VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Jičín: Město čtyř krajin 
a jedné asfaltové spojnice

Jičín – Potlesk a zdvižené prsty do V proti skleslým hlavám a poraženeckému tichu. Tak to ve středu večer vypadalo v jičínském Porotním sále, kde se odehrávala asi dvouhodinová „bitva o asfalt" na připravované cyklostezce mezi Jičínem a Železnicí.

18.12.2015
SDÍLEJ:

Zasedání jičínských zastupitelů.Foto: DENÍK/Petr Vaňous

Zastupitelé nakonec poměrem 16:5 dali na „prosby" zastánců asfaltového povrchu. Za něj přišla orodovat i železnická starostka Dana Kracíková. „My tuto stezku, kterou město Jičín připravuje, podporujeme. A to její asfaltovou podobu. Nesouhlasíme tak s odpůrci, kterým by vadili na stezce bruslaři. Musí si uvědomit, že žádná in-line stezka v okolí, kromě aleje, není," uvedla Dana Kracíková, která odmítla směšovat dvě akce – tedy cyklostezku z Železnice do Jičína s vizí železnických, tedy trasou z Železnice do Valdic. „Stezka s chodníkem podél silnice na Valdice může vzniknout v horizontu několika let. I proto je nám cyklostráda kolem Bílého mlýna bližší. Navíc vede krásnou přírodou," apelovala starostka na zastupitele.

Ostatně ráz krajiny byl zbraní obou táborů. Například autor petice proti asfaltovému povrchu Hynek Zlatník uvedl, že asfalt je podle něj prvek, který negativně ovlivní staletími nedotčenou krajinu. „Navíc se tak zabrání migraci živočišných druhů. Podle mě je navíc asfaltový povrch nadbytečný," uvedl Hynek Zlatník s tím, že od konce léta se pod petici podepsalo přes tisíc lidí.

Jako nadbytečný označil tento asfaltový projekt i autor studie Jičín – Město čtyř krajin Jaromír Gottlieb: „Pokud se nakonec asfalt prosadí, ztratí Jičín svoji republikovou jedinečnost." ⋌.

Jaromír Gottlieb jedinečnost jičínské krajiny obhajoval tím, že prakticky od 17. století se nedočkala výrazných urbanistických zásahů moderní společnosti. „Je to snad jedno z posledních míst v České republice, které dává volnost jak krajině, tak i venkovu. Prosím, zamyslete se nad tím a nedělejte zbrklé závěry," řekl zastupitelům Jaromír Gottlieb, který souhlasil se svým předřečníkem – archeologem Pavlem Kracíkem, který poukázal na to, že Jičín má v lokalitě uvažované cyklostezky jedinečnou příležitost dostat se do krajiny předků. „Pokud se tam vylije asfalt, dojde k nenávratné degradaci," uvedl Pavel Kracík a podotkl, že pokud by se dnes ze svého věčného spánku probudili vojáci z válečných let roku 1866, stále by tuto krajinu poznávali. Svou špetkou do mlýna přispěl i koaliční zastupitel Luděk Havel, který též zastával myšlenku odpůrců asfaltového povrchu. Dlužno však dodat, že spolu se svým koaličním partnerem a předkladatelem změny v podobě zhutnělého kamene Josefem Novotným, spíše než špetkou, přispěl nalitím oleje do ohně. Oba zastupitelé by totiž podle svých slov vymezili cyklostezku jen pro „vyvolené" v podobě cyklistů, chodců a rodičů s kočárky. „Navrhovaná změna by neumožňovala přístup bruslařům, kteří by mohli ohrožovat ostatní účastníky provozu," uvedl mimo jiné Luděk Havel.

Ovšem „vykázání" bruslařů a potažmo i lidí upoutaných na vozík zvedlo ze židle jak opoziční zastupitele, tak i velkou část lidí v sále. „Čím více tam bude jezdit lidí, tím to bude pro Jičín lepší. Vylučovat z projektu bruslaře je hrozný nesmysl. Cyklostezka by měla sloužit všem. A asfaltový povrch je jedinou dobrou alternativou. Hlavně tedy v místech, kde je riziko podmáčení. Vámi navrhovaný, takřka prý neúdržbový povrch, je v této lokalitě zcela nemyslitelný," uvedl opoziční zastupitel Ladislav Brykner. Jeho slovům pak dal za pravdu i vedoucí investičního odboru jičínské radnice Jakub Šmíd, který několika zastupiteli navrhovanou změnu povrchu z asfaltu na „štěrk" označil, slovy přinesené studie, za neopodstatněnou. „Při navrhované změně hrozí vysoké riziko, že nebude možno udržovat asi 280 metrů čtverečných. Musel by se udělat jiný sklon stezky a v ohrožených místech i drenáže," uvedl Jakub Šmíd.

A ještě jeden trumf měli podporovatelé asfaltu. Totiž, že téměř všichni oslovení odborníci na podobné stavby právě asfalt doporučovali. Na to reagoval i Vladimír Mikan. „Nevím, proč některé skupiny lidí nedávají na doporučení odborníků. Když jde člověk do nemocnice, také se nenechá operovat vrátným," řekl Vladimír Mikan, který též nesouhlasil s tím, aby se udělal povrch „jen pro někoho". „I já se rád podívám na pěknou bruslařku," dodal lékař.

Při slovech všech podporovatelů asfaltu se nesl Porotním sálem potlesk, naopak po názorech odpůrců živičného povrchu by člověk v sále uslyšel i upadlou jehlu.

Autor: Petr Vaňous

18.12.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš.
15 11

Babiš opět zrušil návštěvu České televize. Mám důležitější věci, sdělil

Barbora Strýcová
10 6

Sprosté nadávky, výhrůžky. Strýcová odkryla druhou tvář tenisu

AUTOMIX.CZ

Hammond už zase řídí. Jeho nový stroj jezdí na elektřinu a má extra vychytávku

Od nehody Richarda Hammonda uplynuly dva týdny a slavný moderátor už je dávno doma. A dokonce zase řídí.

DOTYK.CZ

Česká agentura veze z Cannes několik cen. Za kampaň pro časopis, co už nevychází

Čím jsou pro světový film ceny americké filmové akadamie Oscar, tím je pro evropskou reklamu mezinárodní reklamní festival Cannes Lions. Koná se vždy koncem června ve francouzském letovisku Cannes a v posledních letech je na něm úspěšná česká pobočka reklamní sítě Young & Rubicam.

Vyplašená zvěř, zničené porosty. Čtyřkolky dělají vrásky myslivcům

Majitelé čtyřkolek a terénních motorek přídělávají každoročně vrásky myslivcům i správcům lesů. Jejich hlučné stroje totiž plaší zveř a ničí lesní porosty a půdu. V boji proti jejich „řádění" jsou však lesníci i myslivci často bezmocní.

AKTUALIZOVÁNO

Tragická sobota. Na silnicích zemřelo devět lidí, letos nejvíc

Sobotní dopravní nehody si vyžádaly devět lidských životů, což je letos dosud nejvíce v jednom dni. Umírali při nich lidé v autech, motocyklisté, chodci i cyklisté. Dosud byl nejtragičtějším dnem na českých silnicích pátek 16. června, kdy zemřelo šest lidí. Vyplývá to z předběžných policejních statistik.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies