VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Když přijde zima aneb Kolik stojí kasu města jedno sněžení

Nové Město nad Metují - V pondělí, kdy během pár hodin napadlo několik centimetrů sněhu, vyrazili zaměstnanci technických služeb v Novém Městě nad Metují do akce. Měli plné ruce práce, aby při sněžení vůbec zvládali uklízet místní komunikace a chodníky.

12.2.2015
SDÍLEJ:

Odklízení sněhu v Novém Městě nad Metují.Foto: Michal misha Fanta

Za jeden výjezd se spotřebuje na chodníky a komunikace:cca 1.350 kilogramů soli, což činí 4 536 Kč
5 tun písku, což představuje 1 095 Kč
0,5 tun drtě o zrnitosti 2-4 mm, což činí 177 Kč
Zdroj: Technické služby
Nové Město nad Metují

Kolik vlastně stojí taková zimní údržba ve městě a kolik materiálu se při ní upotřebí? Za jeden průměrný výjezd se spotřebuje na chodníky i komunikace asi 1 350 kilogramů soli, což představuje částku asi čtyři a půl tisíce korun. Kilogram soli nakupují Technické služby za 3,36 koruny. Dále jeden průměrný výjezd spotřebuje pět tun písku. To představuje částku 1 095 korun. Tuna tedy městskou kasu vyjde na 219,12 korun. Když přijde sněžení, ledovka či námraza, musí také pracovníci technických služeb posypat chodníky 0,5 tunou drtě. Ta přijde na 177 korun. Pokud je však kalamita, náledí nebo ledovka, spotřeba posypových materiálů může být až dvojnásobná.

Mají domácí pohotovost

Technické služby, které zimní údržbu provádí, vyráží do terénu vždy, když je na chodnících napadaná vrstva sněhu vyšší než dva centimetry, nebo neprodleně po ukončení sněžení. Údržbu chodníků zajišťuje 15 pracovníků.

„Určení pracovníci mají domácí pohotovost a na můj pokyn vyjíždějí. Zimní údržba se provádí dle momentální potřeby a to i o víkendech, svátcích a v nočních hodinách. Každý výjezd je dle situace jiný, protože se sype tam, kde je zjištěna závada ve sjízdnosti nebo schůdnosti. Pokud jsou chodníky po vymetení nebo vypluhování kluzké, provádí se ještě následný posyp pískem nebo solí. V případě náledí se provádí pouze posyp pískem," vysvětluje vedoucí technických služeb Miroslav Trojan, který vývoj počasí, vyhodnocení situace a pokyn k výjezdu jednotlivým pracovníkům vydává.

Mají přesně určené trasy

Pracovníci technických služeb obsluhují také techniku. Každý ze strojů má svoji přesně určenou trasu, na kterou vyjíždí neprodleně po ukončení sněžení. Pro zajištění údržby mají technické služby k dispozici tři traktory s radlicí, dva sypače na vozech multicar, z toho jeden má přední radlici, a jeden nakladač s přední radlicí. Technické zázemí dále doplňují tři ručně vedené vyhrnovací stroje, dvě malé ručně vedené sněhové frézy a motorová čtyřkolka. Na čtyřkolce je možné měnit radlici s válcovým kartáčem a dle situace je za ni zapojen i malý chodníkový sypač. Pro údržbu chodníků jsou určeny speciální úzké stroje s předním válcovým kartáčem, který je možné zaměnit za radlice.

Zimní údržba komunikací a chodníků je prováděna dle schváleného plánu zimní údržby. V něm je stanoveno pořadí důležitosti jednotlivých komunikací a jsou zde vyjmenované úseky, kde se údržba neprovádí. Udržované chodníky ve městě jsou rozděleny do jednotlivých tras, které mají na starosti konkrétní pracovníci. Město je rozděleno do celkem šesti tras. První čtyři jsou zametány strojově a mají celkovou délku 46 kilometrů.

Zametat musí také ručně

„Trasy pět a šest se zametají ručně, neboť se jedná o neprůjezdné úseky jako například schody k Horákovu mlýnu, schodů do Spů, veškerá schodiště na Komenského ulici a na Rychtě, dočišťování vstupů u přechodů pro chodce a autobusové nádraží Na Rychtě včetně autobusových zastávek ve městě," dodává Miroslav Trojan.

Pro město je zimní údržba jednou z priorit. Jak by ne, obyvatelé ji pociťují ihned a žádají si ji. „Zimní údržba je pro nás jednou z prioritních otázek. Na podzim každého roku hodnotíme výsledky za předchozí zimní sezónu a ve spolupráci s vedoucím technických služeb připravujeme aktuální plán zimní údržby silnic a chodníků ve městě. Je vyhodnocován stav techniky pro údržbu silnic a chodníků, množství a typ posypového materiálu," dodal novoměstský starosta Petr Hable.

(ek, bed)

Autor: Pavel Bednář, Redakce

12.2.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ekonom Pavel Kohout
1

Komentář Pavla Kohouta: Jak je tomu s eurem

Donald Trump, Emmanuel Macron a Theresa Mayová na sicilském summitu G7.
AKTUALIZOVÁNO
13

Víme, jak bolí Bataclan i Manchester, shodli se Mayová s Macronem

Příběhy falešných obětí z Manchesteru. Naletěl i slavný deník Daily Mail

Každá událost přináší nejen opravdové hrdiny a oběti. Už od nepaměti se rodí nepraví hrdinové, vítězové a poražení. Titanic měl své nepravé přeživší i nepřeživší. Sociální sítě umožňují lhářům ucházet se o pozornost. Také výbuch sebevražedného atentátníka v Manchesteru už zrodil na internetu neexistující oběti.

Zkasírovat hosta před každou cigaretou? I to může „přinést" protikuřácký zákon

Jste číšníkem v restauraci a host, který vypil třeba tři piva a jednu štamprli, se zvedne s tím, že si jde ven zapálit. Budete mu důvěřovat, nebo ho zkasírujete hned? I s takovými situacemi si budou muset v restauracích poradit poté, co začne 31. května platit protikuřácký zákon.

Kamiony pustoší silnice v okolí opravovaného tahu z Holic na Vysoké Mýto

Neustálý řev motorů, výfukové zplodiny, na silnici vyjeté koleje, trhající se krajnice. Tak to v těchto dnech vypadá v Jaroslavi na Holicku. Obec doplácí na probíhající rekonstrukci páteřního tahu I/35 z Holic na Vysoké Mýto. Přes Jaroslav teď proudí veškerá silniční doprava včetně kamionové.

Na Sicílii jednají státy G7. Venku je léto, v jednacím sále bude chladno

Všechno je jednou „poprvé". Pro amerického prezidenta Donalda Trumpa je toho tento týden „napoprvé" dost. První zahraniční cesta, první setkání s papežem, první jednání v NATO. Také setkání osmi světových ekonomických velmocí pod hlavičkou G7 je pro amerického politika první. Tentokrát se na něj vydal do Taorminy na Sicílii.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies