Nálezy při výzkumu v Lochenicích vyrazily archeologům dech

Lochenice /FOTOGALERIE/ – Když se zhruba před měsícem vrhli archeologové na výzkum lokality u Lochenic nedaleko Hradce Králové, nic moc velkolepého snad ani nečekali. Kopalo se tu totiž už několikrát, naposledy v osmdesátých letech.

28.11.2013
Fotogalerie
4 fotografie

Archeologické vykopávky v Lochenicích.Foto: archiv Muzea východních Čech Hradec Králové

Výzkum však skončil velmi překvapivě a nálezy všem vyrazily dech. Takové unikáty totiž nikdo nečekal.

Slované i Germáni

„Lokalita je zajímavá tím, že se jedná o obrovské polykulturní pohřebiště, kde se nacházejí hroby kultury zvoncovitých pohárů z doby kolem roku 2600 před naším letopočtem. Zároveň jsou tam žárové hroby lužické kultury z mladší doby bronzové.

Pak také germánské hroby z doby ze stěhování národů v pátém a šestém století a samozřejmě slovanské hroby z 10. až 11. století," vyjmenovává Pavel Horník, vedoucí lochenického výzkumu.

A co se tedy na místě našlo? „Je samo o sobě překvapivé, že jsme na ploše, která už byla tolikrát zkoumaná, nalezli několik dalších hrobů. Objevili jsme jeden germánský hrob z doby stěhování národů, jeden hrob slovanský, a také šest hrobů lužické kultury," vypočítává Pavel Horník.

Velké překvapení

Velkým objevem archeologického týmu byl také  příkop opevnění ze sedmileté války, který byl přehlídnut při každých předchozích vykopávkách a narazilo se na něj až teď.

Jenže překvapivý nález s sebou nese také jednu záhadu, kterou se zatím nedaří rozlousknout. Na okraji příkopu byl umístěn kostrový hrob. Bohužel bez výbavy, takže ho lze jen těžko datovat.

Jde jen o hypotézy

„Existuje hypotéza, že by se mohlo jednat o pravěký kostrový hrob, zároveň by to však mohl být i hrob vojáka padlého v roce 1866 v Bitvě u Hradce Králové. To nám ukážou až budoucí zkoumání," přemítá  vedoucí výzkumného týmu.

Kromě pohřebišť se v Lochenicích našly i další předměty. „V germánském hrobě jsme nalezli prakticky celou nádobu. Z historického hlediska byl unikátní nález hliněného korálku, který jsme tu vůbec nečekali. Jeho stáří odhadujeme na šest tisíc let."

A to není všechno. Archeologové si nyní také lámou hlavu nad nahromaděnými kameny, mezi nimiž jsou i přepálené kosti a střepy. Proto se zdá, že by mohlo jít o pec.

Nevyčíslitelná cena

Jisté je však zatím jen jedno. A sice datace objektu. Mělo by jít o mladší dobu kamennou, tedy zhruba čtyři až šest tisíc let před naším letopočtem.

„Cena nálezů je pro nás z pohledu historie nevyčíslitelná," usmívá se Pavel Horník.

Výzkum se nyní zpracovává – nálezy se myjí, konzervují, píše se nálezová zpráva. Později by měly být k vidění v Muzeu východních Čech v Hradci Králové.

Veronika Skřivanová

Autor: Redakce

28.11.2013 VSTUP DO DISKUSE
Lubomír Bystroň nacistický poklad na Budišovsku hledá už více než dvacet let.

Nacistický poklad na Budišovsku: reálná možnost anebo čirá utopie?

S ukradeným autem ujížděl policistům, zastavila ho až svodidla.

VIDEO: S ukradeným autem ujížděl policistům, zastavila ho až svodidla

VIDEO: Tenistům budou na turnaji v Brazílii nosit míčky psi

K noze! Přines! Tyto povely opět uslyší tenisoví fanoušci na antukovém turnaji v Sao Paulo. Jak to? Hráčům totiž budou během rozehrání dělat společnost netradiční pomocníci. Míčky jim budou sbírat psi z útulku.

V obchodě už jen s účtenkou. Startuje EET

Malé krámky i velké supermarkety. Řeznictví, pekařství, trafiky nebo třeba prodejny textilu a obuvi. Tam všude už ve středu dostanete – nebo byste alespoň teoreticky měli dostat – povinnou účtenku.

Kdo neumí, ten učí? Může to být ale naopak

Ministerstvo školství chce, aby všude před tabulí stáli kvalitní lidé, kteří rozumějí svému oboru a zároveň mají požadované pedagogické vzdělání. Ne vždy se to potkává s realitou. Kvalifikovaných učitelů matematiky, fyziky a chemie je kupříkladu velký nedostatek. Nejde o planý poplach, neboť zatímco před revolucí třeba obor učitelství fyziky na Matematicko-fyzikální fakultě UK absolvovalo na 150 lidí ročně, v posledních letech je to necelá desítka.

Národní park Křivoklátsko? Kraj znovu otočil

Současný stav ochrany přírody na Křivoklátsku je dostačující, říká Ivo Šance.