Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Stát chce motoristy přinutit přesedlat na jízdní kola

Východní Čechy - Na kola by měla při cestě do práce přesednout z aut a veřejné dopravy desetina obyvatel, ve městech dokonce čtvrtina. Cyklisté budou v místech, kde cyklotrasy povedou po silnicích, ochráněni snížením maximální rychlosti 30 kilometrů v hodině.

31.5.2013 1
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Jan Jelínek

Cyklistika má být prostě in, v reklamních kampaních ji bude podporovat i stát. A výsledek? Kromě zdravější populace snížení počtu tragických nehod.

Takové jsou plány ministra dopravy Zbyňka Stanjury, které minulý týden schválila vláda. Nic na tom, že se do nich hned opřela vlna kritiky. Jak z úst profesionálních řidičů, tak i opoziční ČSSD.

„Je paradoxní, že rezort dopravy chystá velké zvětšení objemu investic na výstavbu cyklostezek. Přitom nemáme dobudovanou páteřní dálniční a železniční síť a většina silnic nižších tříd je za hranicí životnosti," uvedl například stínový ministr dopravy Milan Chovanec.

Na počtu usmrcených při dopravních nehodách se cyklisté nyní v Česku podílejí zhruba 10 procenty.  Ministerstvo se domnívá, že preventivními programy, důrazem na bezpečnost cyklistů a zvýšením jejich počtu mrtvých cyklistů naopak ubude. Předloni měly nehody cyklistů na svědomí 50 mrtvých, což je nejnižší číslo v novodobé historii. Nejvíc jich zemřelo v roce 1995, a to 146.

Stát chce například podporovat výstavbu cyklostezek, tedy komunikací určených výhradně pro nemotorový provoz. Ročně by podle návrhu měla dotace na stavbu stezek ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) dosáhnout alespoň 150 milionů korun. V posledních letech SFDI pro výstavbu cyklostezek uvolnil méně. Loni na jejich stavbu šlo 130 milionů, o rok dříve 95 milionů korun, uvedl úřad.

Cyklistiku podporují i kraje.  Například Královéhradecký kraj přispívá na provoz cyklobusů, které „kolaře" o víkendech zavážejí z měst  do Krkonoš či Orlických hor, třemi miliony korun ročně.   Hejtmanství dotují i stavbu   nových cyklostezek, už příští rok by se stavbaři měli pustit do cyklostezky mechu a perníku, která malebnou krajinou podél Labe spojí Hradec s Pardubicemi.

Řečí čísel…
• Počet smrtelných nehod by se podle vlády měl do roku 2020 snížit o 35 ročně.

• Dosud v Česku umírá daleko více cyklistů v přepočtu na počet ujetých kilometrů než v zemích – cyklistických velmocích, jako Nizozemsko, Dánsko nebo Německo.

• V roce 2011 v ČR zahynulo 50 cyklistů, což je nejméně smrtelných úrazů za poslední léta. Rok předtím ale policie evidovala 76 cyklistů usmrcených při dopravních nehodách.

Autor: Kamil Dubský

31.5.2013 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

USA zažily poprvé od roku 1918 úplné zatmění Slunce napříč celým územím.
AKTUALIZOVÁNO
1 23

VIDEO: Nad USA bylo po 99 letech vidět úplné zatmění Slunce

Ilustrační foto.
8

Vláda jednala s odbory o platech. Učitelům by mohly růst víc než ostatním

Teror v Barceloně: Otec chránil syna vlastním tělem. Chlapec přežil, on zemřel

Životní příběhy, jak je posbírala ve stručnosti britská BBC, ukazují, že za krví na La Rambla nebyly bezejmenné davy turistů nebo domácích obyvatel města. Ale konkrétní lidé se svými radostmi, starostmi a teď už i věčným spánkem.

K bazénu v Chomutově přišly oblečené muslimky. Plavce to rozhořčilo

/ANKETA/ Ženy neměly burkiny, což jsou speciální plavky, ale dlouhé černé hábity.

AKTUALIZUJEME

Policie zastřelila hledaného teroristu z Barcelony. Měl na sobě atrapu výbušnin

Španělští policisté oznámili, že dopadli nebezpečného pachatele, který měl na těle sebevražedný pás. Policie potvrdila, že se jedná o hledaného 22letého Maročana Younese Abouyaaquouba. Ten minulý týden vjel dodávkou v Barceloně do davu, celkem připravil o život patnáct lidí.

Česko pošle do Srbska a Jordánska 42 milionů, kvůli migraci

Česko podpoří 42 miliony korun Jordánsko a Srbsko v rámci programu na pomoc uprchlíkům a zemím čelícím migračním tlakům. Ministerstvo vnitra v tiskové zprávě uvedlo, že jeho návrh dnes schválila vláda.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení