VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Trať mezi Bousovem a Kopidlnem se změní ve zkušební laboratoř

Kopidlensko - Na železniční trať mezi Kopidlnem a Dolním Bousovem se téměř po šesti letech vrátí čilý ruch. Stát totiž tento dvaadvacet kilometrů dlouhý úsek prodává společnosti AŽD Praha.

9.3.2016
SDÍLEJ:

Jeden z posledních víkendových vlakových spojů na Dětenicku.Foto: DENÍK/Iva Kovářová

Ta chce na trati testovat zabezpečovací zařízení. Současně ji ale nabízí k využití pro jízdy historických vlaků, takže milovníci mašinek by o nostalgické výlety okolo Humprechtu neměli přijít.

Navíc nový vlastník hodlá trať opravit a vybudovat z ní jednu z nejmodernějších regionálních linek. Nebrání se ani tomu, aby se sem opět vrátila pravidelná osobní vlaková doprava.

„Do obnovy tratě chceme vložit zhruba dvacet milionů a dalších padesát milionů do zabezpečovacích technologií," slibuje tiskový mluvčí firmy AŽD Jiří Dlabaja.

Pravidelné spoje na trase Dolní Bousov – Kopidlno, které přepravovaly cestující, tu jely naposledy 13. března v roce 2010. Kraj si totiž u přepravce neobjednal osobní přepravu a vlaky definitivně nahradily autobusy.

O zachování spojů usiloval starosta obce Dětenice Radomír Vališka, kterému se před čtyřmi lety podařilo vrátit vlaky na koleje alespoň v létě. Prosadil a zajistil pro veřejnost letní jízdy vlakem okolo Humprechtu. Putování vláčkem z Dolního Bousova do Dětenic, Kopidlna, Jičína, Sobotky má na starosti Mladoboleslavský železniční spolek, který vypravuje mimořádné vlaky vedené historickým motorovým vozem M 131.1081. Vedle toho tu s motoráčkem profrčí i na objednávku. 

Předseda boleslavského spolku Martin Bárta o prodeji tratě ví, s novým majitelem zatím nejednal. Věří, že ale dostojí svým slibům a letní nostalgické vyjížďky povolí. „Domnívám se, že nebude problém se na letním provozu domluvit," přidává se starosta Dětenic Radomír Vališka, který hodlá provoz zajistit i letos. „O prázdninách bychom chtěli dát trať k dispozici místním dopravcům, to znamená, že bychom ji zachovali ve prospěch veřejnosti. Poplatky budou pronajímatelé platit, ale nebudou vyšší než v současné době. Navíc chceme vložit zhruba dvacet milionů korun do obnovy tratě a dalších padesát milionů do zabezpečovacích technologií, aby trať byla kvalitní a nechalo se po ní rychle a bezpečně jezdit, " naznačuje tiskový mluvčí. Jinak hodlá ADŽ změnit lokální trať na železniční laboratoř s přejezdy a zabezpečením, které pro dráhy vyvíjí. Trať je pro vývoj a testování drážní techniky vhodná, neboť jí protíná pětadvacet zastaralých přejezdů.

„Budeme tu zkoušet novější technologie, které na české železnici ještě nejsou. Jsou to nejrůznější přejezdy dálkově ovládané, zabezpečovací zařízení s využitím satelitních technologií. Z pohledu regionálních tratí to bude jeden z nejmodernějších úseků a pokud tu obce budou chtít zavést třeba dva páry vlaků ráno a večer, tak jim to rozhodně umožníme," říká Jiří Dlabaja a pokračuje: „Nechceme sterilní trať, chceme, aby žila. Cenu za její nákup vám zatím neřeknu, čekáme na schválení transakce vládou," uvedl mluvčí k průtahům ze strany vlády.

AŽD Praha je významným, ryze českým dodavatelem a výrobcem zabezpečovací, telekomunikační, informační a automatizační techniky, zejména se zaměřením na oblast kolejové a silniční dopravy včetně telematiky a dalších technologií. Společnost zajišťuje výzkum, vývoj, projektování, výrobu, montáž, rekonstrukce a servis zařízení, systémů i investičních celků.

Autor: Iva Kovářová

9.3.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

David Rath.
17 21

Rath posílá prezidenta Zemana k Ústavnímu soudu

Trend, dobře známý například v Budapešti, představil v Brně Marek Fišer pod názvem Kološkopek.
2 3

Do Brna se řítí cyklohospoda. Lidé si vychutnají pivo při šlapání do pedálů

Děti zůstávají v ústavech. Může za to jejich vyšší věk i stávající krize rodiny

V boskovickém dětském domově momentálně žije čtyřiatřicet dětí. Pracovníci navíc čekají na dvě další, které se vrací od pěstounů. Stejně na tom bylo zařízení ústavní výchovy loni. Tak jako další na Vyškovsku i Blanensku potvrzuje celorepublikový fenomén – počet chovanců v ústavech se nedaří snižovat.

150 milionů korun. Tolik pošle Česko na pomoc s migrací

Česko letos pošle do zahraničí na pomoc uprchlíkům a státům čelícím migračním tlakům 150 milionů korun. Ministerstvo vnitro v tiskové zprávě uvedlo, že částku v rámci jeho koncepce pro asistenci uprchlíkům na dnešním jednání schválila vláda. Prvních 40 milionů korun z této částky by mělo jít na obnovu uprchlického tábora Azrak v Jordánsku.

Stánky ve Znojmě jsou prázdné. Trhovkyně: Nechci se učit novoty kvůli EET

Brambory, cibuli, jablka nebo třeba česnek od místních prodejců si mohli obyvatelé Znojma donedávna koupit na stáncích na Masarykově náměstí. Zhruba desítka prodejců zde nabízela zboží každé dopoledne vždy od pondělí do soboty. Nyní zůstala prodejní místa opuštěná, i když na konci března již vždy trhovci bývali na svých místech.

AKTUALIZOVÁNO

Ve Středozemí možná utonulo dalších až 150 afrických migrantů

Bezmála 150 afrických běženců patrně v úterý utonulo ve Středozemním moři. S odvoláním na přeživšího z potopené lodi to dnes uvedla Mezinárodní organizace pro migraci (IOM). Jako o jediném přeživším zatím úřady informují o 16letém chlapci z Gambie. "Řekl, že všichni ostatní zemřeli. Ale existuje určitá naděje, že italská pobřežní stráž některé vyzvedla," prohlásil podle agentury Reuters mluvčí italské pobočky IOM Flavio Di Giacomo.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies