Neoblomný, nepřístupný, nechápající. Tak mnohdy lidé popisují přístup úředníků na některých městských úřadech.

Jenže, kde si na takové jednání stěžovat? V hospodě u piva, nebo u nejbližšího vykotlaného stromu?

Pokud spadáte pod městský úřad ve Vrchlabí, tak hospodu ani strom nepotřebujete. Od začátku tohoto týdne totiž zdejší radnice spustila projekt, který by se dal klidně nazvat E-kniha přání a stížností.

A slovy televizních soutěží se k tomuto systému dá dodat: „Nejlepší a nejpodnětnější připomínky ohodnotíme věcnou cenou – poukázkou do obchodu."
A o co vlastně ve Vrchlabí běží? „Jedná se o systém trvalého hodnocení úřadu jeho klienty," informoval tajemník úřadu Pavel Řehák s tím, že již od pondělí si lidé po jednání s úředníky mohou ze stojánku vzít formulář, v němž vyplní svou emailovou adresu a odbor, na kterém jednání probíhalo.

Vyplněný formulář poté vhodí do boxu, který naleznou u východu z obou budov, ze zámku i z radnice. „Během následujících dní lidi, kteří svůj kontakt do nádoby vhodili, osloví provozovatel systému a požádá je, aby zhodnotili svou zkušenost s úřadem a městem," uvedl tajemník úřadu a dodal, že toto hodnocení je anonymní. Systém totiž úřadu neumožňuje sledovat, ze které emailové adresy hodnocení přišlo. „Jedinou výjimku bude tvořit takové oznámení, které by hraničilo s trestním oznámením. V takovém případě požádáme správce systému o odtajnění a pokusíme se se stěžovatelem spojit," doplnil tajemník Pavel Řehák.

Do hodnocení jsou zařazena všechna pracoviště úřadu, která přichází do kontaktu s veřejností.

Ohodnoťte úředníka a nakupujte

Aby však úřad předešel takzvaným věčným stěžovatelům, tak jednou z podmínek elektronické Knihy přání a stížností je, že daný odbor či úředníka mohou lidé hodnotit nejvýše jednou měsíčně.

Poukázky za info

A ještě jedno omezení, i když s bonusem, na lidi čeká. „Své hodnocení mohou lidé vyplnit a odeslat nejpozději pátý den od návštěvy úřadu z pohodlí domova, v čase, který jim bude vyhovovat. Nikdo je tak nebude zdržovat s dotazníkem při odchodu z úřadu," doplnil informace tajemník vrchlabského úřadu Pavel Řehák. A aby lidi měli motivaci hodnotit práci úředníků. tak ze ze všech hodnotících vylosuje provozovatel jednou měsíčně výherce, kterému zašle poukázku do supermarketu v hodnotě 80 korun.

Na rozdíl od dotazníkových šetření nebo jednorázových akcí typu „mystery client", při které úřad oslovují fiktivní klienti najaté konzultantské firmy, se jedná o průběžné hodnocení po celý rok přímo od občanů města a okolních obcí, tedy skutečných klientů. „Pomocí dotazníku můžeme získávat zpětnou vazbu k odvedené práci – očima občana – ale také odpovědi na další otázky, ke kterým by se občané chtěli vyjádřit," doplnil informaci Pavel Řehák s tím, že hlavním cílem projektu je snaha o zdokonalení komunikace mezi městem a jeho občany či o zlepšení poskytovaných služeb.