Deník

Jan Kříž: Matematika neexistuje, lidé si ji vymysleli stejně jako nástroj

Hradec Králové /ROZHOVOR/ – V Praze vystudoval matematicko – fyzikální fakultu, poté pět let bádal na akademii věd. Ale pak se rozhodl: Vrátím se domů. Proto se fyzik Jan Kříž usadil na hradecké univerzitě – jako šéf katedry fyziky přírodovědecké fakulty.

18.9.2013

OBJEKT ZKOUMÁNÍ. Jan Kříž a jeho spolupracovníci spolu vyvíjejí na univerzitě nemocniční lůžko, které dokáže pacientům změřit tep či hlídat jeho dýchání, aniž by na sobě měli senzory.Foto: DENÍK/Ondřej Littera

Jan Kříž
• 38 let
• žije v Hradci Králové
• vedoucí katedry fyziky Přírodovědecké fakulty Univerzity Hradec Králové
• v roce 1998 dokončil Matematicko – fyzikální fakultu Karlovy univerzity, v roce 2003 získal titul PhD.
• je vedoucím české reprezentace na mezinárodních fyzikálních olympiádách
• s manželkou Michaelou má
dvě děti – sedmiletou Barboru
a čtyřletého Jakuba
• baví ho sport (fotbal, hokej…), cestování, především hory

„V Hradci působí z patriotních důvodů profesor Šeba, což je světový pojem v matematické fyzice. Chtěl jsem
s ním spolupracovat," vysvětluje vědec a pedagog, proč opustil akademii věd, v rozhovoru, jenž je dalším dílem cyklu Zajímaví lidé Hradecka.

Matematika a fyzika nejsou zrovna oblíbené předměty. Proč je vlastně člověk začne studovat?
Měl jsem asi nějaké vlohy a navíc na základní a na střední škole štěstí na kantory. Ti mi matematiku nezošklivili, ale naopak mi ukázali, že je hezká. K fyzice jsem pak konvertoval na střední.

Z jakého důvodu?
Fyzika není soubor vzorců a pouček nebo jen pokusů pro děti. Fyzika popisuje reálný svět a matematika je jen nástroj. Neexistuje, lidé si ji vymysleli.

Co na to říkali kamarádi? Matematici jsou bráni trochu za zvláštní patrony.
Bylo to v klidu, znali mě, věděli, že se se mnou můžou bavit i o normálních věcech. I když dělám něco, co jim přijde divný. (směje se)

Je mat-fyz těžká škola?
Není asi úplně pro každého. Naučíte se na ní myslet, to je asi nejdůležitější.
Je pravda, že její absolventi často obsazují i vysoké manažerské posty.
Je to tak, hodně jich utíká například do bank. A nebo se
z nich stávají průměrní ajťáci, ale to je podle mého duševní prostituce.

Proč?
Protože mají na víc.

Vy pracujete vědecky, navíc učíte. Bavíc vás to?
Když mě zrovna studenti nenaštvou, tak jo. (směje se) Ale já jsem chtěl dělat vědu a ta patří na univerzity.

Výzkum je velmi zdlouhavý a pro mnoho lidí nepochopitelný. Proč to tak je?
Jsou dva druhy. Základní výzkum. Během doktorandského studia jsem zkoumal spektrální vlastnosti kvantových vlnovodů. A to se fakt těžko vysvětluje. (směje se) Pak je to aplikovaný výzkum, který děláme i na fakultě.

Zkuste ho popsat.
Využíváme matematické metody, které známe z kvantové fyziky ke zpracování medicínských signálů.

A ty pak aplikujete na zdravotní lehátko, o kterém se mluví?
Přesně tak. Začali jsme zkoumat kardiovaskulární systém. Například když se stáhne srdce a krev se začne pohybovat, tělem to škubne.

K čemu je to dobré?
Na vývoji toho lůžka spolupracujeme s firmou Linet, kterou založil pan Frolík – ten byl vyhlášen i podnikatelem roku. Zjednodušeně: Pacient na něm leží a sestra o něm má neustále informace o tepu a dýchání, i když na sobě nemá člověk žádné senzory. Ty jsou jenom v posteli.

Není takový výzkum zdlouhavý?
Narozdíl od základního, kde musíme prošlapat spoustu uliček, které mohou být slepé, a výsledek může být náhoda, tady víme, co hledáme. Ale zdlouhavé to je, výzkum děláme asi deset let – a větší výsledky přišly v posledních dvou.

Jak slaví vědci úspěchy?
Když něco přijde, napíše se článek a čeká se, jestli ho přijmou do nějakého prestižního zahraničního časopisu. Když to dopadne, jde se slavit. (směje se)

Jste také vedoucí české reprezentace pro fyzikální olympiády. Jak se připravuje fyzik závodník?
Vybereme pětičlenný tým a pak studenty dva týdny připravujeme. Počítají, dělají experimenty v laboratořích.

A co vy jako trenér?
Když přijedeme na olympiádu, musím všechny úlohy přeložit do češtiny. Kdybych udělal chybu, je průšvih.

Takže je musíte všechny umět spočítat?
No, já dostanu autorské řešení. (směje se)

Neoblíbená matematika aneb
Nástroj k fyzice i trápení studentů
Je to předmět, který už (Ano!) po staletí ničí studenty. Ne všechny, to je pravda, ale nejpopulárnější nauka to rozhodně není…
Matematika. Co to vlastně je? „Ona vlastně neexistuje, lidé si ji jen vymysleli," říká Jan Kříž, fyzik
z hradecké univerzity. „Fyzika popisuje svět. Při ní se nedělají jen nějaké polusy pro děti, ale jde o reálné věci," dodává. Sám je přesto učitelem matematiky – bez ní by totiž nemohl ve fyzice fungovat. „Matematika je nástroj. Ale pozor, nemluvím o ní s despektem, mám ji rád," vysvětluje.
Křížův kolega a „spolubydlící" v pracovně Ivo Volf, profesor fyziky na univerzitě a výborný glosátor, pak přidá ještě jednu pravdu. „Matematika je nástrojem k trápení studentů," směje se. ⋌(fej)

Autor: Jiří Fejgl

18.9.2013 VSTUP DO DISKUSE
Vlak smetl auto na přejezdu v Pržně.

Mrtví po srážkách aut s vlaky. Na Frýdecko-Místecku i na Znojemsku

Melbourne, ilustrační foto

Kde se žije nejlépe? Vítězí Melbourne a Vídeň. Praha uzavírá šestou desítku

VIDEO: Pař jako Rus, zpívá Robbie Williams v novince, kterou přiveze do Prahy

/FOTOGALERIE, HARMONOGRAM/ - Kolem dvaceti kousků naservíruje zítra publiku na letišti v Letňanech britský zpěvák a tanečník. Nebudou chybět nové věci z desky The Heavy Entertainment Show, jež vyšla loni. Areál se otevře již v 15 hodin.

Velká světlometová krádež: zaměstnanci ukradli zboží za statisíce

Velkou krádež vyšetřují policisté ve firmě na výrobu světlometů v Mohelnici. Skupina devíti lidí zde kradla výrobky. Celkově způsobili škodu za devět set tisíc korun.

Dětské úrazy loni stály 815 milionů korun, častější jsou v létě

Dětské úrazy loni stály české zdravotnictví více než 815 milionů korun, nejvíce jich je v letních měsících. Počet i náklady každoročně rostou. Nejčastější jsou například poranění kotníků, chodidel, zápěstí, rukou a hlavy.

Lenovo je po dvou letech ve ztrátě. Ta činí téměř dvě miliardy

Čínský výrobce osobních počítačů Lenovo hlásí za první fiskální čtvrtletí ztrátu ve výši 72 milionů dolarů, tedy v přepočtu 1,6 miliardy korun. Informovala o tom agentura Reuters. Podle ní jsou příčinou vyšší náklady a tlak marže v souvislosti s nedostatkem některých součástí, jako jsou například paměťové čipy. Jedná se o první čtvrtletní ztrátu za poslední dva roky.