VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Spolujízda se těší velké oblibě

Jičínsko – Kolo, vlak či autobus už jsou dávno pasé. Čím dál tím populárnější jsou tzv. spolujízdy. O co jedná? Lidé, kteří plánují cestu po určité trase shánějí buď další členy posádky auta nebo naopak někoho, ke komu by se mohli přidat. Hlavním smyslem je přitom úspora nákladů na cestu. A nabídek je plný internet. Svou roli hrají i sociální sítě. Náklady bývají předem pevně stanoveny nebo se odvíjejí od individuální domluvy.

30.6.2013
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/archiv

Na facebooku najdete například skupinu, v níž se shromažďují lidé cestující z Nové Paky do Jičína a zpět. Autorka nabízí pravidelné spojení, prostor zde ale mají i ti, kteří hledají partnera na jednorázovou cestu.

Dělení nákladů

„Autobusy z Paky do Jičína vyjdou draho. Naštěstí jezdí tu samou trasu kolegyně z práce, takže se podělíme o náklady. Za jednu cestu jsem si zprvu říkala dvacet korun, teď jsem musela kvůli benzínu zdražit na 25 korun. Občas se k nám přidá i někdo další," hovoří o spolujízdě zakladatelka skupiny Ilona Jandová.

„Čas od času jsem se takto dopravoval s kamarádem do, nebo ze školy," říká David Dutkovský. „Osobně jsem to ještě nevyzkoušela. Když už, tak by nás určitě muselo být víc, sama bych se asi bála. Ale zrovna včera jsme na to s přítelem koukali na internetu a našli jsme nabídku na spolujízdu do Chorvatska za osm set korun, a pak dokonce do Milána za korunu. To mi ale přijde podezřelé," hodnotí službu Květa Krupičková.

Rizika cest

Riziko je tu pochopitelně vždy, a to i když má spolujezdec na speciálně zřízených serverech kladné hodnocení. Výhodou je jistota, že spoj pojede. Ta například u stopování není. „Nevyzkoušela jsem ani stop, ale mám kamaráda, který takto cestuje pravidelně. Dojel například až na Ukrajinu a moc si pochvaloval, že si během jízdy pokecal a dozvěděl se něco nového o konkrétní zemi," pokračuje v hovoru o zážitcích vysokoškolačka Květa. To středoškolák Ondra Wolf má jasno: „S nikým cizím bych do auta nesedl, to půjdu radši pěšky."

Stejně jako všechny varianty i tato má své klady a zápory. Výhodou je úspora peněz a někdy i času a možnost setkání se zajímavými lidmi. Na druhé straně hrozba, že cesta nebude bezpečná.

Šárka Jebavá

Autor: Redakce

30.6.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Andrej Babiš
5 18

Babiš pro svou vizi marně hledá politické spojence

Ilustrační foto.
3

Muž v Ostravě ubodal svého psa, který si chtěl pouze hrát

VIDEO: Řidiči v Nantes vyrazili do práce v sukních, kraťasy mít nesmějí

Nejen Českou republiku sužuje v těchto dnech vlna veder. S teplotami dokonce kolem 36 stupňů Celsia ve stínu se potýká například Paříž, která vyhlásila nouzový stav. Lépe na tom není ani další francouzské město Nantes. Tam vysoké teploty přiměly řidiče tramvají a autobusů k neobvyklému outfitu – do práce vyrazili v sukni.

EET platí od prosince a již mají nastat změny. Jaké? To ANO řekne příští týden

Hnutí ANO příští týden představí svůj volební program pro oblast daní. Na tiskové konferenci to dnes řekl předseda hnutí Andrej Babiš. ANO podle něj bude usilovat o snížení daní z příjmu fyzických osob nebo o úpravu pravidel pro elektronickou evidenci tržeb (EET). Podrobnosti k možným změnám daňových sazeb Babiš zatím nesdělil.

Prezident Zeman: Pokud prohraju volby, odejdu z politiky

Pokud prezident Miloš Zeman prohraje příští rok volby, odejde z politiky. Odjel by na Vysočinu a četl by si knihy v houpacím křesle. Zeman to řekl na dotaz diváka na dnešním Žofínském fóru v Praze. Současný prezident se uchází o druhé funkční období, patří mezi hlavní favority. Podle posledních průzkumů ale jeho protivníci získávají stále větší podporu.

Ukrást auto přes mobil? Data zneužívaly i autopůjčovny

Zanedlouho zřejmě odzvoní i klíčům od auta. Američan Charles Henderson svůj kabriolet díky moderním technologiím odemykal a startoval jen přes svůj chytrý telefon. Poté, co ho prodal, zjistil, že „chytrý" systém funguje dál a auto, které už není jeho, může přes mobil stále kontrolovat a jednoduše ho ukrást. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies