Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Silničáři na východě Čech na letošní vesměs mírné zimě rekordně ušetří

Východní Čechy - Sklady jsou stále plné soli. Mírná zima šetří silničářům výdaje za sůl, sklady jsou tak stále plné. Uspořené peníze díky teplému počasí cestáři už teď dávají do letní údržby, obnovy svodidel a značení, prý zbude i na opravy povrchů.

13.2.2014
SDÍLEJ:

Ilustrační fotografieFoto: Deník/ Michal Kočí

Letošní abnormálně teplá zima přišla vhod silničářům, kteří neuvěřitelně šetří na pluhování a solení silnic. Množství spotřebované soli je v porovnání s první polovinou loňské zimy ani ne poloviční a silničáři se mohou místo toho věnovat letní údržbě: vysekávání trávníků, opravám dopravních značek či prořezávání stromů.

Mohlo by tak zbýt i více  peněz a času na opravy výtluků, které se nestačily opravit v minulých letech.

„Uspořené prostředky bychom rádi věnovali do silnic, ať už na zvětšení rozsahu sečení trávy v příkopech, zvýšení bezpečnosti provozu instalací nových svodidel a směrových sloupků, tak rovněž do oprav vozovek. A to včetně těch velkoplošných," uvedl mluvčí hradeckého hejtmanství Petr Vinklář.

Mnohé z těchto tzv. letních prací tak cestáři mohou díky teplému počasí dělat už nyní. Výjimkou je samozřejmě obnova asfaltových povrchů vozovek, obalovny se rozjedou až v na jaře.

Spotřebovali jen třetinu uskladněné soli

„Peníze směřujeme do věcí, které normálně děláme v létě. Ale třeba na soli jsme jen do konce prosince ušetřili oproti loňsku už šest milionů korun, v lednu trend pokračoval," řekl Marian Cvrkal z vedení pardubických krajských silničářů. Od listopadu do konce ledna spotřebovali zdejší cestáři 5000 tun soli z uskladněných 15 tisíc tun. V některých jiných letech přitom toto množství nestačí a musí ještě přikupovat.

Silničáři také díky menšímu počtu zásahových dnů najezdili o polovinu méně kilometrů.  Dispečeři však musí být v pohotovosti pořád.

Teplá zima by navíc mohla i méně poškodit povrchy vozovek. Pro ně jsou nejhorší častá střídání teplot nad a pod bodem mrazu. „Doposud nedocházelo k tolika mrazovým cyklům, tudíž stávající počasí je přívětivější k silnicím," přisvědčil Vinklář.

Každoroční výdaje hradeckých krajských silničářů na zimní údržbu se pohybují kolem 200 milionů korun, pardubických kolem 120 milionů, dohromady spotřebují kolem 30 tisíc tun soli. Rekordně drahá byla zima na přelomu let 2005 a 2006, která vyšla východočeské cestáře v součtu na bezmála půl miliardy korun. Naopak hned následující zima se teplým počasím podobala té letošní.

Krajští silničáři mají na starost nejen silnice II.  III. tříd, jež patří krajům, smluvně zajišťují i údržbu státních silnic I. tříd a dálnice D11.


Náklady na zimní údržbu v jednotlivých letech a měsících (v tis. Kč)
Královéhradecký kraj:Náklady za sezonu      říjen+listopad    prosinec     leden      únor    březen až květen    Náklady celkem
zima 2010/2011        15 617      85 444   48 089     21 416        11 839             182 405
zima 2011/2012          4 306      41 531   67 558     62 749    13 112            189 256
zima 2012/2013          3 771    52 562   52 647     49 083    24 054            186 000
zima 2013/2014          9 159    27 379   25 060            0                    0                   62 000

Pardubický kraj:Náklady za sezonu     říjen+listopad           prosinec        leden      únor    březen až květen    Náklady celkem
zima 2010/2011         30 839      72 481      35 376     15 446      14 311               168 453
zima 2011/2012         11 111      27 082      39 629     38 825      16 184               132 831
zima 2012/2013         15 001      53 478      36 454     36 387      17 707               159 027
zima 2013/2014         22 711      19 748      20 000              0                 0                     62 459

Zdroj: SUS Královéhradeckého a Pardubického kraje

Autor: Kamil Dubský

13.2.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Lidl
21

Lidl otevřel e-shop. Zboží jde objednat ještě dřív, než bude na prodejně

Ilustrační foto.
23

Příliš levné dálnice. Ať to není na úkor kvality, varují odborníci

Výbuch v kasárnách: munice neměla v administrativní budově co dělat

Armáda ve čtvrtek potvrdila, že v ubytovně Jugo ve vyškovské vojenské posádce byla munice nelegálně. Při explozi tam v úterý zemřel jeden voják.

Modelce, která chtěla dobýt svět, hrozí mnohaletý žalář

Chtěla dobýt modelingový svět, nyní jí však hrozí, že svou krásou bude dlouhé roky ohromovat pouze osazenstvo věznice.

Dědička ĽOrealu a nejbohatší žena světa zemřela ve věku 94 let

Ve věku 94 let zemřela francouzská podnikatelka a dědička globální kosmetické značky ĽOreal Liliane Bettencourtová. Oznámila to její dcera. Rodina Bettencourtů, kteří ĽOreal založili, drží v této společnosti dodnes 33 procent.

Záchranáři v Mexiku stále bojují o životy zavalených

Mexičtí záchranáři se stále snaží vyprostit zpod zřícených budov přežívající lidi, včetně dětí z Rébsamenovy školy a dále pěti tchajwanských továrních dělníků, u nichž je naděje, že stále zůstávají naživu. Při úterním ničivém zemětřesení zahynulo nejméně 233 lidí, 1900 lidí bylo zraněno.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení