VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Stát chce motoristy přinutit přesedlat na jízdní kola

Východní Čechy - Na kola by měla při cestě do práce přesednout z aut a veřejné dopravy desetina obyvatel, ve městech dokonce čtvrtina. Cyklisté budou v místech, kde cyklotrasy povedou po silnicích, ochráněni snížením maximální rychlosti 30 kilometrů v hodině.

31.5.2013 1
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Jan Jelínek

Cyklistika má být prostě in, v reklamních kampaních ji bude podporovat i stát. A výsledek? Kromě zdravější populace snížení počtu tragických nehod.

Takové jsou plány ministra dopravy Zbyňka Stanjury, které minulý týden schválila vláda. Nic na tom, že se do nich hned opřela vlna kritiky. Jak z úst profesionálních řidičů, tak i opoziční ČSSD.

„Je paradoxní, že rezort dopravy chystá velké zvětšení objemu investic na výstavbu cyklostezek. Přitom nemáme dobudovanou páteřní dálniční a železniční síť a většina silnic nižších tříd je za hranicí životnosti," uvedl například stínový ministr dopravy Milan Chovanec.

Na počtu usmrcených při dopravních nehodách se cyklisté nyní v Česku podílejí zhruba 10 procenty.  Ministerstvo se domnívá, že preventivními programy, důrazem na bezpečnost cyklistů a zvýšením jejich počtu mrtvých cyklistů naopak ubude. Předloni měly nehody cyklistů na svědomí 50 mrtvých, což je nejnižší číslo v novodobé historii. Nejvíc jich zemřelo v roce 1995, a to 146.

Stát chce například podporovat výstavbu cyklostezek, tedy komunikací určených výhradně pro nemotorový provoz. Ročně by podle návrhu měla dotace na stavbu stezek ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) dosáhnout alespoň 150 milionů korun. V posledních letech SFDI pro výstavbu cyklostezek uvolnil méně. Loni na jejich stavbu šlo 130 milionů, o rok dříve 95 milionů korun, uvedl úřad.

Cyklistiku podporují i kraje.  Například Královéhradecký kraj přispívá na provoz cyklobusů, které „kolaře" o víkendech zavážejí z měst  do Krkonoš či Orlických hor, třemi miliony korun ročně.   Hejtmanství dotují i stavbu   nových cyklostezek, už příští rok by se stavbaři měli pustit do cyklostezky mechu a perníku, která malebnou krajinou podél Labe spojí Hradec s Pardubicemi.

Řečí čísel…
• Počet smrtelných nehod by se podle vlády měl do roku 2020 snížit o 35 ročně.

• Dosud v Česku umírá daleko více cyklistů v přepočtu na počet ujetých kilometrů než v zemích – cyklistických velmocích, jako Nizozemsko, Dánsko nebo Německo.

• V roce 2011 v ČR zahynulo 50 cyklistů, což je nejméně smrtelných úrazů za poslední léta. Rok předtím ale policie evidovala 76 cyklistů usmrcených při dopravních nehodách.

Autor: Kamil Dubský

31.5.2013 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

EET ilustrační foto

Zmatení řezníci či pekaři. Nevědí, zda mají povinně dávat účtenky

Donald Trump
2 4

USA rozšířily možnosti pro deportace migrantů

Pohledem Realistů: Naše ambice jsou realistické

V minulých dnech jsme začali s představováním naší strany. Máme za sebou Prahu, Ostravu a Brno, další místa nás čekají. Svým příznivcům i široké veřejnosti podrobně vysvětlujeme svá východiska, plány i cíle. I naše ambice. 

Zrychlíme převody peněz, plánují banky

Místo pár sekund trvá platba na účet v jiném finančním ústavu až dny. Rýsuje se změna.

ODS půjde do sněmovních voleb s podporou Strany soukromníků

Opoziční ODS se dohodla na spolupráci se Stranou soukromníků před letošními volbami do Poslanecké sněmovny. Předseda ODS Petr Fiala o tom informoval poté, co dnes odpoledne spolupráci podpořila výkonná rada strany. Soukromníci by měli obsadit zhruba 40 míst na kandidátkách ODS, a to ve všech krajích. Podle Fialy svazek zabrání tříštění sil na pravicové straně politického spektra a posílí pozici obou stran do voleb.

Zákaz vjezdu starým autům. Brno zvažuje nízkoemisní zónu uvnitř velkého okruhu

Brno /INFOGRAFIKA, ANKETA/ – Změnit trasu při cestování po Brně budou muset řidiči starých automobilů pokud magistrát zavede nízkoemisní zóny. Jejich studii v úterý brněnští radní schválili. Auta s vysokým množstvím škodlivin ve výfukových plynech podle plánu čeká zákaz vjezdu do významné části města.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies