální fakultu Karlovy univerzity, v roce 2003 získal titul PhD.
• je vedoucím české reprezentace na mezinárodních fyzikálních olympiádách
• s manželkou Michaelou má
dvě děti – sedmiletou Barboru
a čtyřletého Jakuba
• baví ho sport (fotbal, hokej…), cestování, především hory

„V Hradci působí z patriotních důvodů profesor Šeba, což je světový pojem v matematické fyzice. Chtěl jsem
s ním spolupracovat," vysvětluje vědec a pedagog, proč opustil akademii věd, v rozhovoru, jenž je dalším dílem cyklu Zajímaví lidé Hradecka.

Matematika a fyzika nejsou zrovna oblíbené předměty. Proč je vlastně člověk začne studovat?
Měl jsem asi nějaké vlohy a navíc na základní a na střední škole štěstí na kantory. Ti mi matematiku nezošklivili, ale naopak mi ukázali, že je hezká. K fyzice jsem pak konvertoval na střední.

Z jakého důvodu?
Fyzika není soubor vzorců a pouček nebo jen pokusů pro děti. Fyzika popisuje reálný svět a matematika je jen nástroj. Neexistuje, lidé si ji vymysleli.

Co na to říkali kamarádi? Matematici jsou bráni trochu za zvláštní patrony.
Bylo to v klidu, znali mě, věděli, že se se mnou můžou bavit i o normálních věcech. I když dělám něco, co jim přijde divný. (směje se)

Je mat-fyz těžká škola?
Není asi úplně pro každého. Naučíte se na ní myslet, to je asi nejdůležitější.
Je pravda, že její absolventi často obsazují i vysoké manažerské posty.
Je to tak, hodně jich utíká například do bank. A nebo se
z nich stávají průměrní ajťáci, ale to je podle mého duševní prostituce.

Proč?
Protože mají na víc.

Vy pracujete vědecky, navíc učíte. Bavíc vás to?
Když mě zrovna studenti nenaštvou, tak jo. (směje se) Ale já jsem chtěl dělat vědu a ta patří na univerzity.

Výzkum je velmi zdlouhavý a pro mnoho lidí nepochopitelný. Proč to tak je?
Jsou dva druhy. Základní výzkum. Během doktorandského studia jsem zkoumal spektrální vlastnosti kvantových vlnovodů. A to se fakt těžko vysvětluje. (směje se) Pak je to aplikovaný výzkum, který děláme i na fakultě.

Zkuste ho popsat.
Využíváme matematické metody, které známe z kvantové fyziky ke zpracování medicínských signálů.

A ty pak aplikujete na zdravotní lehátko, o kterém se mluví?
Přesně tak. Začali jsme zkoumat kardiovaskulární systém. Například když se stáhne srdce a krev se začne pohybovat, tělem to škubne.

K čemu je to dobré?
Na vývoji toho lůžka spolupracujeme s firmou Linet, kterou založil pan Frolík – ten byl vyhlášen i podnikatelem roku. Zjednodušeně: Pacient na něm leží a sestra o něm má neustále informace o tepu a dýchání, i když na sobě nemá člověk žádné senzory. Ty jsou jenom v posteli.

Není takový výzkum zdlouhavý?
Narozdíl od základního, kde musíme prošlapat spoustu uliček, které mohou být slepé, a výsledek může být náhoda, tady víme, co hledáme. Ale zdlouhavé to je, výzkum děláme asi deset let – a větší výsledky přišly v posledních dvou.

Jak slaví vědci úspěchy?
Když něco přijde, napíše se článek a čeká se, jestli ho přijmou do nějakého prestižního zahraničního časopisu. Když to dopadne, jde se slavit. (směje se)

Jste také vedoucí české reprezentace pro fyzikální olympiády. Jak se připravuje fyzik závodník?
Vybereme pětičlenný tým a pak studenty dva týdny připravujeme. Počítají, dělají experimenty v laboratořích.

A co vy jako trenér?
Když přijedeme na olympiádu, musím všechny úlohy přeložit do češtiny. Kdybych udělal chybu, je průšvih.

Takže je musíte všechny umět spočítat?
No, já dostanu autorské řešení. (směje se)

Neoblíbená matematika aneb
Nástroj k fyzice i trápení studentů
Je to předmět, který už (Ano!) po staletí ničí studenty. Ne všechny, to je pravda, ale nejpopulárnější nauka to rozhodně není…
Matematika. Co to vlastně je? „Ona vlastně neexistuje, lidé si ji jen vymysleli," říká Jan Kříž, fyzik
z hradecké univerzity. „Fyzika popisuje svět. Při ní se nedělají jen nějaké polusy pro děti, ale jde o reálné věci," dodává. Sám je přesto učitelem matematiky – bez ní by totiž nemohl ve fyzice fungovat. „Matematika je nástroj. Ale pozor, nemluvím o ní s despektem, mám ji rád," vysvětluje.
Křížův kolega a „spolubydlící" v pracovně Ivo Volf, profesor fyziky na univerzitě a výborný glosátor, pak přidá ještě jednu pravdu. „Matematika je nástrojem k trápení studentů," směje se. ⋌(fej)

Autor: Jiří Fejgl

18.9.2013 VSTUP DO DISKUSE
Princ Charles řídí lokomotivu historického vlaku, kterým jezdíval jako malý kluk.

Princ Charles mašinfírou. Řídil vlak, ve kterém jezdil jako dítě

Andrej Babiš

Řešte rychle dluhopisy, říká Jurečka finanční správě a Babišovi

AKTUALIZUJEME / AKTUALIZOVÁNO

Hromadná nehoda kamionů uzavřela dálnici D1 u Brna. Zemřel řidič dodávky

/FOTOGALERIE/ – Zraněním podlehl muž středního věku, kterého vyprostili hasiči z havarované dodávky v hromadné havárii na dálnici D1. V úterý kolem půl dvanácté se na 202. dálničním kilometru srazily čtyři nákladní auta a dodávka. Kvůli nehodě u Brna musí z dálnice sjet řidiči mířící na Vyškov a Ostravu. Dálnice je v tomto směru neprůjezdná.

Soud osvobodil muže obžalovaného z házení vajec na Zemana

Trestní soud zprostil viny Jindřicha Frühaufa, který podle obžaloby hodil dvě vejce směrem k prezidentovi Miloši Zemanovi. Soudce uvedl, že se skutek nepodařilo prokázat. Důchodce z Kladna vinu popíral, vypověděl, že na shromáždění pouze troubil na vuvuzelu. Za výtržnictví mu hrozily až dva roky vězení, státní zástupkyně pro něj navrhla peněžitý trest 25 tisíc korun. Úterní verdikt není pravomocný.

Většina úvěrových firem jsou predátoři. Exekucím čelilo 843 tisíc lidí

Lidé by si měli dávat pozor nejen na úvěrové společnosti, z nichž je predátorských či lichvářských přes devadesát procent, tvrdí tvůrci Mapy exekucí.

Češi oživují legendy v jedinečných obrazech. Jsou jako "živé", podívejte se

Také vám přijde škoda, že ikonické momenty zlaté éry motorsportu jsou často k vidění jen na starých, často jen černobílých fotografiích a v dost omezené kvalitě? Už nemusíte smutnit, existují totiž lidé, kteří umí tyto příběhy reprodukovat v naprosto mimořádné kvalitě.