Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Spolujízda se těší velké oblibě

Jičínsko – Kolo, vlak či autobus už jsou dávno pasé. Čím dál tím populárnější jsou tzv. spolujízdy. O co jedná? Lidé, kteří plánují cestu po určité trase shánějí buď další členy posádky auta nebo naopak někoho, ke komu by se mohli přidat. Hlavním smyslem je přitom úspora nákladů na cestu. A nabídek je plný internet. Svou roli hrají i sociální sítě. Náklady bývají předem pevně stanoveny nebo se odvíjejí od individuální domluvy.

30.6.2013
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/archiv

Na facebooku najdete například skupinu, v níž se shromažďují lidé cestující z Nové Paky do Jičína a zpět. Autorka nabízí pravidelné spojení, prostor zde ale mají i ti, kteří hledají partnera na jednorázovou cestu.

Dělení nákladů

„Autobusy z Paky do Jičína vyjdou draho. Naštěstí jezdí tu samou trasu kolegyně z práce, takže se podělíme o náklady. Za jednu cestu jsem si zprvu říkala dvacet korun, teď jsem musela kvůli benzínu zdražit na 25 korun. Občas se k nám přidá i někdo další," hovoří o spolujízdě zakladatelka skupiny Ilona Jandová.

„Čas od času jsem se takto dopravoval s kamarádem do, nebo ze školy," říká David Dutkovský. „Osobně jsem to ještě nevyzkoušela. Když už, tak by nás určitě muselo být víc, sama bych se asi bála. Ale zrovna včera jsme na to s přítelem koukali na internetu a našli jsme nabídku na spolujízdu do Chorvatska za osm set korun, a pak dokonce do Milána za korunu. To mi ale přijde podezřelé," hodnotí službu Květa Krupičková.

Rizika cest

Riziko je tu pochopitelně vždy, a to i když má spolujezdec na speciálně zřízených serverech kladné hodnocení. Výhodou je jistota, že spoj pojede. Ta například u stopování není. „Nevyzkoušela jsem ani stop, ale mám kamaráda, který takto cestuje pravidelně. Dojel například až na Ukrajinu a moc si pochvaloval, že si během jízdy pokecal a dozvěděl se něco nového o konkrétní zemi," pokračuje v hovoru o zážitcích vysokoškolačka Květa. To středoškolák Ondra Wolf má jasno: „S nikým cizím bych do auta nesedl, to půjdu radši pěšky."

Stejně jako všechny varianty i tato má své klady a zápory. Výhodou je úspora peněz a někdy i času a možnost setkání se zajímavými lidmi. Na druhé straně hrozba, že cesta nebude bezpečná.

Šárka Jebavá

Autor: Redakce

30.6.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.
5 7

Sucho ohrožuje polovinu Česka. Stát již utratil 22 miliard

Zakladatel Flixbusu André Schwämmlein
DOTYK.CZ
6

Radši více místa, než mizerná káva, říká zakladatel FlixBusu

Brašna by měla vážit 10 procent z hmotnosti dítěte, říká odborník

/ROZHOVOR, INFOGRAFIKA/ Nevhodný výběr školní brašny a její nesprávné nošení může mít vážné následky pro držení těla, varuje Vladan Toufar, prezident Unie fyzioterapeutů České republiky.

Dva trůny, dvě Češky. Vydrží?

Od včerejška jsou světovými jedničkami ve dvouhře a čtyřhře Karolína Plíšková a Lucie Šafářová.

Dieselové Porsche Cayenne ve Švýcarsku už majitelé nepřihlásí, kvůli skandálu

Federální silniční úřad (FEDRO) švýcarské konfederace rozhodl, že v zemi již nebude povolené registrovat nové vozy SUV Porsche Cayenne s naftovým motorem. Je to jen další důsledek emisního skandálu, který vypukl v roce 2015.

Režisér Tomáš Svoboda: Svatba je pro mne takový divně kostýmovaný mejdan

/ROZHOVOR/ Režisér a scenárista Tomáš Svoboda působí jako recesista, kterému není nic svaté – když například v televizním Dobrém ránu propagoval obnovenou premiéru své drsné inscenace Popcorn, s vážnou tváří před kamerami tvrdil, že k přezkoušení titulu došlo proto, že všichni hlavní představitelé byli během repríz omylem postříleni. Se stejnou „neuctivostí“ vůči autoritám režíroval i své politické kabarety.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení