Jan Kříž: Matematika neexistuje, lidé si ji vymysleli stejně jako nástroj

Hradec Králové /ROZHOVOR/ – V Praze vystudoval matematicko – fyzikální fakultu, poté pět let bádal na akademii věd. Ale pak se rozhodl: Vrátím se domů. Proto se fyzik Jan Kříž usadil na hradecké univerzitě – jako šéf katedry fyziky přírodovědecké fakulty.

18.9.2013

OBJEKT ZKOUMÁNÍ. Jan Kříž a jeho spolupracovníci spolu vyvíjejí na univerzitě nemocniční lůžko, které dokáže pacientům změřit tep či hlídat jeho dýchání, aniž by na sobě měli senzory.Foto: DENÍK/Ondřej Littera

Jan Kříž
• 38 let
• žije v Hradci Králové
• vedoucí katedry fyziky Přírodovědecké fakulty Univerzity Hradec Králové
• v roce 1998 dokončil Matematicko – fyzikální fakultu Karlovy univerzity, v roce 2003 získal titul PhD.
• je vedoucím české reprezentace na mezinárodních fyzikálních olympiádách
• s manželkou Michaelou má
dvě děti – sedmiletou Barboru
a čtyřletého Jakuba
• baví ho sport (fotbal, hokej…), cestování, především hory

„V Hradci působí z patriotních důvodů profesor Šeba, což je světový pojem v matematické fyzice. Chtěl jsem
s ním spolupracovat," vysvětluje vědec a pedagog, proč opustil akademii věd, v rozhovoru, jenž je dalším dílem cyklu Zajímaví lidé Hradecka.

Matematika a fyzika nejsou zrovna oblíbené předměty. Proč je vlastně člověk začne studovat?
Měl jsem asi nějaké vlohy a navíc na základní a na střední škole štěstí na kantory. Ti mi matematiku nezošklivili, ale naopak mi ukázali, že je hezká. K fyzice jsem pak konvertoval na střední.

Z jakého důvodu?
Fyzika není soubor vzorců a pouček nebo jen pokusů pro děti. Fyzika popisuje reálný svět a matematika je jen nástroj. Neexistuje, lidé si ji vymysleli.

Co na to říkali kamarádi? Matematici jsou bráni trochu za zvláštní patrony.
Bylo to v klidu, znali mě, věděli, že se se mnou můžou bavit i o normálních věcech. I když dělám něco, co jim přijde divný. (směje se)

Je mat-fyz těžká škola?
Není asi úplně pro každého. Naučíte se na ní myslet, to je asi nejdůležitější.
Je pravda, že její absolventi často obsazují i vysoké manažerské posty.
Je to tak, hodně jich utíká například do bank. A nebo se
z nich stávají průměrní ajťáci, ale to je podle mého duševní prostituce.

Proč?
Protože mají na víc.

Vy pracujete vědecky, navíc učíte. Bavíc vás to?
Když mě zrovna studenti nenaštvou, tak jo. (směje se) Ale já jsem chtěl dělat vědu a ta patří na univerzity.

Výzkum je velmi zdlouhavý a pro mnoho lidí nepochopitelný. Proč to tak je?
Jsou dva druhy. Základní výzkum. Během doktorandského studia jsem zkoumal spektrální vlastnosti kvantových vlnovodů. A to se fakt těžko vysvětluje. (směje se) Pak je to aplikovaný výzkum, který děláme i na fakultě.

Zkuste ho popsat.
Využíváme matematické metody, které známe z kvantové fyziky ke zpracování medicínských signálů.

A ty pak aplikujete na zdravotní lehátko, o kterém se mluví?
Přesně tak. Začali jsme zkoumat kardiovaskulární systém. Například když se stáhne srdce a krev se začne pohybovat, tělem to škubne.

K čemu je to dobré?
Na vývoji toho lůžka spolupracujeme s firmou Linet, kterou založil pan Frolík – ten byl vyhlášen i podnikatelem roku. Zjednodušeně: Pacient na něm leží a sestra o něm má neustále informace o tepu a dýchání, i když na sobě nemá člověk žádné senzory. Ty jsou jenom v posteli.

Není takový výzkum zdlouhavý?
Narozdíl od základního, kde musíme prošlapat spoustu uliček, které mohou být slepé, a výsledek může být náhoda, tady víme, co hledáme. Ale zdlouhavé to je, výzkum děláme asi deset let – a větší výsledky přišly v posledních dvou.

Jak slaví vědci úspěchy?
Když něco přijde, napíše se článek a čeká se, jestli ho přijmou do nějakého prestižního zahraničního časopisu. Když to dopadne, jde se slavit. (směje se)

Jste také vedoucí české reprezentace pro fyzikální olympiády. Jak se připravuje fyzik závodník?
Vybereme pětičlenný tým a pak studenty dva týdny připravujeme. Počítají, dělají experimenty v laboratořích.

A co vy jako trenér?
Když přijedeme na olympiádu, musím všechny úlohy přeložit do češtiny. Kdybych udělal chybu, je průšvih.

Takže je musíte všechny umět spočítat?
No, já dostanu autorské řešení. (směje se)

Neoblíbená matematika aneb
Nástroj k fyzice i trápení studentů
Je to předmět, který už (Ano!) po staletí ničí studenty. Ne všechny, to je pravda, ale nejpopulárnější nauka to rozhodně není…
Matematika. Co to vlastně je? „Ona vlastně neexistuje, lidé si ji jen vymysleli," říká Jan Kříž, fyzik
z hradecké univerzity. „Fyzika popisuje svět. Při ní se nedělají jen nějaké polusy pro děti, ale jde o reálné věci," dodává. Sám je přesto učitelem matematiky – bez ní by totiž nemohl ve fyzice fungovat. „Matematika je nástroj. Ale pozor, nemluvím o ní s despektem, mám ji rád," vysvětluje.
Křížův kolega a „spolubydlící" v pracovně Ivo Volf, profesor fyziky na univerzitě a výborný glosátor, pak přidá ještě jednu pravdu. „Matematika je nástrojem k trápení studentů," směje se. ⋌(fej)

Autor: Jiří Fejgl

18.9.2013 VSTUP DO DISKUSE
Kuchař Michael Solnička alias Mr. Steak bude od podzimu šéfkuchařem nového steakového restaurantu v Olomouci.

Mr. Steak: Gastronomický boom? Olomouc teď dává zbytku republiky na frak

Turecký prezident Recep Tayyip Erdogan.

Ultimátum pro Katar je v rozporu s mezinárodním právem, tvrdí Erdogan

Kvitová opět šampionkou. Svůj návrat dokonala triumfem v Birminghamu

/VIDEO/ O takovém návratu se jí ani nesnilo. Tenistka Petra Kvitová korunovala svůj comeback po prosincovém napadení neznámým útočníkem triumfem na trávě v Birminghamu. Pro českou lvici šlo přitom o teprve druhý turnaj od zranění. V novém vydání žebříčku se posune na dvanáctou příčku.

Babiš opět zrušil návštěvu České televize. Mám důležitější věci, sdělil

/ANKETA/ Předseda ANO Andrej Babiš se opět nedorazil na politickou debatu Otázky Václava Moravce v České televizi. Účast v dnešním přímém přenosu podle moderátora pořadu Moravce Babiš původně slíbil, ale pak ji zrušil kvůli nemoci člena rodiny.

V Newcastlu najelo auto do muslimů, na místě zůstalo šest zraněných

Šlo o další teroristický útok? V Newcastlu najel u sportovního centra Westgate automobil do chodců. Podle nejnovějších informací řidička zranila šest lidí, z toho tři děti. Na místě zrovna probíhaly oslavy konce ramadánu.

Hurá do plavek! Ale do jakých? Hitem jsou jednodílné, radí ostravský stylista

Léto. Rtuť teploměru šplhá výš a výš. Oblékáme se do koupacího oděvu, jehož historie sahá až do antického Řecka. Po jakém typu plavek ale letos mají ženy sáhnout? Co zrovna letí?