VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Území čistoty, hi-tech strojů a místo, kde vás vozík přivítá libou melodií

Vrchlabí - Jen málo smrtelníků má možnost nahlédnout pod pokličku výroby nejsofistikovanější převodovky současnosi DQ 200 7-F, která se vyrábí ve vrchlabské odnoži závodu Škoda Auto. Na její výrobu je však vidět dobře, protože v hale je tak čisto, že by se zde dalo jíst i ze země.

30.11.2014
SDÍLEJ:

Vrchlabský závod Škoda patří 
ve svém oboru bezesporu ke světové špičceFoto: Archiv společnosti

Na čtyřech tisících metrech čtverečných vzniká tento unikát pod rukama tisíce zaměstnanců a nepřeberným množstvím počítačem řízených strojů. Kdo by však čekal, že fabrika, jejíž minulost sahá do konce předminulého století, vypadá jako v době svého vzniku, šeredně by se mýlil.

ČTĚTE - Slimák: Vrchlabský závod Škoda patří 
ve svém oboru ke světové špičce

Továrna spíše připomíná výzkumné centrum, spojené se závodem prestižního seriálu F1. Při pohledu na hi-tech stroje by jistě zajásal i Jules Verne, neboť tak vypadá budoucnost. Hala už ani v nejmenším nepřipomíná rok 1985, respektive 30. června tohoto roku, kdy, jak píše dobový tisk: „…po dlouhých porodních bolestech konečně škytl motor nové škodovky (Favorit)." Pryč je i odér doby, kdy zde na konci osmdesátých let minulého století sjíždělo z tehdy moderní linky padesát Favoritů denně. Dnes v podkrkonošském Vrchlabí sjede z linky 1500 převodovek. Výroba běží pět dní v týdnu na tři směny. Zajímavostí pak je, že v útrobách haly se nachází prakticky vše, co si člověk pod moderní pojmem továrna umí představit a podnik je prakticky na svém okolí nezávislý. Jen ten materiál se musí dovážet. Kromě všemožných soustruhů a frézek ovládaných počítačem, kdy pracovní cyklus strojů se pohybuje v řádech několika desítek vteřin, tu bedlivý pozorovatel najde také přístroje nutné k metalurgickému ošetření součástek kalení a cementování. A například proces kalení je v závodě také unikátní, neboť se tato metalurgická operace děje ve vakuu. Podnik myslí i na ekologii. V hale totiž nechybí ani vlastní čistička odpadních a provozních kapalin.

Pozor, jedu!

Samotnou kapitolou je pak oddělení mechatroniky, kde se pod rukama dělníků na světlo světa dostává „srdce a mozek" celé převodovky. V žádném prostoru podniku člověk nenalezne prakticky ani smítko prachu, jaké by ve strojírenské továrně čekal. Všude je čisto. A v oddělení mechatroniky to platí obzvlášť. Tovární šum jen sem tam prořízne hudební podklad, kterým dávají najevo přítomnost automatické vozíky rozvážející materiál.

Autor: Petr Vaňous

30.11.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Nikolas Bady u Okresního soudu v Ústí nad Labem.
6 9

Před lety brutálně znásilnil malého kluka. Nyní Bady u soudu odmítá násilí

Škoda 105 L.
AUTOMIX.CZ
22

Prodejce nabízí auta ze „socíku" v super stavu. Tahle Škoda najela jen 9000 km

Nástěnkový tendr. Slovenským exministrům hrozí trest jako za vraždu

V Bratislavě stanuli před soudem dva bývalí ministři pro podezření z korupce. Hrozí jim tresty jako za vraždu.

Druhá vlna EET: zavírají obchody i trafiky. Na trhy nepřišli žádní stánkaři

Dnes odstartovala druhá vlna EET, která se týká všech malých i velkých obchodníků, včetně stánkařů. Některým provozovnám dokázala pěkně zatopit. Mezi „obětmi" jsou obchody, trafiky nebo tradiční trhy v Domažlicích. Přinášíme vám příběhy z celé republiky

Koalice navrhla vyšší přídavky na děti. Populismus, reagovala opozice

Koalice ve Sněmovně je pro zvýšení přídavků rodinám s dětmi tak, jak se na tom dohodla v únoru. Celkově jim chce přidat čtyři miliardy korun. Zvýšení, které dnes předložil předseda poslanců ČSSD Roman Sklenák, počítá se zvýšením dětských přídavků i slevy na dani za první dítě. Opozice to označila za předvolební populismus, návrhy prý mohla vláda předložit dříve.

Rozbořil: Babiš ze mě udělal démona. Koštův konec byl plán

Bývalý hejtman Olomouckého kraje Jiří Rozbořil (ČSSD) se domnívá, že současné změny ve vedení regionu mají kořeny až u předloňské kauzy Vidkun.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies