VYBERTE SI REGION

Šroubky a kolečka aneb Jak děti skládaly převodovku

Vrchlabí - Řemeslo má prý zlaté dno. Jenže, toto zlaté dno posledních pár let pomalinku pokrývá bahno a strojírenské firmy aby dobrého řemeslníka hledaly s lupou v ruce.

11.2.2016
SDÍLEJ:

DĚTI MUSELY zjišťovat, kde je prasklé těsnění, provést zkoušku těsnosti, vybrat správné díly či namontovat šrouby.Foto: DENÍK/Vladimíra Odrobiňáková

Nejinak tomu je i ve vrchlabské odnoži mladoboleslavské automobilky Škoda Auto. I proto zdejší vedení přišlo s nápadem, který možná opět nastartuje zájem o rukodělnou práci.

Škola hrou

Pro dětské zájemce z DDM Pelíšek a vrchlabské základní školy na Liščím kopci otevřel minulý týden závod své Tréninkové centrum. To až do čtvrtka sloužilo „pouze" pro pracovníky montáží, mechanické výroby, mechatroniky a logistiky, kteří si zde „vtloukají" do hlavy základní znalosti svého povolání. Na ploše 250 metrů čtverečných se totiž najde vše, co se ve větším množství nachází i ve výrobních halách vrchlabské převodovkárny. „Bereme to jako školu hrou," říká školitel Aleš Bienstock a dvacítce dětí ukazuje vývoj převodovky. Tu v prostorech centra představují čtyři modely. A to od té nejmenší manuální, až po nejsložitější, tedy DSG, která se právě ve vrchlabském podniku vyrábí. Po tomto exkursu se děti rozptýlily po centru a začaly se „školit". „Je to úžasné a asi by mě ta práce bavila," říká jedenáctiletý Marek Maňásek, který zrovna přichází na kloub zkoušce těsnosti.

„No ale asi bych chtěl dělat na jiné pozici. Tohle je docela těžké," dodává a po očku pokukuje po vedlejším stole, kde Ondra Kahoun dává dohromady jednotlivá ozubená kola na připravenou hřídel.

„Tady sis to asi špatně přečetl. Koukni se znova, jak se to má skládat," radí mu Aleš Bienstock a ukazuje na monitor, kde obrazovka radí, jak a kam jednotlivá kola, a je jich asi dvacet, patří. „Já vím, ale poprvé je vše vždy složité," odpovídá mu Ondřej a opět začne skládat převodovkové „puzzle".

Na dalším stole si pak děti zkoušejí přesné měření či vlastní silou rozsvěcují žárovky. Hluk dětského štěbetání občas přeruší sykot unikajícího vzduchu. „Tady si budoucí pracovníci trénují sluch. Mnoho pracovních nástrojů, například utahovače šroubů, je pneumatických. Výroba stlačeného vzduchu je však poměrně drahá a i sebemenší samovolný únik stojí firmu nemalé peníze," doplňuje školitel.

Povedená akce

„Doufám, že jednou budu taky zaměstnancem zdejšího závodu. To tréninkové centrum je strašně fajn a snad se sem ještě jednou podívám," takto nakonec svůj dvouhodinový vstupní „test" hodnotili všichni dětští návštěvníci.

Kladně se k celé akci vyjádřil i ředitel vrchlabské odnože automobilky Ivan Slimák. „Dlouhodobě sponzorujeme místní technické kluby a kroužky. A myslím si, že jsme dětem ukázali, že technická práce má své kouzlo. Celou akci považuji za povedenou a budu rád, když se brzy zopakuje," řekl Ivan Slimák, jež také návštěvníky uvedl do tajů škodovácké výroby.

Autor: Petr Vaňous

11.2.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Veslařský svět v černém. V Mařaticích pohřbili nadějného veslaře Michala Plocka

Uherské Hradiště – S juniorským mistrem Evropy i mistrem světa dvaadvacetiletým Michalem Plockem se přišly v pondělí 5. prosince rozloučil na jeho poslední cestě zhruba dvě stovky známých, přátel a rodinných příslušníků do obřadní síně hřbitovu v Uherském Hradišti, Mařaticích. Talentovaný veslař a nástupce Ondřeje Synka byl 28. listopadu nalezen mrtvý v loděnici pražské Dukly, za níž vesloval.

Vědci zkoumají léčbu nočních můr a běsů i pomocí vůní

Klecany (u Prahy) - Vědci z Národního ústavu duševního zdraví (NUDZ) v Klecanech u Prahy zkoumají léčbu nočních můr a běsů i pomocí vůní. Pracoviště je unikátní spektrem nabídky metod řešení poruch spánku, a to nejen v rámci ČR. Řada problémů se léčí nejen podáváním léků, ale zásadní jsou i psychoterapeutické postupy, říká vedoucí oddělení spánkové medicíny Jitka Bušková.

Technik z letounu s fotbalisty: Pád jsme nečekali, nikdo nekřičel

La Paz - Bolivijská vláda začala vyšetřovat podezření na nepravosti při udělení licence místní letecké společnosti LaMia, jejíž letoun minulý týden havaroval v Kolumbii s brazilskými fotbalisty. Příčinou neštěstí, při němž zemřelo 71 lidí, byl zřejmě nedostatek paliva. Informaci, že letadlo mělo udělat mezipřistání na dotankování, potvrdil dnes brazilské televizi Globo i přeživší technik Erwin Tumiri.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies