VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Testy v Hradci: Z formule se musí pilot dostat ven hned, aby neshořel

Hradec Králové - Testování vozu na hradeckém okruhu Czechring si vědci z ČVUT pochvalovali. Možná se do Festivalparku brzy vrátí.

25.7.2012
SDÍLEJ:

Z testování formule vědců z ČVUT na hradeckém okruhu CzechRing.Foto: Deník/ David Taneček

Postavit si automobil nebo dokonce formuli je sen mnohých malých kluků. Jen někteří ale mají štěstí svoji vizi zrealizovat.

Mezi nimi je i třicítka studentů z Fakulty strojní a Fakulty elektrotechnické  pražského Českého vysokého učení technického, kteří včera přijeli do areálu Festivalparku otestovat svůj nový prototyp závodní formule. Stroj označený jako FS.04 se v létě zúčastní několika soutěží studentských formulí.

Závod je za dveřmi

„Intenzivně se chystáme na první soutěž, která se uskuteční za týden v Německu, potká se tam zhruba 110 týmů. Věříme si na slušné umístění, mohli bychom skončit do 10. místa. Od loňska jsme vylepšili některé jízdní vlastnosti. Snažili jsme se také šetřit životní prostředí a snížit spotřebu vozu. To je jedna z kategorií, která se také hodnotí," vysvětlil Michal Vašíček, technický ředitel Tým CTU CarTech.

Úžasné zrychlení

Vysoké otáčky, kvílení pneumatik a občas průjezd mimo dráhu. Na stovku vůz  zrychlí totiž za pouhé čtyři sekundy. V týmu působí čtyři piloti, kteří se při závodě střídají. „Rallye jezdím od sedmnácti let a ve formuli jsem seděl poprvé před čtyřmi lety. Co se týče zrychlení a stability vozů, tak se tyto disciplíny nedají srovnat. Jezdím kvalifikaci do hlavního závodu a poté jeho půlku. To mě baví nejvíce," popisuje zkušenosti pilot Tadeáš Nováček.

Právě při vytrvalostním závodu na 22 kilometrů se v polovině musí vystřídat jezdci. Do vozu se také nesmí čerpat nové palivo a je zakázáno měnit pneumatiky. „Většinou dojede tak třicet procent startujících. Občas nějaké auto i shoří, ale to k tomu patří," říká s úsměvem Michal Vašíček.

Hlavně bezpečně

Velký důraz kladou pravidla na bezpečnost závodníků. Pilot musí do pěti sekund vylézt z vozidla. „Je to kvůli požáru. Lidé z poroty toto pravidlo tvrdě kontrolují a před závody se dělají i testy. Pilot musí zahodit volant a rychle vylézt ven," dodává Michal Vašíček.

Soutěž nazvaná Formula SAE je konstrukční soutěž, která od roku 1981 funguje ve Spojených státech. V Evropě studenti soutěží od roku 1998. Tým z ČVUT skončil vloni s modelem FS.03 na celkovém 37. místě z 481 účastníků.

„Celá soutěž není jen o rychlosti, hodnotí se také technické zpracování či náklady, navíc závodní tratě jsou poměrně technické, takže průměrná rychlost je zhruba 60 kilometrů v hodině," pokračuje Michal Vašíček.

Autodrom CzechRing v areálu Festivalparku na hradeckém letišti funguje od loňského podzimu a kromě dalších možností motoristům nabízí i testování vozidel.

„Okruh je charakteristický rychlými pasážemi a několika rovnými úseky. To umožňuje provádět průběžné dynamické testy a měření v jednotlivých úsecích," uvedl manažer autodromu Karel Pohner.

Autor: Jan Pruška

25.7.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Čech odsouzený v Súdánu se vrátil do vlasti, přivezl ho Zaorálek
3 4

Zpátky doma. Čech Petr Jašek byl propuštěn ze súdánského vězení

Moderátor Jimmy Kimmel
AKTUALIZOVÁNO
12

Předávání Oscarů: Nejlepším filmem je La La Land. Ne! Moonlight

Bouřlivák Johnny Cash přežil bitku s pštrosem i požár národního parku

/VIDEO, FOTOGALERIE/ - Přízvisko legenda si dnes vysloužil kdekdo. Ovšem Johnny Cash jí doopravdy byl. Napsal přes 1500 písní a v žebříčku Billboardu mu figuruje zhruba obdobný počet hitů jako Ro-lling Stones. Muž v černém vypil tisíce lahví alkoholu, vyzkoušel všechny drogy, zapálil národní park, napadl ho pštros a celý život ho strašila předčasná smrt jeho bratra. V neděli by oslavil 85. narozeniny.

Šéfové stran: ANO směřuje k vůdcovskému řízení

Hnutí ANO dnešní změnou stanov, která posiluje pravomoci předsedy, míří k vůdcovskému či autoritářskému řízení hnutí. Shodují se šéfové sněmovních stran. Podobné změny ve svých stranách vylučují, demokratické strany podle nich mají být postaveny na rozhodování kolektivních orgánů.

Extrémní dávka jedu. Kim Čong-nama zabila za 20 minut

Bratr severokorejského prezidenta Kim Čong-nam zemřel během 15 až 20 minut od chvíle, co byl 13. února na letišti v Kuala Lumpuru otráven. Paralyzoval ho silný neurotoxin, jak vyplývá z výsledků pitvy, které včera zveřejnil malajsijský ministr zdravotnictví. Krátce předtím úřady oznámily, že letiště v Kuala Lumpuru je zcela bezpečné, bez jakýchkoli stop po jedu.

HMD Global po 17 letech vzkřísila legendární Nokii 3310

Finská společnost HMD Global, která vyrábí telefony značky Nokia, uvede ve druhém čtvrtletí na trh pokračovatele legendárního tlačítkového modelu 3310. Telefon bez operačního systému přichází na trh téměř 17 let po svém předchůdci a má stát 49 eur, tedy asi 1350 korun. HMD to dnes oznámila před zahájením veletrhu MWC v Barceloně.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies