Strávit na cestě do práce více než hodinu? Pro řadu Hradečáků důvod ke zlosti. Přibývá však těch, pro které je to dennodenní realita, kterou si navíc zvolili dobrovolně. Práci totiž hledají za hranicí okresu - v kvasinské průmyslové zóně, která se stále rozrůstá.

Zaměstnání by na Rychnovsku mělo najít ještě několik set lidí. A ti v malém podhorskému regionu chybí. Pracovníci se proto rekrutují i z řad obyvatel jiných okresů. „Do práce jezdím společně s kolegy. Naplníme celé auto. Cesta trvá zhruba hodinu, ale i déle - záleží, na jakou směnu jedeme a jaký je provoz," prozradil jeden ze zaměstnanců kvasinské automobilky Škoda Auto. Dojíždění mu nevadí, takhle placenou dělnickou pozici by prý v Hradci nehledal snadno. „Když navíc cestujeme v pěti, nejsou náklady na dojíždění tak vysoké," dodal.

Stejně jako on a jeho kolegové se na Rychnovsko vypravuje i řada dalších obyvatel Hradecka. Přitom práce je i v krajském městě. Lidé chybí například hradeckému dopravnímu podniku.

Průmyslová zóna se rozrůstá. Zaměstnance loví napříč okresy

Čtyřicet kilometrů - to je přibližná vzdálenost mezi krajskou metropolí a kvasinskou automobilkou. Přestože se to může mnohým jevit jako zásadní problém, přibývá lidí, kteří se do sousedního okresu za prací denně vydávají.

Nezaměstnanost v rychnovském okrese je rekordně nízká. Pohybuje kolem dvou procent. Důvod je jednoduchý - průmyslová zóna v Kvasinách a Lipovce se stále rozrůstá. Konkrétně kvasinská automobilka Škoda Auto nabízí stovky pracovních míst. Lidé do ní jezdí společně automobily, ale využívají také vlakové spojení. Kvůli vyššímu počtu zaměstnanců z Královéhradecka vznikl i nový vlakový spoj, který do Hradce Králové z Kvasin přijíždí kolem půlnoci.

Dojížděním se také zabývají také úřady práce. V některých případech nabízí i příspěvek na dopravu. „Zájem o práci v kvasinské průmyslové zóně evidujeme ve všech okresech kraje, i když s narůstající vzdáleností klesá. V tomto ohledu ale můžeme dlouhodobě nezaměstnaným uchazečům nabídnout příspěvek na dojíždění," potvrdil ředitel Úřadu práce v Hradci Králové Martin Horák.

Kraj v číslech
Začátkem podzimu se pyšnil Královéhradecký kraj třetí nejnižší nezaměstnaností v rámci ČR. Ta činila v září tohoto roku 3,7 procent. Nezaměstnanost v samotném okrese Hradec Králové činila 4,5 procent.

Nejnižší mírou nezaměstnanosti v rámci celé republiky se může pochlubit okres Rychnov nad Kněžnou. Především díky stálému rozvoji automobilky dosáhl na úroveň 1,9 procent.

Kde brát zaměstnance?

I okres Hradec Králové postihla poptávka po zaměstnancích do automobilky. A z druhé strany, zájem lidí z krajské metropole o práci v Kvasinách eviduje úřad práce také. „Poptávka tohoto zaměstnavatele po nových zaměstnancích je zveřejněna na všech pracovištích kraje. Aktivně tyto pozice nabízíme jak uchazečům, tak i zájemcům o zaměstnání. Všechna kontaktní pracoviště úřadu práce v Královéhradeckém kraji intenzivně informují klienty i veřejnost o možnosti zaměstnání v Kvasinách, ať již přímo u zaměstnavatele Škoda Auto, popřípadě u jeho subdodavatelů. Samozřejmě nabízíme i volná pracovní místa," dodal Martin Horák.

Do kvasinské zóny zaměstnance lákají především platové podmínky. „To, co dostanu v Kvasinách, mi jinde nedají. Nevadí mi proto dojíždět, čtyřicet kilometrů ještě není tak dlouhá cesta," říká jeden z Hradečanů, který pracuje v automobilce na tři směny.

Některým zaměstnavatelům v Královéhradecku přitom zaměstnanci chybí. Řidiče intenzivně hledá například hradecký dopravní podnik.

V rychnovském okrese je negativní jev - kdy průmyslová zóna stahuje zaměstnance z jiných oborů – patrný již několik měsíců. Lidí je nedostatek ve službách, za volantem autobusů, ale i v dalších oborech. Automobilka a její subdodavatelé navíc tlačí mzdy nahoru, čemuž těžko konkurují malí podnikatelé. Rostou také ceny za bydlení.

Dalším negativním jevem je zhoršení bezpečnosti. Kromě obyvatel východočeských okresů totiž na Rychnovsko za prací přicházejí také cizinci, především Poláci, a ti tam často páchají přestupky a trestné činy.