VYBERTE SI REGION

Regionální potraviny bojují na Rychnovsku o své místo

Rychnovsko - I na Rychnovsku je řada výrobců, jejichž výrobky se mohou honosit značkou potvrzující původ z Orlických hor. Chlenská uzenina a zdejší tlačenka mezi ně patří od roku 2008. Přestože výrobna usiluje o kvalitu již od svého založení před dvaceti lety, za formalitu zde udělení známky rozhodně nepovažují.

29.6.2012
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Aleš Vaníček

„Komise musela naše výrobky nejdříve ochutnat. Nezbytné bylo také doložit jakost. O značku jsme žádali jen pro významnější část naší produkce," uvedla Jitka Malá, vedoucí výroby. Podle jejího názoru se přínos značky i dobré pověsti v obecném povědomí odvíjí od vzdálenosti místa vzniku a konečného prodeje.

„Rozhodně se navýšil zájem o naši vlastní prodejnu. Zákazníků, kteří si cíleně kupují naše produkty a jsou ochotni si pro ně dojet, přibylo. S rostoucí vzdáleností ale povědomí o značce klesá a u dalších prodejců již nehraje ocenění kvality či místního původu takovou roli," zhodnotila Jitka Malá. Od roku 2004 nesou regionální značku i pekařské výrobky z Rokytnice v Orlických horách. Zástupce malé rodinné firmy potvrdil, že v procesu se o formalitu rozhodně nejednalo.

„Museli jsme doložit původ vstupních surovin, tedy to, že naše výrobky jsou skutečně regionální. Dokládaly se i výrobní technologie a historie pekárny," vyjmenoval Jiří Kalous. Podle jeho slov je přínosnost podobných ocenění pro koncový prodej obtížně odhadnutelná, ale o tom, že prosadit se na dnešním trhu je náročný úkol, nepochybuje.

„V současnosti se každý snaží ušetřit, kde se dá, potraviny nevyjímaje. Dá se ale říct, že naše pozice na trhu je stabilní," dodal Jiří Kalous a připustil, že i takový trend je v současných podmínkách úspěchem. Regionální značku si ale v Rokytnici hodlají obnovovat nadále, protože na jiné formy prezentace, jako jsou farmářské trhy, nezbývají v malé firmě, kterou tvoří v podstatě jedna rodina, síly ani čas.

V regionu Orlických hor uděluje ochranou značku místní akční skupina Pohoda venkova. „Mohu říct, že poslední dobou zájem o značku regionální produkt stoupá. Výrobci potravin před jejím udělením dodávají vzorek, který komise ochutnává. Žadatel o certifikát má možnost být jejímu zasedání osobně přítomen a vysvětlit, proč by ji měl získat," vysvětlil Tomáš Vidlák, manažer místní akční skupiny Pohoda Venkova.

ANKETA: Nakupujete potraviny podle značky a kvality nebo ceny?

Anketa, Rychnovský deník, 29. června 2012

Lucie Cabalková (26), Rychnov nad Kněžnou: Určitě se snažím vybírat si podle kvality. Třeba u pečiva je to hodně znát. Pravidelně si kupuji deštenský chléb. Je dobrý chuťově a také dlouho vydrží. Maso kupuji u řezníka a zeleninu na trhu.

Anketa, Rychnovský deník, 29. června 2012

David Pirkl (21), Pardubice: Při výběru se řídím cenou a kvalitou asi tak půl na půl. Na kvalitu se zaměřuji hlavně při nákupu masa, protože těch případů, kdy na pultech supermarketů bylo zkažené je známá celá řada.

Anketa, Rychnovský deník, 29. června 2012

Petr Drhlík (55), Rychnov nad Kněžnou: Při výběru potravin dávám přednost spíše kvalitě. Hlavně u nákupu zeleniny, která se dá u pěstitelů pořídit zároveň levněji. U dalšího zboží se řídím podle známých značek.

Anketa, Rychnovský deník, 29. června 2012

Eliška Kozáková (55). Rychnov nad Kněžnou: Záleží na tom, o jaký výrobek se jedná. Ráda kupuji třeba tmavý choceňský chléb, který je opravdu výborný. Zeleninu kupuji na trhu od pěstitelů, které už znám.

Autor: Michal Friček

29.6.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto
1

Zvěř kromě hladu trápí i psi. Myslivci se snaží pomoct i zakládáním políček

Likvidační a dezinfekční práce v ohnisku nákazy ptačí chřipkou.
17

Poláci utratili drůbež. Ptačí chřipka je v sousedství

Eiffelovu věž čeká „plastika". Za osm miliard

Nepřehlédnutelný symbol Paříže čeká dlouhá a nákladná rekonstrukce. Trvat by měla až do roku 2025 a stát 300 milionů eur, v přepočtu tedy přes osm miliard korun.

Šamanka z dob lovců mamutů dostane tvář. Vědci vytvoří bustu s lidskými vlasy

Brno – Brněnští vědci pracují na jedinečném projektu. Vytváří bustu tisíce let staré šamanky na základě kostry z Dolních Věstonic.

Šéf lékáren Dr.Max: Reklama spojená s léky u nás existuje historicky

Největší tuzemská lékárenská síť Dr.Max atakuje hranici 400 poboček. Tento měsíc otevíráme lékárny v Jaroměři a Stříbře, přírůstky představují v drtivé části úplně nově zřizované provozovny, podotýká generální ředitel Daniel Horák, který se vyjádřil k dotazům čtenářů Deníku.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies