VYBERTE SI REGION

Území čistoty, hi-tech strojů a místo, kde vás vozík přivítá libou melodií

Vrchlabí - Jen málo smrtelníků má možnost nahlédnout pod pokličku výroby nejsofistikovanější převodovky současnosi DQ 200 7-F, která se vyrábí ve vrchlabské odnoži závodu Škoda Auto. Na její výrobu je však vidět dobře, protože v hale je tak čisto, že by se zde dalo jíst i ze země.

30.11.2014
SDÍLEJ:

Vrchlabský závod Škoda patří 
ve svém oboru bezesporu ke světové špičceFoto: Archiv společnosti

Na čtyřech tisících metrech čtverečných vzniká tento unikát pod rukama tisíce zaměstnanců a nepřeberným množstvím počítačem řízených strojů. Kdo by však čekal, že fabrika, jejíž minulost sahá do konce předminulého století, vypadá jako v době svého vzniku, šeredně by se mýlil.

ČTĚTE - Slimák: Vrchlabský závod Škoda patří 
ve svém oboru ke světové špičce

Továrna spíše připomíná výzkumné centrum, spojené se závodem prestižního seriálu F1. Při pohledu na hi-tech stroje by jistě zajásal i Jules Verne, neboť tak vypadá budoucnost. Hala už ani v nejmenším nepřipomíná rok 1985, respektive 30. června tohoto roku, kdy, jak píše dobový tisk: „…po dlouhých porodních bolestech konečně škytl motor nové škodovky (Favorit)." Pryč je i odér doby, kdy zde na konci osmdesátých let minulého století sjíždělo z tehdy moderní linky padesát Favoritů denně. Dnes v podkrkonošském Vrchlabí sjede z linky 1500 převodovek. Výroba běží pět dní v týdnu na tři směny. Zajímavostí pak je, že v útrobách haly se nachází prakticky vše, co si člověk pod moderní pojmem továrna umí představit a podnik je prakticky na svém okolí nezávislý. Jen ten materiál se musí dovážet. Kromě všemožných soustruhů a frézek ovládaných počítačem, kdy pracovní cyklus strojů se pohybuje v řádech několika desítek vteřin, tu bedlivý pozorovatel najde také přístroje nutné k metalurgickému ošetření součástek kalení a cementování. A například proces kalení je v závodě také unikátní, neboť se tato metalurgická operace děje ve vakuu. Podnik myslí i na ekologii. V hale totiž nechybí ani vlastní čistička odpadních a provozních kapalin.

Pozor, jedu!

Samotnou kapitolou je pak oddělení mechatroniky, kde se pod rukama dělníků na světlo světa dostává „srdce a mozek" celé převodovky. V žádném prostoru podniku člověk nenalezne prakticky ani smítko prachu, jaké by ve strojírenské továrně čekal. Všude je čisto. A v oddělení mechatroniky to platí obzvlášť. Tovární šum jen sem tam prořízne hudební podklad, kterým dávají najevo přítomnost automatické vozíky rozvážející materiál.

Autor: Petr Vaňous

30.11.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Kamil Brabenec starší.
7

Legendární Brabenec: Děti jsou zaostalé. Trenér jim musí ukázat, že to jde

Britská premiérka Theresa Mayová.
AKTUALIZUJEME
1 3

Tvrdý brexit! Mayová chce úplné oddělení Británie od EU

VIDEO: Bezva finta? Řidiče načapali se „schovávací“ SPZ

Možná jste si taky někdy chtěli připadat jako James Bond, jehož otáčecí SPZ na autě se stala legendární vychytávkou. Podobné pocity nedávno zažíval jistý řidič z americké Floridy. I když… Vlastně se chtěl jen vyhnout placení mýtného.

Po pohřešované dívce z Ústí se pátrá i v schengenském prostoru

Ústí nad Labem - Policie stále neúspěšně pátrá po dvanáctileté Michaele Patricii Muzikářové z Ústí nad Labem. Dítě je nezvěstné pravděpodobně od 11. ledna. Policie dívku hledá nejen v celé České republice, ale i v schengenském prostoru.

Stát pátrá po majitelích čtyř tisíc domů. Když se nepřihlásí, přijdou o ně

O vydání nemovitostí po sedlácích, emigrantech či obětech války žádají tisíce Čechů ročně. Uspějí jen stovky z nich.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies