VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Postavte si vlastního draka. Ale pozor, ať neztratíte nervy

Hradec Králové - Podzim o sobě začíná dávat vědět a s ním nastává také čas pouštění draků. Mnoho obchodů nabízí papírové létající draky od padesáti korun. Samozřejmě ale také seženete důmyslnější i za pět set či tisíc korun.

2.10.2012
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Zdeněk Traxler

Záleží na provedení, materiálu, velikosti, ale také délce šňůry, aby vám drak neuletěl.

Levnější a mnohdy zábavnější variantou se stává výroba draka. Poklidně vyhlížející činnost se pro tatínky občas stává noční můrou a pro jejich ratolesti nekončící legrací.

Mezi základní tvary draků patří klasický kosodélník. Pokud si chcete jednodušší model vyrobit sami, budete potřebovat dvě hranaté tyčky. Jedna z nich může být dlouhá 75, druhá 60 centimetrů. Delší se stane svislým  nosníkem, který druhou tyčkou rozdělíte ve dvou třetinách délky. Důležitý je pravý úhel. Samozřejmě oba nosníky pevně svažte, případně ještě zakápněte disperzním lepidlem.

Na všech koncích udělejte zářez pilkou a zpevněte konstrukci provázkem. Pak už stačí draka jen potáhnout papírem, který přes provázek zezadu přilepte lepidlem nebo izolepou. Po této fázi je drak připravený k ozdobení a namalování. Již stačí jen ve čtyřech místech draka proděravět a protáhnout provázek. Na něj pak připevníte silikonové lanko, které namotáte třeba na klacek.

Pak už stačí jen vyrobit ocas, který slouží ke stabilitě při silném větru. Měl by být dva metry dlouhý a mašličky od sebe vzdálené 25 centimetrů.

Prvního draka vypustili již ve 4. století před naším letopočtem Číňané. Ty je používali k vyplašení ptáků nad rýžovými poli, později i k zastrašování nepřátel. Evropská tradice pouštění draků je stará zhruba pět set let.

Při pouštění draka si dejte pozor na:

- dráty vysokého napětí – Při doteku by z draka nemuselo nic zbýt.

- křoviny a stromy – Drak by se mohl potrhat a poničit  či zaseknout v korunách stromů a bylo by velmi obtížné jej odtamtud dostat.

- nerovnosti terénu – Hrozí pád osoby držící draka. Většinou se soustředí jen na létající objekt a nedívá se pod nohy.

- skály – Na vršících sice více fouká a drak tak letí výše než ostatním, ale pád do hloubky opravdu příjemný není.

Autor: Jan Pruška

2.10.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Nehoda pendolina u Studénky.
DOTYK.CZ

Přejezdy zabíjejí. Stát jich desítky ročně ruší, víc než stovku letos opraví

Ir Gavin Huban pochází z Gallway, ale už 16 let žije v České republice.

První rok jsem nerozuměl nikomu, říká český Ir Gavin Huban

AKTUALIZOVÁNO

Komíny budou kouřit dál, úředníků na jejich kontrolu není dost

Jako v Jiříkově vidění si musejí připadat úředníci z obcí s rozšířenou působností (ORP) při naplňování svých povinností v souvislosti s novelou takzvaného komínového zákona.

EXKLUZIVNĚ

Babiš píše Sobotkovi: „Na rozdíl od Vás mám v politice čistý štít“

Před pondělním odletem do Francie za rodinou stihl Andrej Babiš nejen podat návrh na zdanění korunových dluhopisů, ale také odeslat odpověď na dopis premiéra Bohuslava Sobotky ze 14. února. V ní například zdůvodňuje svůj poslanecký podnět, který se dotkne maximálně několika desítek lidí.

V ČSSR musela být před 40 lety kvůli havárii odstavena JE Jaslovské Bohunice

Jaderná elektrárna v Jaslovských Bohunicích nedaleko slovenské Trnavy byla první svého druhu na území někdejšího Československa. Její první reaktor, ve kterém se řetězová reakce rozběhla v říjnu 1972, ale sloužil k výrobě elektrické energie pouze necelých pět let. Před 40 lety, 22. února 1977, byl po havárii odstaven. Tuto etapu budování jaderné energetiky tak nyní připomíná pouze budova stojící vedle čtyř novějších bloků.

EXKLUZIVNĚ

Pražští radní projednají převzetí společnosti PVK

Praha - Radní v úterý projednají záměr převzetí společnosti Pražské vodovody a kanalizace (PVK), které stoprocentně vlastní francouzská firma Veolia. O jak velký podíl bude Praha usilovat, zatím není jasné. Radní také projednají rozvoj Nákladového nádraží Žižkov a harmonogram tvorby Metropolitního plánu. Na programu jednání je i nákup vozů pro městskou policii a veřejná zakázka na opravu Vinohradské ulice.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies