VYBERTE SI REGION

Nová naděje. Opočno se možná dočká obchvatu

Opočno - Tisíce kamionů i osobních aut projíždí denně centrem tohoto malebného města. Nutno podotknout, že k velké nevoli místních. Po obchvatu tu volají již pěknou řádku let, zatím  však marně.

14.8.2014 1
SDÍLEJ:

Na nákresu je vidět plánovaná trasa obchvatu Opočna. V roce 2006 měla být cena obchvatu vyčíslena na 450 milionů korun. Stavět by se mohl ve dvou částech. Levnější by prý přišla na 150 milionů. Foto: Opočno

Nyní možná svítá naděje. Královéhradecký kraj se totiž rozhodl, že nechá aktualizovat projekt, který je na obchvat vypracován již mnoho let. Projektová dokumentace pochází z roku 2007. Tehdy byla cena obchvatu odhadována na 350 milionů korun.

Kraj za dokumentaci a autorský dozor nyní zaplatí téměř dva miliony. „Dokumentace byla vytvořená už v roce 2007, je však nutné zpracovat její aktualizaci," prozrazuje krajský radní Josef Dvořák. Projekt na první část stavby obchvatu by měl být hotový v únoru příštího roku, na druhou etapu pak do konce srpna 2015.

„Schválili jsme vítěze na zpracování projektové dokumentace pro opočenský obchvat. Pro město je důležitý. V minulosti zde chtěla postavit výrobu jedna firma, která vyrábí subdodávky pro Škodu Auto. Rozmysleli si to kvůli špatné dopravní dostupnosti a výrobu směřovali do Polska," podotýká radní Josef Dvořák, který má na starosti investice.

To potvrzuje i starosta Opočna Štěpán Jelínek. Podle jeho slov region přišel o sto padesát až dvě stě nových pracovních míst. „Bylo pravděpodobné, že by firma pro svoje plány neobdržela potřebná povolení. Například z důvodu hluku a přetížení dopravy. Centrem města by podle odhadu denně projelo o sedmdesát kamionů více a to bylo opravdu nereálné," vysvětluje starosta.

Slovo obchvat je skloňované

Slovo obchvat je v Opočně velmi skloňované a nejednou bylo také předmětem emotivních reakcí místních obyvatel. Vedení města jim vysvětlovalo, že rozhodnutí o tom, zda se bude stavět, nepřísluší jemu. Starosta Opočna místním vysvětloval na nejednom zasedání zastupitelstva, že o případné stavbě rozhoduje kraj. „Na něj se musíte obrátit," prohlašoval.

Obchvat je tématem, které malým městem pod Orlickými horami doslova hýbe. „Mluví  se o něm už třicet let, ale zatím se nic neděje. Nejvíc všem vadí kamiony. Děti musí přecházet hlavní silnici, není to zrovna bezpečné," myslí si Jindřiška Kovářová. A není sama, kdo takový názor zastává.  „Obchvat je pro Opočno nejdůležitější. Je však pravda, že by mohl být mínusem pro místní obchodníky," říká dvaašedesátiletá Vladimíra Pinkasová.

První úsek stavby, který má měřit dva kilometry, odvede dopravu z Kupkova náměstí, součástí druhého, zhruba 1,5 kilometru dlouhého úseku, má být i most přes Zlatý potok.

Starosta Opočna Štěpán Jelínek vidí prioritu hlavně v prvním úseku. „Stavba je koncipována na dvě půlky, zatím by nám stačilo, kdyby se začalo dělat něco alespoň s tou severní částí od Dobrušky směrem na České Meziříčí, zde je doprava nejkritičtější. Druhá polovina okolo Lišťoviny vyjde o mnoho dráž kvůli obrovskému přemostění," vysvětlil již dříve.

Z nových zpráv o aktualizaci dokumentace má prý velkou radost. „Za třicet let, kdy Opočno po obchvatu volá, nebyla naděje na jeho realizaci vyšší," poznamenává starosta. Podle něho předcházela rozhodnutí kraje intenzivní jednání, kterých se zúčastnilo vedení města i druhý náměstek hejtmana a radní pro dopravu Karel Janeček a také radní Josef Dvořák.

Peněz na obchvaty se stále nedostává

Největším problémem, který obchvat léta brzdí, jsou finance. Koneckonců, tak je tomu i v případě dalších měst v okrese, která roky po dopravních změnách volají.

Některá z nich budou mít nejspíš „smůlu" i nadále. A to velkým dílem kvůli své poloze.  Kraj chce totiž zkusit peníze na stavbu opočenského obchvatu získat v rámci rozšiřování průmyslové zóny Kvasiny, kde má svůj závod automobilka Škoda Auto. Dá se proto předpokládat, že města, která na tuto zónu nemají přímou návaznost, „utřou" nos.

Podle krajského radního Josefa Dvořáka se v případě Opočna jedná se o významnou tranzitní komunikaci. „Pokud kraj neuspěje a finance v rámci rozšiřování kvasinské průmyslové zóny nezíská, chce peníze sehnat z evropských fondů," dodal.

Častolovice doufají, že se na ně dostane

Finance na řešení „vlastních dopravních problémů" by  ráda sehnala i další města a obce. Kritická je podle starostky Jarmily Novohradské situace v Komenského ulici v Častolovicích.

O tomto tématu Rychnovský deník již několikrát informoval. Starostka vidí v rozšiřování Kvasin a investic  s ním spojených možnost, jak vyřešit nepříjemnou situaci – vybudování přeložky. A tvrdí: „V Komenského ulici jde doslova o život, je štěstí, že zde ještě nedošlo k vážné nehodě."

Kamiony, které tudy proudí především směrem do a z Kvasin, mají velký problém úzkou ulicí projet. Často se stává, že celou komunikaci zablokují. To když se v kopečku spolu potkají dva náklaďáky najednou.

Dalším městem, které by rádo vidělo snížení provozu ve svém centru, je Borohrádek. I zde je obchvat letitým tématem, hovoří se o něm prý pětadvacet let. A dlouho taky ještě bude. Místní pomalu ztrácejí naději, že se někdy začne obchvat budovat. Pro Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) totiž není komunikace Holice – Veliny –  Borohrádek prioritou. Důvodem je prý právě provoz, který není příliš hustý.

„Z hlediska hodnocení silnic první třídy je na této komunikaci spíše velmi nízká intenzita provozu," popisuje tisková mluvčí ŘSD Nina Ledvinová. S tím však místní nesouhlasí a tvrdí: „Postavte se na borohrádecké náměstí a přesvědčete se o realitě sami!" I přes vyjádření ŘDS se prý s obchvatem Borohrádku počítá. Zatím je však hudbou daleké budoucnosti

Podle dokumentace EIA, která hodnotí dopady na životní prostředí, není přesný termín zahájení stavby znám a odhaduje se nejdříve na rok 2030. Hotovo by potom mohlo být o pět let později.

S majiteli chce jednat i osobně

Zda se „usměje štěstí" v podobě několiksetmilionové investice alespoň na Opočno, je zatím stále nejisté.

Starosta města Štěpán Jelínek by si přál, aby dal kraj najevo, že je pro něj obchvat prioritou. „Až tohle kraj prohlásí a slíbí, že se bude stavět, uděláme vše pro to, abychom mu pomohli s výkupem pozemků. Město půjde v tomto směru naproti," dodává starosta.

Na změny si musí počkat

O obchvatech potřebných napříč okresem se hovoří již desítky let. Jedná se například o obchvat Borohrádku. O tom se podle místních hovoří již déle než pětadvacet let. Podle Ředitelství silnic a dálnic však není v současnosti prioritou. Řada by  na něj mohla přijít nejdříve za patnáct let.

Dlouhá léta se mluví také o obchvatu Doudleb nad Orlicí. Ty leží 
na hlavním tahu směrem na Ostravu. Samozřejmě se také diskutuje 
o obchvatu Kostelce nad Orlicí či přeložce u Častolovic.

Právě Častolovice vidí svou naději v posílení investic v souvislosti s rozšiřováním výroby v kvasinské automobilce.

Obchvaty se řeší i u „sousedů". Například v Novém Městě nad Metují nedávno vznikla petice, kterou podepsaly už stovky obyvatel, požadují v ní vybudování obchvatu města.

Kvasiny by mohly „přibrzdit" některé investice

Vzhledem k plánovanému rozšíření výroby v kvasinském závodu se nejspíš na některé obchvaty nedostane. Dá se totiž předpokládat, že přednost dostanou lokality, kudy budou nákladní vozy odvážet a přivážet materiál z automobilky a průmyslového parku, který by měl v jejím okolí vyrůst. Kraj však nechce tyto informace specifikovat ani potvrdit.

Automobilka a rozvoj dopravní infrastruktury blízko ní (Solnice, Kvasiny), je trnem v oku i některým starostům. Ačkoli vnímají přínos kvasinského závodu na poli zaměstnanosti, vadí jim, že se na řešení dalších míst 
v okrese už nenašly peníze.

Podle krajského úřadu bude rozhodující také situace kolem možností čerpání peněz z evropských fondů.

Finance díky průmyslovému boomu

Rozšíření výroby v kvasinské automobilce – podle premiéra Bohuslava Sobotky katalyzátor, který dá do pohybu změny v regionální dopravě. 
A to jak na železnici, tak na silnici. Předseda vlády při své jarní návštěvě hovořil se starosty obcí a měst v okrese a tématem byly i obchvaty.

„Tajemný" průmyslový park - stále se o něm hovoří, ale přitom nikdo nic konkrétního zatím neprozradil. Ozývají se hlasy, které tvrdí, že v okolí kvasinského závodu vyroste velký průmyslový park, ve kterém bude sídlit výroba některých dodavatelských firem. Jiné zdroje to vyvrací. Kraj nyní prohlásil, že by opočenský obchvat rád financoval v rámci rozšiřování průmyslové zóny Kvasiny, kde má svůj závod automobilka Škoda Auto. Rychnovský deník nedávno přinesl informace o tom, že se ve stávajícím areálu rozšíří hala montáže. Informovali jsme však i o nové železobetonové budově, která zabere šest a půl tisíce metrů čtverečních. Investorem je konstruktérská firma působící v automobilovém průmyslu. A tato budova již se nachází mimo areál stávajícího závodu.

Autor: Barbora Zemanová

14.8.2014 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Aston Martin postaví 25 nových exemplářů modelu DB4 GT. Cena je astronomická

Britská automobilka Aston Martin se vrátí k výrobě vozu, jehož život byl původně vymezen lety 1959 až 1963. Příští rok totiž obnoví produkci slavného modelu DB4 GT, v plánu je stavba 25 kusů.

Loučení s tratí do Koutů: končí barevné motoráky i soukromník

Údolí Desné – Největší změna za devatenáctiletou historii nastala v noci ze soboty 10. na neděli 11. prosince na Železnici Desná. Osobní vlaky zde přestala provozovat soukromá firma, nahradily ji České dráhy.

Žloutenka stále řádí. Chybí vakcíny, hlásí nejen lékárny

Vyškov – Jde o agresivní infekci, člověka může zabít za pár hodin od prvních příznaků. Mnoho nakažených se i po vyléčení po celý život potýká s následky, jako jsou třeba amputace končetin nebo hluchota. K nejohroženějším patří děti. Přestože je možné se proti meningokokovi typu B očkovat, vakcíny chybí. Na Vyškovsku podle dětské lékařky Anežky Bahníkové z Vyškova už zhruba čtyři až pět měsíců.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies