VYBERTE SI REGION

Sousedé si jsou blíže už 10 let

Náchod - Odbila půlnoc a davy Čechů a Poláků 1. května 2004 na celnici v Náchodě Bělovsi slavily. Do té doby od sebe žili pár set metrů, přesto si najednou sousedé z obou stran hranice byli ještě blíž. Češi a Poláci vstoupili do Evropské unie (EU). A vykročili k dalšímu sblížení.

4.5.2014
SDÍLEJ:

Kontroly vozidel a osob překračujících hraniční přechod do Polska v Náchodě - Bělovsi.Foto: DENÍK/ Jiří Mach

Teď si připomínají deset let od této události. Dnes se proto bude na hraničním přechodu v Bělovsi slavit. V 15 hodin se zde uskuteční setkání představitelů partnerských měst Náchod a Kudowa Zdrój. Oslavy budou pokračovat v lázeňském parku v Kudowě.

Po vstupu do EU se nejdřív mohlo cestovat na občanský průkaz jen pár kilometrů za hranice. To spoustě Čechů stačilo ke spokojenosti, aby si do Polska zajeli pro levný benzin nebo na tržnici do Kudowy Zdróje. Fronty osobních aut a autobusů už nebyly takové jako třeba v devadesátých letech, kdy nebylo výjimkou i několikahodinové čekání. Tehdy totiž bylo levné zboží na nových polských tržištích nejatraktivnější.

„Čekání na hranicích tehdy komplikovaly příjezdy Poláků pracujících v zahraničí. Hlavně o velikonočních, dušičkových a vánočních svátcích se fronta osobních aut proplétala po celý týden i po vnitřních ulicích Bělovsi," vzpomíná běloveský kronikář Antonín Samek.

Když pak v prosinci 2007 přišel vstup obou republik do schengenského prostoru, bylo to jako kdyby někdo odšpuntoval zátku. Závory na celnici už zůstaly nahoře a z hodiny na hodinu byly pryč dlouhé kolony kamionů, které se kupu let táhly jak byl týden dlouhý od celnice až do města.

Odešli pohraničníci, zanedlouho přišla demolice celé celnice včetně závor, známých kontrolních budek a ramp, které tam stály mnoho let.

Prohlídkám aut i lidí byl prostě konec. Dnes už spousta Čechů pro benzin, na tržnici, na výlety nebo do Kudowy do bazénu jezdí, aniž by vnímala, že přijíždí do jiného státu.

„Když jedeme pro benzín, je pravda, že už to bereme tak nějak automaticky. Zpátky jsme za chvíli, je to pohodlnější. Tržnice nás ale už dneska neláká. Dřív jsme tam jezdili i s dětmi a to čekání na hranici zvlášť v létě bylo úmorné," vzpomíná Kateřina Poláková z Náchoda.

Ruch na celnici už je jen vzpomínkou

Po pádu hranic zmizel z celního prostoru dřívější šum spekulantů, obchodníčků, směnárníků a z dlouhé chvíle postávajících šoférů u dřevěných i pojízdných stánků v celním prostoru, kde Poláci nakupovali nedostatkové a levnější zboží, hlavně alkohol.

„Spekulanti přenášeli povolené množství výhodného zboží v upravených kabátech i několikrát za den. S postupným vyrovnáváním cen ale stánky začaly mizet. Nezvyklou akcí byla v roce 2002 „vajíčková mánie", která vznikla momentálním nedostatkem vajec v Polsku," připomíná Antonín Samek.

Minulostí jsou i přepravci kdysi výhodných „ojetých" automobilů z Německa do Polska. Ti při čekání vozy na korbách zbavovali rozbitých dílů a zaneřádili s nimi příkopy podél silnice. Byli také jedněmi z těch, kteří přispívali k dlouhému čekání, neboť na české celnici nebyl s odbavením žádný problém, kdežto na polské tyto vozy celníci vyclívali, což trvalo hodiny.

Pašování ani se zmizením viditelných hranic konec není, proto je stále občas vidět celníky a policisty, jak si ke kontrole vytipovávají projíždějící auta. Jen místo na hranicích stojí pár desítek metrů za nimi. Na hlavním tahu vedoucím před hranice jsou k vidění i společné hlídky české a polské policie.

Dva sousedé, jedno evropské město

Ruch z celnice sice zmizel, pohyb přes hranice je však stále četnější. Kromě tisíců automobilů, valících se přes hranice každým dnem, míří do sousedního pohraničí desítky a v sezoně stovky turistů, poznávání pohraničí na obou stranách se pro ně stalo lákavým. Jejich návštěvy přináší profit službám.

„V posledních tak dvou letech k nám Poláci jezdí více než dřív. Netvoří velkou část naší klientely, ale o víkendech se tady zastavují na oběd či na večeři, přes týden jen minimálně," říká majitel restaurace a hotelu Bonato v Bělovsi David Motl.

Náchod a Kudowa Zdrój, obě města na hranici, už dávno nežijí odděleně každé svým životem. Jejich přítomnost a budoucnost se stále více prolíná, stávají se téměř souměstím. Ostatně v podobném duchu už jedná i vedení jejich radnic, které další rozvoj do budoucna plánuje společně. Prezentují se dokonce už jako „Evropské město Náchod Kudowa Zdrój". Radnice obou měst už mají i jakýsi scénář, dle kterého se chtějí ubírat. Společně řeší třeba dopravu, lázeňství, sportovní a kulturní aktivity i jejich rozvoj. Jsou si i vědomy, že soused může v některých oblastech nabízet i něco lepšího, a tak se chtějí namísto konkurence doplňovat.

„My třeba nebudeme asi nikdy stavět aquacentrum, protože je kousek od nás v Kudowě a zdejší lidé jej hojně využívají. Naopak Poláci zase tvoří velkou část návštěvníků našeho letního koupaliště, což se podstatně kladně projevuje na financích na jeho provoz," uvádí jeden z příkladů náchodský starosta Jan Birke.

Náchod už v minulých letech spolu s Poláky uskutečnil třeba projekt třídění komunálních odpadů a bioodpadů či stavbu cyklostezky.

Co možná nevíte:

Frekvence přes hranici

V roce 1966 překročilo hraniční přechod již oboustranně 410 494 osob, 36 029 automobilů, v čemž byly autobusy i nákladní auta. V roce 2003 na obou stranách (příjezd i výjezd) hranice překročilo 4 888 944 osob, 1 129 728 osobních automobilů a 121 116 nákladních vozidel. Dnes už se vzhledem k absenci kontroly na celnici nedá počet překročení hranice monitorovat.

Apollo 10 v Náchodě

Zajímavou podívanou byla v roce 1972 přeprava přes hraniční přechod kabinového modulu kosmického programu Apollo 10, vyrobeného v našich závodech, který putoval do Štětína. Nadměrných nákladů však prošlo přes hraniční přechod podstatně víc, rozložené cementové pece, frakční kolony a podobně.

Tunel do Polska

Náchodská radnice usiluje o územní rozhodnutí na stavbu obchvatu severně okolo města. Pokud se to nepodaří,v záloze má variantu tunelu, který by se zanořil do země před městem a vyšel ven až v Polsku za Kudowou. Dokonce i Poláci jsou pro toto řešení.

Auta pro papeže

V roce 1997 byla přes hraniční přechod převezena dvě auta pro papeže Jana Pavla II z Prahy do Polska. Na hranicích byl předložen diplomatický dokument o převozu.

Zdroj: redakce a Antonín Samek

Autor: Pavel Bednář

4.5.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ve Švýcarsku byl plně zprovozněn nejdelší železniční tunel světa

Erstfeld (Švýcarsko) - Nejdelší a nejhlubší železniční tunel na světě, vybudovaný ve Švýcarsku pod Alpami, byl dnes otevřen pro plný dopravní provoz. Gotthardský tunel, přezdívaný podle francouzské zkratky GBT, je dlouhý 57,1 kilometru a v některých místech je až 2,3 kilometru pod povrchem.

Loučení s tratí do Koutů: končí barevné motoráky i soukromník

Údolí Desné – Největší změna za devatenáctiletou historii nastala v noci ze soboty 10. na neděli 11. prosince na Železnici Desná. Osobní vlaky zde přestala provozovat soukromá firma, nahradily ji České dráhy.

Sobotka: Přes návrhy změn by se měly firmy na EET nadále chystat

Praha - Přes návrhy změn v elektronické evidenci tržeb (EET), které projednává Poslanecká sněmovna, by se měli podnikatelé na její zavedení připravovat podle platného zákona. Norma jasně uvádí, koho se evidence tržeb týká. V pořadu Otázky Václava Moravce České televize to dnes uvedl premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD). Podle něj se zdá, že návrhy z dílny ministerstva financí i koaličních lidovců nebudou schváleny. Byla by to nejlepší varianta, dodal premiér.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies