VYBERTE SI REGION

Řidič musí znát nejen volant, spojku, plyn... Ale taky dvorskou SŠIS

Dvůr Králové - O tom, že „řidič tvrdý chleba má", nezpívá jen Ladislav Vodička, ale své o tom ví i dopravci napříč republikou. Ještě větším problémem však je ten pomyslný chleba upéct, respektive sehnat kvalifikovaného řidiče.

4.3.2015
SDÍLEJ:

ŘEDITEL KRÁLOVÉDVORSKÉ školy Petr Vojtěch.Foto: DENÍK/Petr Vaňous

Těch je totiž jako šafránu. Královédvorská společnost Rodos V+J se však rozhodla jít štěstí naproti a ve spolupráci se SSTŘ Nový Bydžov a SŠIS Dvůr Králové nad Labem připravila zajímavou novinku. Obor, jehož absolventi nemusí po škole obcházet pracovní úřady, ale mohou se ihned zapojit do pracovního procesu.

O oboru, do kterého se lze přihlásit až do 15. března a jehož přijímací řízení proběhne v dubnu, dal Deníku informace ředitel královédvorské SŠIS Petr Vojtěch.

Kde vznikla myšlenka propojit učební obor Řidič osobní a nákladní dopravy s potřebami zaměstnavatele?
Tato myšlenka vznikla tady ve Dvoře Králové nad Labem, respektive u vedení města. Na něj se totiž obrátila firma Rodos V+J, která, stejně jako i ostatní autodopravci, pociťuje velmi velký nedostatek kvalifikovaných odborníků. Město se pak obrátilo na nás, zda můžeme nějak pomoci.

Jaká byla vaše první reakce?
Hned jsem věděl, že je to dobrá myšlenka a začal jsem přemýšlet, jak ji převést do praxe. Není to totiž jen tak, říct si: „Jo, pojďme do toho."

Jaká byla tedy úskalí?
Rád věci řeším rovnou. Ale pokud bychom žádali o otevření nového oboru, tak bychom se ho několik měsíců nemuseli dočkat.

Proč?
Otevření nového oboru je totiž opravdu běh na dlouhou trať. Navíc by se tato myšlenka nemusela líbit krajskému úřadu, či ministerstvu školství. Jediná cesta, která se tak nabízela, byla ta, oslovit školu, která podobný předmět ve svých osnovách nabízí. Škola v Novém Bydžově má tento obor akreditován a je již zaveden.

A jak spolupráce mezi školami bude fungovat?
Praktická část bude probíhat v Novém Bydžově, kde jsou na to perfektně vybaveni. U nás bude probíhat teoretická část. A co se týče praxe, tak ta má proběhnout u firmy Rodos V+J.

Jak pak bude vypadat rozvrh?
Myšlenka je zatím taková, že se cyklus teoretické a praktické části rozdělí na čtrnáct dní. Čtrnáct dní tak budou žáci v dílnách Nového Bydžova a čtrnáct dní se budou vzdělávat v učebnách naší školy.

Pod koho budou žáci spadat?
Žáci budou kmenově patřit Novému Bydžovu.

A jak to bude vypadat s dopravou mezi školami, respektive, kde budou žáci po dobu „turnusů" ubytováni?
Obě školy disponují internátem, takže si myslím, že v tomto nebude problém.

Jak jste již řekl, teoretická část bude probíhat na půdě SŠIS. Ve škole se vyučuje i informatika. Uvažujete do budoucna s využitím informatiků pro potřeby nového oboru. Například, že by naprogramovali testy, či by pro své kolegy vytvořili program v podobě simulátoru?
To jste v úvahách rychlejší než já. Ale upřímně, i o tomto se dá uvažovat. Navíc naše školy všem svým žákům nabízí různé benefity. S tím souvisí i to, že i žáci z jiných oborů by si například mohli udělat levnější řidičské oprávnění. Ta synergie mezi obory je totiž potřebná.

Jak bylo řečeno, obor se otevírá na přání firmy Rodos V+J. Bude nějaká sankce pro absolventa, který se rozhodne, že do firmy po skončení školní docházky nenastoupí?
To rozhodně ne. Nový obor v první řadě řeší akutní nedostatek řidičů. V tomto oboru získá absolvent odbornou kvalifikaci v oboru řidič nákladní dopravy, ale zároveň bude vzdělán jako mechanik opravář. Pokud se dotyčný rozhodne, že nechce být řidičem, může být využitý například i v místních fabrikách. Firma Rodos V+J novinku podpoří tím, že tu bude autoškola.

Mluvili jsme také o benefitech. Co kromě řidičského oprávnění typu T, B, C, C+E, ještě absolventům nabízíte?
Žákům nového oboru nabízíme i nástavbu s maturitou jejíž součástí by byl i tak potřebný profesák. Ostatně na tyto benefity, za přijatelných podmínek, mohou dosáhnou i žáci z jiných oborů.

Kolik absolventů základních škol se může do nového oboru přihlásit?
Kvóta je zatím třicet míst, ale v dalších letech se může rozšířit až na dvojnásobek.

Myslíte, že novinka, kterou letos spolu s Novým Bydžovem otvíráte, má budoucnost?
Je to inovace. Chceme jít novou cestou. Doba, kdy se otvíraly nové obory, které byly stejně prázdné jako ty stávající, je pryč. Je to technický obor. Jsem přesvědčen, že tato novinka má perspektivu, neboť už teď je velká poptávka po manuálně zručných odbornících.

A kde budou probíhat přijímací pohovory? Ve Dvoře Králové nad Labem, nebo v Novém Bydžově?
S nadsázkou se dá říci, že my jsme jen detašované pracoviště. Přihlášky i přijímací pohovory tak spadají do kompetence školy v Novém Bydžově.

Autor: Petr Vaňous

4.3.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Vojenský historický ústav má nově opravenou stíhačku MiG-15

Praha - Vojenský historický ústav (VHÚ) bude moct vystavit nově opravený stíhací bombardér MiG-15. V uplynulých pěti měsících ho zrekonstruovali pracovníci Vojenského technického ústavu (VTÚ). Představitelé VTÚ, VHÚ a ministerstva obrany ve čtvrtek opravený stroj na vojenské základně ve Kbelích představili novinářům.

Rakušan: Hnutí STAN je připraveno soudit se o mandát Drábové

Praha - Hnutí STAN je podle středočeského lídra Víta Rakušana připraveno soudit se o mandát krajské zastupitelky Dany Drábové, pokud by ho někdo napadl. Drábová je totiž předsedkyní Státního úřadu pro jadernou bezpečnost (SÚJB), ačkoli podle ministerstva vnitra mohou být zastupiteli jen řadoví státní zaměstnanci. STAN tvrdí, že souběh funkcí je podle zákona možný. I kdyby hnutí u soudu neuspělo, výsledkem bude alespoň precedentní rozhodnutí, které vyjasní současný stav, řekl dnes Rakušan novinářům.

Hasiči přejeli hocha, chvátali k požáru. Policie: Nešťastná náhoda

Krucemburk – Havlíčkobrodští kriminalisté uzavřeli vyšetřování nehody z letošního června, při níž hasiči na závodech dračích lodí v Krucemburku na Havlíčkobrodsku přejeli desetiletého chlapce.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies