Střed města se totiž od poloviny března stane staveništěm, po jehož vyklizení bude mít Vrchlabí nejen nový most, část komunikace, ale i ojedinělé řešení kruhového objezdu. To vše v souvislosti s rozvojem průmyslové zóny Škoda Auto. Přidanou hodnotou celého projektu bude fakt, že v okolí mostu, kde jedna z jeho současných odboček míří právě do areálu Škoda Auto, vymizí každodenní dopravní „špunt", který řidiče přiváděl až k šílenství. Odbočit z vedlejší komunikace na hlavní Tyršovu třídu totiž znamenalo strávit několik dlouhých minut rozhlížení a troubení.

Rekonstrukci odstartuje demolice již dlouho neobydleného domu na rozhraní Tyršovy ulice a ulice Českých bratří. Stroje demoliční čety by se do oprýskaného a dlouho neobývaného domu měly zakousnout již na začátku příštího týdne. „Podle zatím posledních informací by demolice, která má trvat několik dní, měla začít v pondělí 9. března," uvedl starosta Vrchlabí Jan Sobotka s tím, že dům musí zmizet kvůli bezpečnosti provozu. „Zasahuje jednak do budoucí opěrné zdi nového mostu, ale také by omezoval rozhledové poměry na nové komunikaci," vysvětlil starosta.

Mostní bypass pomůže Vrchlabí rozplést problémový dopravní uzel

Současně s demolicí domu, který má ustoupit plánované rekonstrukci hlavní dopravní tepny Vrchlabí, již probíhá provizorní přemostění zdejšího Labe.

Most s kruháčem

Podle odhadů vrchlabské radnice by měla vojenská ocelová mostovka překlenout řeku poslední březnový den.

Na apríla by pak jen o několik metrů vedle měli dělníci začít demolovat stávající most. A jakmile i tuto část stavaři odškrtnou ve svém stavebním deníku, začnou se stavbou zbrusu nového přemostění Labe. To se bude díky profilu tak trošku vymykat zavedeným zvyklostem. Mostní těleso totiž nebude „jednotvárné", ale stane se součástí velké kruhové křižovatky. „Někomu to může připadat jako atypické řešení, ale jiné není možné," uvedl starosta Vrchlabí Jan Sobotka a nastínil ojedinělost stavby. Ta spočívá v tom, že v jednom směru stavaři most rozšíří. Tím se stane součástí ostrůvku rozdělujícího dopravu na následující kruhový objezd. „Dá se tak říct, že budeme mít most s kruhovým objezdem," uvedl starosta.

Podle něj je kruhový objezd jedinou možností. Město již dříve zavrhlo variantu, ve které by kruhový objezd nahradily semafory. A to hlavně ze tří důvodů. Tím prvním je fakt, že lidé nejsou na toto řízení provozu ve městě zvyklí. Druhá skutečnost stojící proti semaforům je ta, že by bylo složité je „nataktovat" tak, aby ve špičce, která je ve městě kolem patnácté hodiny, nevytvářely intervaly další zbytečné proluky v dopravě.

Nejzásadnější fakt pro kruhový objezd místo semaforů pak je, že umožnil projektantům vypořádat se s největším nešvarem současného odbočování z mostu. Tím je malá propustnost křižovatky, způsobená tím, že se z ní kamiony jen těžko „vytáčejí".

Objízdné trasy

Jakmile dojde k dokončení provizoria, město se „přepne" do módu objízdných tras. Přechodná ocelová konstrukce totiž umožní jízdu pouze těm řidičům, kteří budou Vrchlabí projíždět ze směru od Jilemnice na Trutnov. „S troškou nadsázky můžeme říci, že i tímto jsme se vyhnuli využití semaforů.

Mostní provizorium je určené jak pro osobní, tak i pro nákladní dopravu," řekl vrchlabský starosta a dodal, že nákladní doprava opačným směrem bude odkloněna do ulic Nádražní a Dělnická a poté dál přes Dolní Brannou.

„Osobní doprava bude odkloněna do vedlejších ulic města," dodal starosta. Toto opatření by mělo trvat až do 10. listopadu, kdy by měly skončit letos naplánované etapy rekonstrukce, stavba mostu s kruhovým objezdem a část komunikace. V roce 2016 by se měly rozběhnout finální práce rekonstrukce okolo autobusového nádraží.