VYBERTE SI REGION

Uplynulá zima byla k cestářům i silnicím milosrdná

Východní Čechy - Díky stabilnímu počasí během letošní zimy není na vozovkách tolik výmolů jako v minulých letech. Silničáři ušetřili i na zimní údržbě.

10.5.2012
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Martin Divíšek

Žádná rallye, ale docela ucházející silnice, jásají šoféři! Po několika minulých zimách ta letošní skutečně nenapáchala takové škody, výmolů je méně než v jiných letech.

Řidiči a cestáři za to mohou poděkovat relativně poklidnému průběhu letošní zimy:. Nejdřív byla teplá, bez výraznějších mrazů, které by vodou nasáklé silnice potrhaly. A když v únoru holomrazy uhodily, vozovky byly zrovna suché. Nic lepšího si nešlo přát.

„Přímé škody na vozovkách jsou oproti loňsku o poznání nižší. Bylo totiž výrazně méně přechodových stavů, kdy teploty rychle přecházely z minusu do plusu jako tomu bylo naopak vloni v lednu. Nebylo prostě tak proměnlivé počasí. Mrazy vadí nejvíc v období, kdy jsou vozovky podmáčené a do toho začne mrznout. Letos při nástupu mrazů ale byly silnice suché, takže nemělo co mrznout," uvedl náměstek hradeckých krajských silničářů Petr Zima.

To však neznamená, že chátrání východočeských silnic nepokračuje. Jejich údržba je výrazně podfinancována a postupně rok za rokem se rozpadá konstrukce silnic, silničáři totiž lepí pouze největší záplaty. Což nestačí. Letos jim zbude jen na několik tisíc záplat víc, nikoliv však na pořádné opravy.  Experti už spočítali, že pokud se příspěvky krajů silničářům zásadním způsobem nezvýší, budeme za pár let jezdit místo po asfaltu po drti.

Desítkami varování se například hemží mapa stále oblíbenějšího serveru vymoly.cz, kde rozzlobení řidiči informují o nejrozbitějších  úsecích. Hitparádě z východočeských silnic vévodí prakticky už neexistující asfalt na silnici u Mlýnického Dvora poblíž Králík na Orlickoústecku, rozbitá Palackého třída v Pardubicích či okreska v Helvíkovicích u Žamberka.

„Nemáme peníze, prostředky na letní údržbu tak tak stačí na nejnutnější vysprávky," unisono se brání silničáři.

Problémem však je i stav silnic, které byly rekonstruovány teprve před pár lety. Šlendrián v honbě za penězi vládne i stavebnictví, dokonce i kvalita nových povrchů bývá dimenzována tak, aby se začaly rozpadat už po skončení několikaleté záruční doby.

Jak ale bylo zmíněno, díky letošní mírnější zimě by silničářům přece jen mohlo zbýt na více záplat než v minulých letech.

„I přes extrémní mrazy v únoru byly vynaložené náklady na zimní údržbu  meziročně nižší o nezanedbatelných více než 15 milionů korun. Veškeré nevyčerpané prostředky budou samozřejmě použity do oprav havarijních úseků silnic," slíbil ředitel pardubických krajských silničářů Miroslav Němec.

Z hlediska financí byla letošní zima pro silničáře zhruba stejně náročná jako vloni, mírné navýšení lze přičíst inflaci. Mnohem horší zima byla na přelomu let 2008/2009 a především pak tvrdá a dlouhá zima 2005/2006.

Co dělat při nehodě na zničené silnici

- Zajistěte místo nehody, ideálně výstražným trojúhelníkem, a oblékněte si výstražnou vestu. Trojúhelník umístěte  nejméně 50 metrů od nehody.

- Zjistěte, zda je na silnici značka; Nerovnost na silnici, Práce na silnici a další. V případě, že místo bude označeno dopravní značkou, pravděpodobně vám pojišťovna ani správce komunikace nic nevyplatí. Pokud však úsek označený značkou nebude, zavolejte ihned policii.

- Zdokumentujte místo nehody. Pokud policii nezavoláte, vyfoťte výmol a poškození na vozidle z co nejvíce stran. Pořízená dokumentace vám poslouží při prokazování škody. Zjistěte jména a kontakty na svědky.

- Vyplňte formulář o nehodě, který se následně předává pojistiteli. Záznam musí obsahovat údaje o místě a času nehody, účastníky, příčinu a průběh. Kontaktujte ihned pojišťovnu, zejména pokud máte vozidlo  havarijně pojištěno.

- Při vyšetřování pomůže i to, když vaše auto odtáhne odtahová služba rovnou do servisu, kde poškozené části vozidla nafotí, spraví a vystaví fakturu.

- Zjistěte vlastníka komunikace. Dálnice a rychlostní silnice spadají pod Ředitelství silnic a dálnic, ostatní komunikace jsou v majetku kraje či obce.

- Tomuto správci komunikace předložte své důkazy. Pro uplatnění škody zašlete vlastníkovi komunikace písemnou žádost obsahující všechny potřebné náležitosti. Žádost by měla obsahovat zejména údaje o místu nehody, způsobené škodě, technické údaje vozidla (VTP), vaše osobní údaje (ŘP), fotodokumentaci a doklad za opravu.
Zdroj: www.vymoly.cz

Náklady na zimní údržbu po jednotlivých měsících

Královéhradecký kraj:
(náklady (tis Kč) za: říjen+listopad; prosinec; leden; únor; březen + duben)
zima 2010/2011: 15 617; 85 444; 48 089; 21 416; 11 839.
zima 2011/2012: 4 306; 41 531; 67 558; 62 749; 13 112.

Pardubický kraj:
(náklady (tis Kč) za: říjen+listopad; prosinec; leden; únor; březen + duben)
zima 2010/2011: 16 686; 50 739; 26 650; 12 232; 12 492.
zima 2011/2012: 9 170; 21 066; 30 065; 30 054; 12 934.

Autor: Kamil Dubský

10.5.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

David Rath
3 18

Rathova korupční kauza: Soud vrátil k došetření druhou větev

Joe Biden
4

Viceprezident USA Biden se obává vměšování Ruska do evropských voleb

Brno podepsalo smlouvu o Hyperloopu. Má přispět také k rozvoji vědy ve městě

Brno – Kapsle létající tubami rychlostí čtrnáct set kilometrů v hodině může znít jako sci-fi, přesto se na vývoji těchto technologií Brno chce podílet. Zástupci města i Jihomoravské kraje ve středu podepsali dohodu o spolupráci s firmou Hyperloop Transportation Technologies. Ještě letos chtějí začít pracovat na studii proveditelnosti projektu. „Náklady velmi hrubě odhaduji na pět milionů korun pro kraj i Brno," sdělil náměstek krajského hejtmana pro oblast vědy a inovací Jan Vitula.

Nová škola pro sestry by měla vyřešit jejich nedostatek

Rumburk – Již za rok a půl by mohli nastoupit první studenti do nového oboru na vyšší odborné škole ve Varnsdorfu. Studovat by v něm měly budoucí zdravotní sestřičky.

Kavárník Ondřej Kobza: Jsem jezuitský podnikatel

V pražském kavárenském podhoubí nenajdete známější jméno. Ondřej Kobza má hrst plnou nápadů. Jeho tvář, nejprve spojenou s vršovickým podnikem Café V lese, začíná poznávat celá země, kterou v posledních letech rozehrál projekt Piána na ulici. Kobza má originální pohled na byznys, podporuje levicové ideje, věří v občanskou společnost i v sílu jednotlivce.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies