Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Pozemky ve Zboží už řídí Karsit

Dvůr Králové - Dvůr Králové v úterý schválil smlouvu o prodeji průmyslové zóny ve Zboží. Automobilka dostala zelenou pro výstavbu nové továrny 
za 3 miliardy korun.

19.8.2016
SDÍLEJ:

Karsit AutomotiveFoto: Archiv firmy

Rozvoji průmyslové zóny ve Zboží už takřka nic nebrání. Úterní zasedání zastupitelstva města ve Dvoře Králové totiž posvětilo prodej pozemků o velikosti 11,5 hektaru společnosti Karsit Automotive. Ta by ve Zboží měla během dvou až tří let vybudovat moderní halu na výrobu automobilových komponentů. „Investice Karsitu je dobrou zprávou pro celé město. Pokud pominu výši celé zakázky, mohlo by to do města přivést nové mladé a perspektivní občany. Výstavba průmyslové zóny s sebou může navíc přinést mnoho souběžných pozitivních efektů," vyjádřil se starosta města Jan Jarolím. Návrh na prodej zóny se však neobešel bez kritiky opozice.

Karsit dostal zelenou. Průmyslová zóna vyroste

Město se původně zabývalo třemi nabídkami. „Rozhodli jsme se, že společnost Karsit Automotive podala tu nejvýhodnější. Tato nabídka nabízí investice převyšující tři miliardy korun. A co je pro nás velmi důležité – bude realizována ve velmi krátké době. Nabídne práci pro mnoho lidí z celého regionu, kteří nyní musí za prací dojíždět. Důležité je i to, že Karsit má dojednanou významnou desetiletou zakázku, což představuje určitou jistotu," sdělil dřívější stanovisko starosta Dvora Králové Jan Jarolím. Nabídky firem Inzat a Juta proto neuspěly.

SLOŽITÁ SMLOUVA

Jádrem sporu mezi koalicí a opozicí se ovšem stala podoba kupní smlouvy. Město se nakonec s investorem dohodlo na tom, že všechny potřebné investice Karsit zafinancuje sám. Za průmyslovou zónu má firma zaplatit více než 60 milionů korun. Od toho ale budou odečteny náklady, které souvisejí s vybudováním silniční komunikace a především se zemními pracemi a zřízením potřebných sítí. Město by ve výsledku mělo obdržet částku zhruba 20 milionů korun.

„Vzhledem k časové tísni jsme se domluvili, že potřebné přípravné práce budou sice uhrazeny z nabízené částky, avšak jejich realizaci zařídí firma Karsit. Stanovili jsme si finanční rámec těchto prací a smluvně je ujednáno, že v případě jeho překročení uhradí všechny finanční prostředky nad tento rámec společnost Karsit Automotive," vysvětlil starosta města Jan Jarolím.

A právě toto řešení podrobila kritice opozice. „Smlouva je zbytečně složitá. A nejsem si úplně jistý, zda nejde o porušení zákona. Podmínky pro nás nejsou přijatelné," vyjádřil se například opoziční zastupitel Jan Bém. „Město bude na zakázku a terénní práce dohlížet. Firma si je ale povede sama.

Musí totiž zaplatit více než 40 milionů korun za to, aby mohla svůj záměr na tomto pozemku realizovat. Pokud by pozemky mělo připravit město, bylo by to kvůli zákonům o veřejných zakázkách velmi zdlouhavé a investor by nemusel mít pozemky včas," poznamenal zastupitel Nasik Kiriakovský, který na zasedání zastupitelstva prezentoval také případné varianty silničních obchvatů. „Věřím, že aktivita, kterou v této průmyslové zóně nyní vyvíjíme, bude dostatečnou pákou na kraj, aby se snažil dostat z našeho města kamionovou dopravu. Chtěli bychom vyjednat určitý systém obchvatů, který by městu i průmyslovým oblastem ulevil," představil na veřejném zasedání záměr města Kiriakovský,

KRITIKA OD SENÁTORA

Servítky si na veřejném zasedání nebral ale ani senátor České republiky a majitel firmy Juta Jiří Hlavatý. Největší regionální zaměstnavatel nejprve zdůraznil, že nestojí o spory s jiným podnikatelským subjektem a že svou nabídku nemířil proti Karsitu, jak se mnozí domnívali. „Hledáme řešení pro náš závod 03, který je zastaralý a který nevyhovuje moderním podmínkám a je k němu špatná dopravní dostupnost," řekl Jiří Hlavatý. Zároveň vyjádřil obavu nad naivitou dopravního plánu, který město má, a zkritizoval vedení Dvora Králové kvůli nejednotnému přístupu ke své firmě a k probíhající investici firmy Karsit.

Areál průmyslové zóny Dvůr Králové neúspěšně nabízel od roku 2006. Podle informací starosty se na úřadě od té doby vystřídalo celkem 26 investorů, ani jeden z nich ovšem záměr nedotáhl ke zdárnému konci. Hlavními příčinami byly neexistence sítí, vysoký poplatek za vyjmutí ze zemědělského půdního fondu, ale i kopcovitý terén s velkými počátečními náklady za jeho úpravu.

Investice skupiny Karsit se má pohybovat na hranici 3 miliard korun. Nová továrna by přitom měla vyrůst už do roku 2018. Zaměstnání tu mají najít tři stovky lidí různých typů vzdělání.

Autor: Jaroslav Pich

19.8.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Před parlamentem na Zélandu se upálil český emigrant. Zřejmě na protest

Herečka Květa Fialová
15

Pohřby neměla ráda. U mě stačí svíčka a šampaňské, říkávala Květa Fialová

AKTUALIZUJEME

Tragédie na Českolipsku. U Novin se zřítilo malé letadlo. Dva lidé zemřeli

V úterý ráno se nedaleko Novin pod Ralskem zřítilo malé obchodní letadlo. Podle záchranářů pád nepřežili dva lidé.

Češi jsou nejméně zdravý národ na světě, tvrdí Britové

Nový průzkum, který provedla britská klinika Clinic Compare, Čechy nepotěší. Jsou podle něj nejméně zdravou zemí na světě. Klinika srovnávala údaje Světové zdravotnické organizace, u nichž se zaměřovala na konzumaci alkoholu, tabáku a rozšíření obezity ve 179 zemích po celém světě.

Po nové dálnici k voličům. Znalci: K smíchu, ale neškodné

Do parlamentních voleb zbývá pár týdnů. Tradicí se již v Česku v předvolebním období stává rychlé dokončování a otvírání nových dálničních úseků, byť jde obvykle jen o pár kilometrů. Pomůže opravdu kus asfaltu politikům „nahnat“ body u voličů?

Jak slíbila, tak udělala. Předsedkyně Petryová odchází kvůli neshodám z AfD

Předsedkyně protiimigrační a protiislámské Alternativy pro Německo (AfD) Frauke Petryová se chystá vystoupit ze strany. Své rozhodnutí oznámila v úterý v Drážďanech. Krok potvrzuje pokračující vnitřní problémy strany, která se v nedělních volbách poprvé dostala do parlamentu s téměř stovkou svých zástupců.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení