VYBERTE SI REGION

Toalety? Až dráhy převedou majetek

Náchod - Cestujícím v Náchodě sice od června slouží nové a po desítkách let konečně komfortní autobusové nádraží, mnozí si však stěžují, že zde nejsou řádné toalety. Kdo si musí při čekání odskočit, nevyhne se tomu, aby prošel po celém nástupišti až za budovu vlakového nádraží, kde jsou umístěny plastové WC buňky.

9.10.2014
SDÍLEJ:

Nový autobusový terminál v Náchodě.Foto: DENÍK/ Regina Hellová

Takový stav mnozí cestující považují za nedůstojný a upozorňují, že když už se rekonstrukce prováděla, mělo se myslet i na veřejné WC.

„Na toaletu jsem musela jít přes celé nádraží a opravdu to není nic moc. Mohlo to tady být vyřešeno nějak jinak. Současný stav komfortní vůbec není," míní například jedna z cestujících Markéta Tichá.

Město si je problému vědomo, ale je v tom nevinně. Chyba je na straně státních organizací a komplikací s převody drážních majetků, které zastavily i připravenou rekonstrukci vlakového nádraží. Řešení této problematiky bylo i jedním z důvodů, proč v úterý dorazil do města předseda poslanecké sněmovny Jan Hamáček.

Na nové toalety pamatováno bylo. Celý háček je v tom, že České dráhy (ČD) nezačaly s rekonstrukcí své železniční budovy spolu s tím, jak město obnovovalo autobusové nádraží. Tak to bylo původně dlouho připravováno a plánováno. Toalety totiž mají být hned v první části nádražní budovy směrem k novým nástupištím, aby byly cestujícím k dispozici co nejblíže a zároveň v komfortním prostředí. Změny ve státním podniku ale vedly bez ohledu na to, co se děje jinde, k tomu, že připravovaný projekt v Náchodě ČD na poslední chvíli zcela zabrzdily. Proto, že vloni začaly převádět majetek na Správu železniční a dopravní cesty (SŽDC) a veškeré investice s ohledem na to zastavily.

„Dnes je stavba našeho nádraží na druhém místě priorit v rámci investic do vlakových nádraží v České republice. Až majetek SŽDC převezme, zůstane tomu tak a máme příslib, že by mělo co nejdříve dojít právě na projekt obnovy vlakového nádraží v Náchodě tak, jak byl připraven. Pak se cestující dočkají nejen nových toalet, ale také ještě lepšího zázemí pro čekání na autobusové či vlakové spoje v nádražní budově. Je nám líto, že současný stav toalet není pro cestující příliš důstojný, ale opravdu to není chyba města," ubezpečuje náchodský starosta Jan Birke.

Vedení náchodské radnice trvalo dlouho, než se mu vůbec podařilo bez ČD rozjet projekt obnovy autobusového nádraží. Pozemky v lokalitě těsně sousedí, komplikace tedy byly ohledně demolic, majetkových záležitostí a dalších věcí. Další problémy byly s tím, než se ke všemu sehnala potřebná povolení a souhlasy, neboť řešení bývá s vrcholnými státními orgány složité.

Při hladkém průběhu už za rok

Kdyby šlo vše hladce, mohlo by se s opravou nádraží začít už za rok. Stejně jako starosta vymohl na státních úřadech dříve potřebná povolení, aby vůbec došlo na stavbu autobusového nádraží, žádá v poslední době vrcholné představitele politiky o pomoc, aby se s rekonstrukcí železničního nádraží, která by konečně vyřešila také problém s toaletami, začalo co nejdříve.

Byl to i jeden z důvodů, proč včera dorazil do města předseda poslanecké sněmovny Jan Hamáček.

„Vnímám tuto problematiku náchodského nádraží jako názorný příklad toho, jak rozhodování ve státní organizaci bez ohledů na už připravené projekty a bez domyšlení důsledků může v prvé řadě občanům a radnicím velmi zkomplikovat život. Je to poučení, že příště by na takové věci mělo být pamatováno, než dojde k nenapravitelným krokům," řekl Jan Hamáček. Jinak však při návštěvě Náchodu nové autobusové nádraží pochválil stejně jako při jeho slavnostním otevírání premiér Bohuslav Sobotka.

Šéf poslanecké sněmovny řešil s náchodským starostou Birke také problematiku silniční dopravy. Náchod si totiž oproti jiným městům vede velmi dobře co se týká provádění dopravních opatření. Snad žádnému jinému městu na okresní úrovni se nepodařilo, aby během několika málo let Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) pustilo do úprav kruhových křižovatek, oprav povrchů klíčových tranzitních cest a dalších dopravních změn už desítky milionů korun. Tyto úpravy přitom pomohly městu zatíženému průjezdem více než čtyřiadvaceti tisíci automobily denně ulehčit od stálých kolon, které se dnes už tvoří spíše nárazově, a umožnily, aby byl průjezd městem plynulejší a bezpečí řidičů i chodů větší.

Další investice jsou přitom plánovány ještě do úprav kruhových křižovatek u Slávie a u Čedoku. Dříve už se uskutečnila výstavba bezpečného kruhového objezdu v Bělovsi, kde docházelo k vážným zraněním chodců, nebo úprava kruhové křižovatky u Itálie a oprava povrchu Červenokostelecké ulice. Nyní probíhají úpravy na hlavním tahu směrem k hraničnímu přechodu a na výjezdu z města směrem na Hradec Králové.

Šéf sněmovny slyšel také o obchvatu

„Je vidět, že když má město starostu, který opravdu dělá svou práci a společně s týmem na radnici usiluje o to, aby pro obyvatele prospěšné věci vymohli a šly rychle na svět, daří se to," podotkl Jan Hamáček.

Ten se starostou, který je mimo jiné stínovým ministrem sociální demokracie právě za oblast dopravy, řešil i problematiku dálnic či obchvatu. Na ten Náchod čeká už 17 let a stále nemá územní povolení. Birke včera Hamáčkovi ukazoval, kudy by trasa obchvatu měla vést a s čím jsou problémy. Předně to jsou odvolání několika obyvatel poblíž trasy obchvatu, ale také některých sdružení, která s trasou nesouhlasí. I kdyby šlo vše hladce, stavba obchvatu by začala nejdříve po roce 2020. A to ještě nejsou vykupovány pozemky, což se může dít až poté, co bude mít trasa územní povolení.

Jan Hamáček také se starostou diskutoval o pokračování výstavby dálnice D11 od Hradce Králové k Jaroměři. „Problémy ohledně liniových staveb a dlouhá cesta k cíli jsou všeobecně známy a netýkají se jen obchvatu Náchoda či dálnice. Myslím si, že tady v Královéhradeckém kraji se povedla iniciativa všech poslanců včetně pana starosty Birke, kteří bez ohledu na stranickou příslušnost vystupovali jednotně a vyvíjeli tlak na dohodu a pokračování stavby dálnice," uvedl Hamáček.

Stejně jako řada silničních staveb i pokračování dálnice naráží na výkupy pozemků a spory o ně. Hamáček v této souvislosti připomněl, že poslanci už schválili novelu zákona o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury. Stát by měl mít možnost vyplatit vlastníkům za zemědělskou půdu pod plánovanými stavbami více než jen částku dle odhadní ceny, což by komplikace mělo v řadě případů odbourat a výstavbu dálnic tak podstatně zrychlit. „Minimalizovalo by to počet případů vyvlastňování. Mohlo by to tedy v budoucnu pomoci i stavbě obchvatu Náchoda," dodal starosta Birke. Dodal, že do budoucna by měl otázku výstavby klíčové infrastruktury řešit komplexně zákon o liniových stavbách.

„Požádal jsem předsedu sněmovny o pomoc, respektive o intervenci, při vyjednávání na vládní úrovni a prosazení přijetí tohoto zákona. Jan Hamáček mi přislíbil, že se osobně bude věnovat nejen transformaci majetku ČD-SŽDC, ale obrátí se také na ministra dopravy kvůli předložení zákona o liniových stavbách a to v co nejkratším termínu," upřesnil starosta Birke.

Autor: Pavel Bednář

9.10.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Babiš: Jsem manažer obyvatel této země a mám co nabídnout

Spuštění první fáze EET i snahy o zavedení různých výjimek udaly tón veřejné debatě končícího týdne. Kromě toho byl přijat zákon o střetu zájmů, který bude mít pro Andreje Babiše dalekosáhlé důsledky. Není divu, že během rozhovoru občas křičel, odbíhal pro různé materiály a maily od občanů, kroutil hlavou, ale také se srdečně smál. I když tvrdí, že je naštvaný, hlavně na Bohuslava Sobotku, evidentně je odhodlaný poprat se o vítězství ve volbách a další čtyři roky vést zemi.  

Martin Svoboda: Za jedovatý alkohol má být potrestán výrobce, ne prodejce

/ROZHOVOR/ Když v září 2012 pacient havířovské nemocnice řekl lékařům, že oslepl po vypití alkoholu, který koupil jeho bratr ve stánku pod náměstím TGM v Havířově-Šumbarku, byl to stánek, kde byl provozní Martin Svoboda a kde šťárou policie, hygieniků a celníků začala metylová kauza, která zasáhla celou republiku a dokonce překročila její hranice.

Muž, který postupně přestává ovládat své nohy a ruce: Chci žít naplno

Pracuje jako právník a každý den několik hodin cvičí, aby kvůli své nemoci neskončil nehybný na lůžku. Bojuje, a přes všechny obtíže s postupující ztrátou hybnosti rukou a nohou, které mu způsobuje nemoc nazvaná Charcot-Marie-Tooth (C-M-T), považuje svůj život za šťastný.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies