Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Když přijde zima aneb Kolik stojí kasu města jedno sněžení

Nové Město nad Metují - V pondělí, kdy během pár hodin napadlo několik centimetrů sněhu, vyrazili zaměstnanci technických služeb v Novém Městě nad Metují do akce. Měli plné ruce práce, aby při sněžení vůbec zvládali uklízet místní komunikace a chodníky.

12.2.2015
SDÍLEJ:

Odklízení sněhu v Novém Městě nad Metují.Foto: Michal misha Fanta

Za jeden výjezd se spotřebuje na chodníky a komunikace:cca 1.350 kilogramů soli, což činí 4 536 Kč
5 tun písku, což představuje 1 095 Kč
0,5 tun drtě o zrnitosti 2-4 mm, což činí 177 Kč
Zdroj: Technické služby
Nové Město nad Metují

Kolik vlastně stojí taková zimní údržba ve městě a kolik materiálu se při ní upotřebí? Za jeden průměrný výjezd se spotřebuje na chodníky i komunikace asi 1 350 kilogramů soli, což představuje částku asi čtyři a půl tisíce korun. Kilogram soli nakupují Technické služby za 3,36 koruny. Dále jeden průměrný výjezd spotřebuje pět tun písku. To představuje částku 1 095 korun. Tuna tedy městskou kasu vyjde na 219,12 korun. Když přijde sněžení, ledovka či námraza, musí také pracovníci technických služeb posypat chodníky 0,5 tunou drtě. Ta přijde na 177 korun. Pokud je však kalamita, náledí nebo ledovka, spotřeba posypových materiálů může být až dvojnásobná.

Mají domácí pohotovost

Technické služby, které zimní údržbu provádí, vyráží do terénu vždy, když je na chodnících napadaná vrstva sněhu vyšší než dva centimetry, nebo neprodleně po ukončení sněžení. Údržbu chodníků zajišťuje 15 pracovníků.

„Určení pracovníci mají domácí pohotovost a na můj pokyn vyjíždějí. Zimní údržba se provádí dle momentální potřeby a to i o víkendech, svátcích a v nočních hodinách. Každý výjezd je dle situace jiný, protože se sype tam, kde je zjištěna závada ve sjízdnosti nebo schůdnosti. Pokud jsou chodníky po vymetení nebo vypluhování kluzké, provádí se ještě následný posyp pískem nebo solí. V případě náledí se provádí pouze posyp pískem," vysvětluje vedoucí technických služeb Miroslav Trojan, který vývoj počasí, vyhodnocení situace a pokyn k výjezdu jednotlivým pracovníkům vydává.

Mají přesně určené trasy

Pracovníci technických služeb obsluhují také techniku. Každý ze strojů má svoji přesně určenou trasu, na kterou vyjíždí neprodleně po ukončení sněžení. Pro zajištění údržby mají technické služby k dispozici tři traktory s radlicí, dva sypače na vozech multicar, z toho jeden má přední radlici, a jeden nakladač s přední radlicí. Technické zázemí dále doplňují tři ručně vedené vyhrnovací stroje, dvě malé ručně vedené sněhové frézy a motorová čtyřkolka. Na čtyřkolce je možné měnit radlici s válcovým kartáčem a dle situace je za ni zapojen i malý chodníkový sypač. Pro údržbu chodníků jsou určeny speciální úzké stroje s předním válcovým kartáčem, který je možné zaměnit za radlice.

Zimní údržba komunikací a chodníků je prováděna dle schváleného plánu zimní údržby. V něm je stanoveno pořadí důležitosti jednotlivých komunikací a jsou zde vyjmenované úseky, kde se údržba neprovádí. Udržované chodníky ve městě jsou rozděleny do jednotlivých tras, které mají na starosti konkrétní pracovníci. Město je rozděleno do celkem šesti tras. První čtyři jsou zametány strojově a mají celkovou délku 46 kilometrů.

Zametat musí také ručně

„Trasy pět a šest se zametají ručně, neboť se jedná o neprůjezdné úseky jako například schody k Horákovu mlýnu, schodů do Spů, veškerá schodiště na Komenského ulici a na Rychtě, dočišťování vstupů u přechodů pro chodce a autobusové nádraží Na Rychtě včetně autobusových zastávek ve městě," dodává Miroslav Trojan.

Pro město je zimní údržba jednou z priorit. Jak by ne, obyvatelé ji pociťují ihned a žádají si ji. „Zimní údržba je pro nás jednou z prioritních otázek. Na podzim každého roku hodnotíme výsledky za předchozí zimní sezónu a ve spolupráci s vedoucím technických služeb připravujeme aktuální plán zimní údržby silnic a chodníků ve městě. Je vyhodnocován stav techniky pro údržbu silnic a chodníků, množství a typ posypového materiálu," dodal novoměstský starosta Petr Hable.

(ek, bed)

Autor: Pavel Bednář, Redakce

12.2.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Dialyzační středisko. Ilustrační foto.
16

Dialýza? Radši vyměnit ledvinu, spočítala pojišťovna

Saddám Husajn.
DOTYK.CZ

Saddám Husajn před 37 lety: měl jít na psychiatrii, místo léčby zaútočil na Írán

Příliš levné dálnice. Ať to není na úkor kvality, varují odborníci

Třetinovou slevu nabízí u zakázek většina firem. Sílí tak hlasy, aby hlavní roli nehrála jen cena.

Na farmářských trzích jen farmářské výrobky. Pro někoho nesmysl

/ANKETA/ Zachraňme farmářský trh. Tak zní název aktivní veřejné výzvy, která před časem vznikla v Havířově. Jejím autorům se nelíbí rozhodnutí Městského kulturního střediska (MKS) Havířov o tom, že na zdejších farmářských trzích se smí nově prodávat pouze farmářské produkty. Přáli by si, aby se trhů mohli účastnit i řemeslníci a prodejci dalšího zboží, například nejrůznějších rukodělných výrobků.

Ceny energií zatím stagnují. Zdražit by mohla elektřina

Když v Německu zafouká, cena klesá. Když je bezvětří, cena roste. Tak dnes vypadá realita každodenního obchodování na burzách, především s elektřinou. S nástupem větrných a solárních elektráren se cena mění ve dnech, či lépe řečeno po hodinách. A někdy i podle počasí.

Jablek je málo, jejich cena poroste

Ovocnáři zahájili hlavní sklizeň jablek. Někde stromy spíš pročesávají než češou, jablek je podle prognóz o třicet procent méně než vloni. Na Jičínsku se na jablkové kalamitě podepsaly mrazy a kroupy.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení