Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Regionální potraviny bojují na Rychnovsku o své místo

Rychnovsko - I na Rychnovsku je řada výrobců, jejichž výrobky se mohou honosit značkou potvrzující původ z Orlických hor. Chlenská uzenina a zdejší tlačenka mezi ně patří od roku 2008. Přestože výrobna usiluje o kvalitu již od svého založení před dvaceti lety, za formalitu zde udělení známky rozhodně nepovažují.

29.6.2012
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Aleš Vaníček

„Komise musela naše výrobky nejdříve ochutnat. Nezbytné bylo také doložit jakost. O značku jsme žádali jen pro významnější část naší produkce," uvedla Jitka Malá, vedoucí výroby. Podle jejího názoru se přínos značky i dobré pověsti v obecném povědomí odvíjí od vzdálenosti místa vzniku a konečného prodeje.

„Rozhodně se navýšil zájem o naši vlastní prodejnu. Zákazníků, kteří si cíleně kupují naše produkty a jsou ochotni si pro ně dojet, přibylo. S rostoucí vzdáleností ale povědomí o značce klesá a u dalších prodejců již nehraje ocenění kvality či místního původu takovou roli," zhodnotila Jitka Malá. Od roku 2004 nesou regionální značku i pekařské výrobky z Rokytnice v Orlických horách. Zástupce malé rodinné firmy potvrdil, že v procesu se o formalitu rozhodně nejednalo.

„Museli jsme doložit původ vstupních surovin, tedy to, že naše výrobky jsou skutečně regionální. Dokládaly se i výrobní technologie a historie pekárny," vyjmenoval Jiří Kalous. Podle jeho slov je přínosnost podobných ocenění pro koncový prodej obtížně odhadnutelná, ale o tom, že prosadit se na dnešním trhu je náročný úkol, nepochybuje.

„V současnosti se každý snaží ušetřit, kde se dá, potraviny nevyjímaje. Dá se ale říct, že naše pozice na trhu je stabilní," dodal Jiří Kalous a připustil, že i takový trend je v současných podmínkách úspěchem. Regionální značku si ale v Rokytnici hodlají obnovovat nadále, protože na jiné formy prezentace, jako jsou farmářské trhy, nezbývají v malé firmě, kterou tvoří v podstatě jedna rodina, síly ani čas.

V regionu Orlických hor uděluje ochranou značku místní akční skupina Pohoda venkova. „Mohu říct, že poslední dobou zájem o značku regionální produkt stoupá. Výrobci potravin před jejím udělením dodávají vzorek, který komise ochutnává. Žadatel o certifikát má možnost být jejímu zasedání osobně přítomen a vysvětlit, proč by ji měl získat," vysvětlil Tomáš Vidlák, manažer místní akční skupiny Pohoda Venkova.

ANKETA: Nakupujete potraviny podle značky a kvality nebo ceny?

Anketa, Rychnovský deník, 29. června 2012

Lucie Cabalková (26), Rychnov nad Kněžnou: Určitě se snažím vybírat si podle kvality. Třeba u pečiva je to hodně znát. Pravidelně si kupuji deštenský chléb. Je dobrý chuťově a také dlouho vydrží. Maso kupuji u řezníka a zeleninu na trhu.

Anketa, Rychnovský deník, 29. června 2012

David Pirkl (21), Pardubice: Při výběru se řídím cenou a kvalitou asi tak půl na půl. Na kvalitu se zaměřuji hlavně při nákupu masa, protože těch případů, kdy na pultech supermarketů bylo zkažené je známá celá řada.

Anketa, Rychnovský deník, 29. června 2012

Petr Drhlík (55), Rychnov nad Kněžnou: Při výběru potravin dávám přednost spíše kvalitě. Hlavně u nákupu zeleniny, která se dá u pěstitelů pořídit zároveň levněji. U dalšího zboží se řídím podle známých značek.

Anketa, Rychnovský deník, 29. června 2012

Eliška Kozáková (55). Rychnov nad Kněžnou: Záleží na tom, o jaký výrobek se jedná. Ráda kupuji třeba tmavý choceňský chléb, který je opravdu výborný. Zeleninu kupuji na trhu od pěstitelů, které už znám.

Autor: Michal Friček

29.6.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto
1

VIDEO: U Belgie našli zachovalou ponorku z 1. světové války. I s posádkou

Ruské vojenské helikoptéry během manévrů Západ 2017 na cvičišti u Petrohradu.
9 5

Při cvičení Západ 2017 došlo k nehodě, střela zamířila mezi novináře

Svět by měl zasáhnout proti terorismu, řekl Zeman v OSN

Prezident Miloš Zeman vystoupil na půdě Valného shromáždění OSN v New Yorku. Upozornil zde na boj s terorismem. Svět podle něj stále nedokázal rozhodně zasáhnout, k čemuž je mimo jiné potřeba i silný úřad OSN, který by byl schopen použít i vojenskou sílu. Vyzval také k zastavení migrace.

Začíná kampaň Číst Havla. Dětem přiblíží Havla jako literáta

Knihovna Václava Havla dnes spustila kampaň Číst Havla, která chce žákům základních a středních škol pomoci poznat Václava Havla nejen jako velkou postavu české historie, ale především jako čtivého a podnětného spisovatele.

Na sdílení kol půjde 20 milionů. Města mohou žádat o dotace

Sdílení jízdních kol ve městech podpoří nová dotace ze Státního fondu životního prostředí. Na takzvaný bikesharing je určeno 20 milionů korun. O peníze mohou žádat města, dopravní podniky i soukromé firmy. Dalších 20 milionů půjde do osvěty pro ekologicky čistou dopravu. 

Česká meziválečná avantgarda boduje. Toyen, Šíma a Kupka stojí miliony

Na zahraničních aukcích se z českých autorů stále nejlépe prodávají jména spojená s meziválečnou avantgardou. Mezi nejdražšími bohemiky první poloviny letošního roku figurují obvyklá jména, tedy Toyen, Josef Šíma a František Kupka. Mezi desítkou nejdražších děl českých autorů mají každý po dvou dílech. Ke koupi deseti nejdražších bohemik by případný zájemce potřeboval 2,2 milionu eur, tedy asi 57 milionů korun, uvádí server Artplus.cz.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení