Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Tunel pod Sněžkou: zajímavý nápad vs. současná realita

Krkonoše - Polským lyžařům by měl ambiciózní projekt umožnit snadný přístup na české sjezdovky.

29.4.2015
SDÍLEJ:

Tunel pod Sněžkou: zajímavý nápad vs. současná realitaFoto: Archiv

Desetikilometrový tunel není ve světě extra výjimečnou stavbou. Třeba švýcarský Gotthard bude mít dokonce 57. Ale co u nás doma? To je trochu jiná situace, avšak základ, tedy idea, tu už je. A vždy s několikaletou pauzou vypluje na povrch a rozproudí jinak „přízemní" debaty o projektech v řádech jednotek, desítek či stovek milionů. Tunel skrz Krkonoše spojující Pec pod Sněžkou s polskou Karpaczí by totiž měl stát přes miliardu. Euro.

Spát v Polsku, lyžovat v Čechách

Tunel pod Sněžkou: zajímavý nápad vs. současná realitaI tak se někteří lidé nechtějí lákavé představy vzdát a věří, že by s financováním ambiciózního projektu mohla Evropská unie pomoci. „Nejsou u nás takové podmínky pro lyžování jako v Čechách. Máme ale v Karpaczi ubytovací kapacity a bylo by dobré, kdyby turisté spali tady a mohli při tom jednoduše využívat sjezdovky na české straně ," řekl starosta polského střediska Radosław Jęcek. „Každou zimu míří do Pece kolony aut a až 70 procent lyžařů tvoří Poláci," dodal. I když návratnost takového projektu je hodně diskutabilní, věří, že by byl pro obě strany celkově přínosný.

Délka tunelu se má blížit deseti kilometrům, na české straně 5,580 a na polské 4,023.

Soustředit bychom se měli na dálnici

V reálnost takové akce ale nevěří třeba starosta Žacléře Miroslav Vlasák, který má s evropskými projekty dvacetiletou zkušenost. „Nezdá se mi, že by někdo byl ochotný uvolnit takovou sumu peněz. Navíc myslím, že v současné době i letech následujících bude smysluplnější soustředit se na dobudování dálničního propojení přes Královec, případně intenzivnějšího využití železnice."

Podle diskuze na polských internetových stránkách není záměr ani tam přijímaný jednoznačně. „Potřebujeme modernizaci a rozvoj na naší straně a ne posílat polské turisty do Čech," míní jeden z přispěvatelů pod přezdívkou Karpaczanin. „I když to nemusí být momentálně ekonomicky odůvodněné, přínos pro celý region by byl v delším časovém horizontu obrovský," píše naopak kdosi s podpisem KrzySztof.

V souvislosti s projektem se často hovoří o roce 2020. Ten ale není reálný a spíš souvisí s projektem Úpa expres 2020, jenž počítá s prodloužení vlakové dopravy ze Svobody nad Úpou do Pece. „Před zhruba pěti lety vznikla studie, ale od té doby se nic nezměnilo ani nepohnulo kupředu," potvrdil tajemník městského úřadu v Peci Michal Berger. „Rok 2020 je podle mne naprosto nereálný, i kdyby se finanční prostředky našly. Jen přípravné práce jako EIA, vrty a podobně mohou klidně zabrat čtyři až pět let," doplnil.

Autor: Aleš Vaníček

29.4.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Zahájení školního roku v Suchdole nad Lužnicí.
1 9

Křivá záda. Má je čtvrtina prvňáků

Ponorka Nautilus postavená Dánem Peterem Madsenem
AKTUALIZUJEME
4

Potvrzeno. Bezhlavé tělo patří novinářce z Madsenovy ponorky

DOTYK.CZ

Vinařský fond podpoří kampaní povinné značení domácích vín

Vinařský fond, který je marketingovou organizací českých a moravských vinařů, připravuje kampaň na podporu větší známosti povinného značení domácích vín trikolórou. Vytvoření kampaně stálo zhruba tři miliony korun, za její mediální nasazení fond zaplatí asi 5,5 milionu korun.

Metro v Jinonicích se dnes otvírá. Anděl nebo Karlovo náměstí opravy čekají

Oprava vzácných obkladů, modernizace osvětlení či lepší odvodňovací a kamerový systém. To jsou práce, kterými v posledních měsících prošla stanice metra Jinonice. Už za plného provozu prostor čeká poslední etapa.

Přestaňte chránit Tálibán, nebo přijdete o miliardy, varují USA Pákistán

Americký ministr obrany Rex Tillerson zesílil diplomatický tlak na Pákistán. Pohrozil, že země ztratí své privilegované postavení spojence USA, a tím také miliardy dolarů v zahraniční pomoci. Důvodem je jeho údajná podpora afgánskému hnutí Tálibán.

Tragické prázdniny. Na jihomoravských silnicích zemřelo už 17 lidí

/INFOGRAFIKA/ Auto slisované projíždějícím vlakem nebo rozmlácená auta v příkopě. I takové jsou výsledky tragických dopravních nehod, při nichž umírali lidé. Počet mrtvých od začátku prázdnin na jihomoravských silnicích je už teď vyšší než v předchozích letech za celé léto. Při nehodách zemřelo od začátku července na jižní Moravě sedmnáct lidí.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení