VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Trať mezi Bousovem a Kopidlnem se změní ve zkušební laboratoř

Kopidlensko - Na železniční trať mezi Kopidlnem a Dolním Bousovem se téměř po šesti letech vrátí čilý ruch. Stát totiž tento dvaadvacet kilometrů dlouhý úsek prodává společnosti AŽD Praha.

9.3.2016
SDÍLEJ:

Jeden z posledních víkendových vlakových spojů na Dětenicku.Foto: DENÍK/Iva Kovářová

Ta chce na trati testovat zabezpečovací zařízení. Současně ji ale nabízí k využití pro jízdy historických vlaků, takže milovníci mašinek by o nostalgické výlety okolo Humprechtu neměli přijít.

Navíc nový vlastník hodlá trať opravit a vybudovat z ní jednu z nejmodernějších regionálních linek. Nebrání se ani tomu, aby se sem opět vrátila pravidelná osobní vlaková doprava.

„Do obnovy tratě chceme vložit zhruba dvacet milionů a dalších padesát milionů do zabezpečovacích technologií," slibuje tiskový mluvčí firmy AŽD Jiří Dlabaja.

Pravidelné spoje na trase Dolní Bousov – Kopidlno, které přepravovaly cestující, tu jely naposledy 13. března v roce 2010. Kraj si totiž u přepravce neobjednal osobní přepravu a vlaky definitivně nahradily autobusy.

O zachování spojů usiloval starosta obce Dětenice Radomír Vališka, kterému se před čtyřmi lety podařilo vrátit vlaky na koleje alespoň v létě. Prosadil a zajistil pro veřejnost letní jízdy vlakem okolo Humprechtu. Putování vláčkem z Dolního Bousova do Dětenic, Kopidlna, Jičína, Sobotky má na starosti Mladoboleslavský železniční spolek, který vypravuje mimořádné vlaky vedené historickým motorovým vozem M 131.1081. Vedle toho tu s motoráčkem profrčí i na objednávku. 

Předseda boleslavského spolku Martin Bárta o prodeji tratě ví, s novým majitelem zatím nejednal. Věří, že ale dostojí svým slibům a letní nostalgické vyjížďky povolí. „Domnívám se, že nebude problém se na letním provozu domluvit," přidává se starosta Dětenic Radomír Vališka, který hodlá provoz zajistit i letos. „O prázdninách bychom chtěli dát trať k dispozici místním dopravcům, to znamená, že bychom ji zachovali ve prospěch veřejnosti. Poplatky budou pronajímatelé platit, ale nebudou vyšší než v současné době. Navíc chceme vložit zhruba dvacet milionů korun do obnovy tratě a dalších padesát milionů do zabezpečovacích technologií, aby trať byla kvalitní a nechalo se po ní rychle a bezpečně jezdit, " naznačuje tiskový mluvčí. Jinak hodlá ADŽ změnit lokální trať na železniční laboratoř s přejezdy a zabezpečením, které pro dráhy vyvíjí. Trať je pro vývoj a testování drážní techniky vhodná, neboť jí protíná pětadvacet zastaralých přejezdů.

„Budeme tu zkoušet novější technologie, které na české železnici ještě nejsou. Jsou to nejrůznější přejezdy dálkově ovládané, zabezpečovací zařízení s využitím satelitních technologií. Z pohledu regionálních tratí to bude jeden z nejmodernějších úseků a pokud tu obce budou chtít zavést třeba dva páry vlaků ráno a večer, tak jim to rozhodně umožníme," říká Jiří Dlabaja a pokračuje: „Nechceme sterilní trať, chceme, aby žila. Cenu za její nákup vám zatím neřeknu, čekáme na schválení transakce vládou," uvedl mluvčí k průtahům ze strany vlády.

AŽD Praha je významným, ryze českým dodavatelem a výrobcem zabezpečovací, telekomunikační, informační a automatizační techniky, zejména se zaměřením na oblast kolejové a silniční dopravy včetně telematiky a dalších technologií. Společnost zajišťuje výzkum, vývoj, projektování, výrobu, montáž, rekonstrukce a servis zařízení, systémů i investičních celků.

Autor: Iva Kovářová

9.3.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Obyvatelé vchodu, kde hořelo, se ještě vrátit nesmějí. Čekají ale až je hasiči vyzvou, aby si mohli z bytů vzít aspoň pár věcí.
9

Požár paneláku v Jirkově: "Včera jsem se hroutila, dnes to beru s nadhledem"

Ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Kateřina Valachová.
AKTUALIZOVÁNO
14 17

Valachová chce maturitu SOŠ z matematiky do roka po gymnáziích

Doprava v Brně v roce 2050? Sdílení cest, o pětinu méně aut, tvrdí plán mobility

Pruhy v protisměru pro cyklisty v jednosměrkách? Rozšíření pěších zón? Přednost autobusů na křižovatkách? Tyto a desítky dalších návrhů ovlivňujících dopravu v Brně představil městský plán mobility do roku 2050. Do 30. dubna k němu lidé mohou zasílat připomínky.

Rakouskou star zabila sláva. Falco by oslavil šedesátku

Jako první německy zpívající interpret dobyl Ameriku. Liboval si v extrémech a měl sklon k přehánění. Jeho sláva byla vrtkavá a zářil krátce, přesto se stal jedním z největších umělců rakouské hudební scény 80. a 90. let.V neděli by Falco, občanským jménem Johann Hölzel, oslavil 60. narozeniny. Zemřel po autonehodě, která byla možná sebevraždou. Řidič autobusu byl odsouzen, Falco měl v sobě koktejl drog a alkoholu. Dožil se pouhých 40 let.

Janeček: EET funguje, krácení tržeb je menší

Nejenom obchodníci, ale i berní úředníci finalizují přípravy před druhou vlnou EET. Jak říká v rozhovoru pro Deník šéf Generálního finančního ředitelství Martin Janeček, úředníci zohlední dobrou vůli podnikatele.

Nizozemský publicista: Wilders volby vyhrál už před hlasováním

Klíčovým úkolem pro nizozemské politiky by měla být snaha zasypat příkopy, které se mezi občany vytvářejí v souvislosti s březnovými parlamentními volbami. Myslí si to nizozemský učitel a publicista s tureckými kořeny Halil Karaaslan. Krajně pravicová Strana pro svobodu (PVV) Geerta Wilderse podle něj v zásadě vyhrála už před samotným hlasováním, neboť ostatním stranám dokázala vnutit svůj pohled na situaci v zemi a svou velmi vyhraněnou interpretaci problémů, s nimiž se teď Nizozemsko potýká.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies