VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Obojživelníci se probudili časně. Ochránci jsou v pozoru

Královéhradecko – Na přelomu března a dubna obvykle tisíce obojživelníků migrují ze svých zimovišť v lesích k rybníkům a mokřadům, kde se páří a kladou vajíčka. Na své pouti nedbají na překážky a překonávají i silnice, kde hynou po desítkách. Včetně vzácných čolků a kuňek.

1.3.2014
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Deník/Ondřej Šmíd

Letos však jaro začalo dříve a ochránci přírody, kteří se každoročně snaží obojživelníky od smrti na silnici uchránit, jsou proto v pohotovosti.

„Na nejvíce postižených místech stavíme bariéry, podél kterých jsou v pravidelných intervalech zakopány kyblíky," přibližuje David Číp ze sdružení Jaro Jaroměř, jak žábám a čolkům pomáhají.  „Žáby se pohybují podél bariér a po cestě padají do kýblů, v nichž je poté bezpečně přenášíme na druhou stranu silnic," upřesňuje.

Umírají i vzácné a ohrožené druhy
Vedle vcelku běžných skokanů hnědých a ropuch obecných umírají na východočeských silnicích i druhy, které jsou zapsány červeném seznamu ohrožených druhů.
Mezi takové obojživelníky patří například kuňka obecná, žába s oranžově zabarveným břichem.
Situaci podle Davida Čípa zhoršuje i skutečnost, že žáby zpravidla k přechodu silnice nevolí nejkratší možnou cestu. Riziko srážky se tak zvyšuje.

Nebezpečí nicméně nehrozí jenom žábám, ale i člověku. „Na Broumovsku byla silnice v jednom místě natolik znečištěná těly obojživelníků, že se na těch místech smýkala auta," uvádí Číp.  Populace obojživelníků je navíc přirozeným nepřítelem obtížného hmyzu a výrazné úbytky žab se mohou projevit zvýšeným výskytem komárů.

Na záchraně obojživelníků se tak každým rokem podílejí desítky dobrovolníků.

„Záleží to hodně na počasí, když je hezky, tak je účast samozřejmě vyšší," říká Číp. Občas dobrovolníkům pomáhají i děti ze škol, pro které je to vynikající způsob, jak zajímavou formou poznat českou přírodu.

„Obojživelníků ubývá, a opravdu hodně jich zahyne na silnicích. Snažíme se s tím něco dělat," přibližuje jeden z dobrovolníků Pavel Šolc, proč se celé akce pravidelně účastní.

Od příštího pondělí má sdružení Jaro Jaroměř v plánu začít s odchytem na silnici mezi Miletínem a Hořicemi v Podkrkonošší. „Každou pomoc uvítáme," říká Číp.   (dr)

Autor: Redakce

1.3.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
EET ilustrační foto

Zmatení řezníci či pekaři. Nevědí, zda mají povinně dávat účtenky

Ilustrační foto.

Policie v Porsche. Muži zákona jezdí zabavenými auty

Pohledem Realistů: Naše ambice jsou realistické

V minulých dnech jsme začali s představováním naší strany. Máme za sebou Prahu, Ostravu a Brno, další místa nás čekají. Svým příznivcům i široké veřejnosti podrobně vysvětlujeme svá východiska, plány i cíle. I naše ambice. 

Zrychlíme převody peněz, plánují banky

Místo pár sekund trvá platba na účet v jiném finančním ústavu až dny. Rýsuje se změna.

Deště a tající sníh zvedají na desítce mít v Česku hladiny toků

Povodňový stupeň pohotovosti dnes brzo ráno hlásily tři měřicí stanice, Dalečín a Veverská Bítýška na Svratce a Pertoltice na Liberecku na Panenském potoce. V některých případech za to může nahromaděný led. Vyplývá to z informací Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ).

Zákaz vjezdu starým autům. Brno zvažuje nízkoemisní zónu uvnitř velkého okruhu

Brno /INFOGRAFIKA, ANKETA/ – Změnit trasu při cestování po Brně budou muset řidiči starých automobilů pokud magistrát zavede nízkoemisní zóny. Jejich studii v úterý brněnští radní schválili. Auta s vysokým množstvím škodlivin ve výfukových plynech podle plánu čeká zákaz vjezdu do významné části města.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies