Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Sklo, měď a cín. Vitráže pohledem Edyty Kully

Trutnov - „Snažím se vlastně tvořit skleněné obrazy, často se ale blížím až ke grafice," říká polská umělkyně, žijící v nedaleké Jeleniej Góře.

18.9.2014
SDÍLEJ:

VÝSTAVU V MUZEU PODKRKONOŠÍ instalovala výtvarnice Edyta Kulla spolu s manželem Mironem, který se věnuje keramice.Foto: DENÍK/Aleš Vaníček

Vitráže coby kousky skla spojené měděnou páskou a cínem zdobí okna kostelů od středověku. Trochu jiný pohled na vitráže ale v Muzeu Podkrkonoší nabízí polská výtvarnice Edyta Kulla.

Hrátky se slovy

Prostřednictvím tří cyklů tu absolventka Akademie výtvarných umění ve Wroclawi prezentuje vitrážové obrazy a prostorové objekty jako svébytný umělecký obor.
Navíc vášní autorky je hledání nových významů a obsahů slov a s nimi spojených situací. K nim pak vznikají mnohá výtvarná díla. „Sklo mne uchvacuje především díky mnoha protikladným vlastnostem. Je tvrdé a přitom křehké, studené ale vznikající v ohni. Je to pevná látka s vnitřní strukturou kapaliny. V tekuté formě je vždy ´kullaté´ a proto mi obzvláště blízké," říká.

Co je vitráž?

Vitráž je výtvarně pojednaná skleněná mozaiková výplň skládaná do olova z obvykle barevných, často i malovaných malých skel různých tvarů a velikostí. Používá se jako dekorativní alternativa skleněných tabulí, např. v kostelních oknech. V přeneseném slova smyslu jde také o název techniky, která se používá k jejich výrobě. 

Díky tomu vznikly cykly Lehce stravitelné objekty, Design z interiéru a Hmyz. U prvního Edyta Kulla například konfrontuje polské slovo sztuka, znamenající jak umělecké dílo, tak výrobek hromadné produkce. Využila formu běžného talíře a v sérii se objevují různě komponované desky stolů. „Kullinárně jsem je také pojmenovala, protože slova a jejich význam jsou v mé práci velmi důležité," zdůrazňuje.

„Proto tu máme dvojjazyčné popisky, které slovesnou mnohovýznamnost návštěvníkům přiblíží," podotkl ředitel Muzea Podkrkonoší Vlastimil Málek. A jak vlastně vznikl nápad právě na tuto výstavu? „Spolupracujeme s kulturním centrem v Jeleniej Góře a tam jsem se s prací Edyty Kulla setkal, pak se mi dostaly do ruky i katalogy z jejích výstav. Zaujalo mne to, a tak nyní mají možnost seznámit se s její prací i naši návštěvníci," vysvětlil Vlastimil Málek.

Skleněné obrazy

Na rozdíl od vitráží například z kostelních oken díla Edyty Kully barvami příliš nehýří. „Snažím se vlastně tvořit skleněné obrazy, často se ale blížím až ke grafice. Sklo je dostatečně zajímavý materiál, není třeba to s pestrostí přehánět," říká.

Jednotlivé díly si Edyta Kulla sama vyrábí nebo využívá sklo staré, často nalezené, rozbité, zdánlivě nepotřebné. „V podstatě každý kousek je pěkný a mnohdy právě staré kusy či fragmenty mohou být velmi inspirující," říká. „Mnohé části jsem získala například na smetišti sklárny v Harrachově." Edyta Kulla je absolventkou Akademie výtvarných umění ve Wroclawi, fakulty Keramiky a skla.

Výstava v přízemí Muzea Podkrkonoší potrvá do 9. listopadu.

Autor: Aleš Vaníček

18.9.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Sucho v posledních letech trápí především zemědělce.
5 7

Sucho ohrožuje polovinu Česka. Stát již utratil 22 miliard

Zakladatel Flixbusu André Schwämmlein
DOTYK.CZ
6

Radši více místa, než mizerná káva, říká zakladatel FlixBusu

Brašna by měla vážit 10 procent z hmotnosti dítěte, říká odborník

/ROZHOVOR, INFOGRAFIKA/ Nevhodný výběr školní brašny a její nesprávné nošení může mít vážné následky pro držení těla, varuje Vladan Toufar, prezident Unie fyzioterapeutů České republiky.

Dva trůny, dvě Češky. Vydrží?

Od včerejška jsou světovými jedničkami ve dvouhře a čtyřhře Karolína Plíšková a Lucie Šafářová.

Dieselové Porsche Cayenne ve Švýcarsku už majitelé nepřihlásí, kvůli skandálu

Federální silniční úřad (FEDRO) švýcarské konfederace rozhodl, že v zemi již nebude povolené registrovat nové vozy SUV Porsche Cayenne s naftovým motorem. Je to jen další důsledek emisního skandálu, který vypukl v roce 2015.

Režisér Tomáš Svoboda: Svatba je pro mne takový divně kostýmovaný mejdan

/ROZHOVOR/ Režisér a scenárista Tomáš Svoboda působí jako recesista, kterému není nic svaté – když například v televizním Dobrém ránu propagoval obnovenou premiéru své drsné inscenace Popcorn, s vážnou tváří před kamerami tvrdil, že k přezkoušení titulu došlo proto, že všichni hlavní představitelé byli během repríz omylem postříleni. Se stejnou „neuctivostí“ vůči autoritám režíroval i své politické kabarety.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení