VYBERTE SI REGION

Víme, které restaurace pochybily

Rychnovsko – Už minulý týden Rychnovský deník informoval o tom, že mnoho restaurací, které v loňském roce kontrolovala Krajská hygienická stanice Královéhradeckého kraje, pochybilo.

4.2.2015
SDÍLEJ:

Nedostatky a prohřešky provozoven v kraji.Foto: KHSHK

18.2. Restaurace Praha, Opočno
4.3. Restaurace U Sokolíka,
Hradec Králové
5.3. Masarykova chata
Na Šerlichu, Deštné
24.3. Závodní stravování,
 Očelice č.p. 14
27.5. Nádražní restaurace
 U Paragána, Nové Město
5.6. Čínská restaurace
 Náchod, Pod Kapličkou
11.7. Dělnický dům,
 Týniště nad Orlicí
24.7. Restaurace Chata Hvězda,
 Police nad Metují
24.7.Restaurace Stříbrný
rybník,Hradec Králové
24.7.Restaurace U Pavlíny,
 Hradec Králové
29.7. Restaurace Pod Terasami,  Hradec Králové
1.8. Western klub,
 Rychnov nad Kněžnou
19.8. Cukrárna – lahůdky,
 Týniště nad Orlicí
25.8. Restaurace Kuželna,
 Solnice
15.9. Restaurace U Krtka,
 Čermná nad Orlicí
2.9. Restaurace Pohoda,
Bohuslavice
6.10. Bistro Benzina,
 Kostelec nad Orlicí
20.10. Restaurace a pizzerie
 Jelen, Dobruška
10.11. Motorest U Sekyrky,
 Bílý Újezd
25.11.Restaurace U Švagerků,
 Hradec Králové
26.11.Penzion U Zvonu, Rychnov nad Kněžnou
3.12.2 Geriatrické centrum stravovací provoz
Týniště nad Orlicí
10.12. Sun Food bistro,
Rychnov nad Kněžnou
Úplný seznam provozoven 
naleznete na: www.khshk.cz

Nyní známe i jména hříšníků – těch, kteří se dostali do pomyslné špičky. Tedy mezi dvaašedesát provozoven, které musely do odstranění závad zavřít. Jsou mezi nimi i restaurace a bistra z okresu, jejich seznam najdete na druhé straně.

Stanice totiž kontrolovala 1217 provozoven, udělila 435 sankcí ve výši 1 679 000 korun a vydala 101 opatření spočívajících i v pozastavení výkonu některé z rizikových činností do doby odstranění závad a v nařízení likvidace potravin a pokrmů.
„Nutno uvést, že někteří provozovatelé sami přistoupili k dobrovolným nápravným opatřením a provozovnu si do doby odstranění závad uzavřeli sami," podotkla mluvčí Krajské hygienické stanice Veronika Krejčí.

A o jaké prohřešky se jednalo? Hygienici například zjistili nedodržování provozní hygieny - špínu a nepořádek ve výrobních a skladovacích prostorech, špinavé nebo poškozené zařizovací předměty včetně lednic, mrazicí zařízení s vrstvou námrazy, s drobky a zbytky potravin z poškozených obalů, závady v likvidaci odpadků.

Výjimkou nebyly ani nánosy mastnoty a nečistot v obtížněji přístupných prostorech kuchyně a v zázemí, neudržování šaten a úklidových prostor v čistotě, neprovádění patřičného a pravidelného úklidu a sanitace provozovny, výskyt plísně na stěnách ve vlhkých provozech, absence teplé vody u umyvadel, absence prostředků na mytí rukou a hygienické osušení a další.

Problém byl také s nedodržováním skladovacích podmínek potravin a produktů včetně jejich sledovatelnosti. „Docházelo ke skladování vzájemně neslučitelných druhů potravin a produktů – jednalo se například o syrové maso, vejce a syrové polotovary skladované s potravinami, které se již tepelně neupravují, dále skladování potravin neznámého původu, potravin smyslově změněných – oschlých nebo s vrstvou námrazy, potravin neidentifikovatelných, potravin v poškozených či nevhodných obalech," prozradila tisková mluvčí krajské hygienické stanice Veronika Krejčí.

Podle jejích slov často nebývají dodržovány ani skladovací podmínky uvedené výrobcem na obalech. Jedná se o nedodržování dob spotřeby nebo minimální trvanlivosti – doba spotřeby bývá prodlužována uložením potravin do mrazicích zařízení.
„Rovněž jsou používány potraviny s prošlou dobou minimální trvanlivosti, aniž by o tom byl zákazník informován, dochází k nedodržování technologických postupů při výrobě pokrmů," popsala mluvčí.

Závady se objevují také ve značení produktů – dochází ke zchlazování či zmrazování pokrmů či produktů bez toho, že by byl tento technologický proces pod kontrolou, přičemž nedostatečná regulace teploty a časové prodlevy při nevhodných teplotách představují jednu z nejčastějších příčin zdravotní závadnosti a kažení potravin.

Podle Veroniky Krejčí nebyla často dodržena patřičná teplota při výdeji stravy a při jejím rozvozu. „Chybí řádné značení produktů, nedostatečná je také údržba technologických zařízení. Kontroloři našli například oprýskané nátěry zařizovacích předmětů, poškozené nádobí i pracovní pomůcky, zanesené filtry vzduchotechniky, nefunkční vodovodní baterie," vypočítává.

Hygienici našli také stavebně technické závady – poškozené obklady stěn, poškozené povrchy podlah či opadávající omítku na stěnách. „Opakovanými kontrolami bylo prokázáno, že v mnoha uvedených provozovnách byly závady odstraněny," poznamenala Veronika Krejčí. V některých restauracích a v jedné lahůdkářské výrobně s výrobou rychlého občerstvení byly prokázány známky výskytu hlodavců, v jednom z potravinářských provozů byl zaznamenán výskyt švábů – vše na Náchodsku.

„I v těchto případech bylo nařízeno pozastavení činnosti do doby odstranění závad a provedení deratizace, v případě prokázání hmyzu byla provedena speciální dezinsekce. Protože hlodavci mohou být rezervoárem původců různých onemocnění a nákaza se může šířit prostřednictvím potravin, je důležité potraviny skladovat tak, aby k nim škůdci neměli přístup," říká tisková mluvčí.

Prevencí výskytu hlodavců a dalších škůdců je zejména co nejrychlejší odstraňování potravinářského odpadu z prostor, kde se manipuluje s potravinami, ukládání odpadu do uzavíratelných nádob a zajištění jejich pravidelného odvozu. „Samozřejmostí je pořádek, čistota a dobrý technický stav provozovny, důležité je zajištění těsnosti průrazů mezi zdmi, dveřními a okenními otvory a oplechování spodní části dveří u vstupů do objektů. Nezbytná je pravidelná kontrola celého provozu včetně skladů a pomocných prostor," vysvětlila Veronika Krejčí.

Kromě uvedených hrubých porušení hygienických předpisů bylo kontrolou z 19. března 2014 prokázáno i závažné porušení předpisů v oblasti ochrany spotřebitele, a to v hotelu Horal ve Špindlerově Mlýně. V této provozovně – konkrétně v prostoru Snowboard baru – byly při kontrole zachyceny v chladicím zařízení již načaté originálně označené skleněné láhve pramenité vody o objemu 0,33 l, u kterých se nedala vyloučit záměna obsahu.

Laboratorními analýzami vzorků odebraných z těchto načatých lahví a jejich porovnáním s originálním balením pramenité vody od renomovaného výrobce bylo jednoznačně prokázáno, že pramenitá voda byla zaměňována za vodu jiné jakosti, než bylo deklarováno na etiketě nápoje a nabízeno prostřednictvím nápojových lístků.

„Podařilo se nám tak odhalit klamání spotřebitele a používání nekalých obchodních praktik. Zákazníkům doporučujeme předcházet podobným situacím tím, že budou požadovat od obsluhy, aby nápoj otevřela přímo před zákazníkem," poradila tisková mluvčí hygienické stanice.
Hygienická služba šetří i podněty spotřebitelů na hygienickou úroveň provozoven stravovacích služeb, případně na falšování potravin. V roce 2014 bylo na základě podnětů spotřebitelů prověřeno celkem 138 provozoven.

„Příčinu hrubých hygienických závad v provozovnách stravovacích služeb spatřujeme zejména v tom, že někteří provozovatelé potravinářských podniků zjevně nemají patřičné znalosti nutné k ochraně veřejného zdraví a ani u svých zaměstnanců je zřejmě nevyžadují a nekontrolují," řekla mluvčí Veronika Krejčí.

Živnostenský list pro hostinskou činnost může být vydán nejen na základě ukončení středního vzdělání v daném oboru, ale i v blíže neurčených příbuzných oborech a jednoroční praxe, dokonce může být vydán i bez řádného vyučení, pokud je doklad o šestileté praxi v oboru.

„Přístup a chování některých provozovatelů stravovacích služeb je na takové úrovni, že by jim měl být živnostenský list odejmut, k čemuž hygienická služba může dát pouze podnět živnostenskému úřadu," prozradila mluvčí, podle které nezbývá než uplatňovat sankce a další prostředky svěřené hygienické službě legislativou.

„Nutno dodat, že provozovatelé stravovacích služeb, u kterých hygienická služba zjistí nedostatky, jsou schopni i hrubé závady odstranit do několika dní. Znamená to, že požadavky na zdravotně bezpečný provoz těchto zařízení nejsou nijak výjimečné či nadměrné a jedná se pouze o přístup a úroveň znalostí osob, kterým je umožněno stravovací služby provozovat," dodala mluvčí.

Krajská hygienická stanice Královéhradeckého kraje bude podle jejích slov i nadále v souladu se zákonem o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů zveřejňovat zařízení, ve kterých zjistila vážné hygienické závady.

Autor: Barbora Zemanová

4.2.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Čeští vědci přišli na to, proč někteří lidé marodí častěji

Brno – Proč jsou někteří lidé náchylnější k infekcím a alergiím? Na tuto otázku možná našli odpověď vědci z Masarykovy univerzity a Fakultní nemocnice u svaté Anny v Brně. 

Pes vběhl na cizí pozemek, majitel mu ustřelil přirození. Teď jej soudí

Klatovsko – Nelehký úkol stojí před klatovským okresním soudem. Musí rozhodnout, zda je Zdeněk Skalický (53 let) nebezpečný pistolník, který ustřelil samonabíjecí pistolí psu přirození jen proto, že vběhl na jeho pozemek, nebo šlo jen o nešťastnou náhodu, když se chovatel snažil bránit své ovce před útočícím predátorem.

Hra s ohněm skončila. Rakousko to zvládlo

Berlín – Němečtí komentátoři vesměs pozitivně hodnotí výsledek rakouských voleb, kdy v nedělních volbách vyhrál kandidát Zelených Alexander Van der Bellen nad Norbertem Hoferem ze Svobodné strany Rakouska (FPÖ).

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies