VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Zachrání kaštanovou alej? Koleje chtějí vést přes Kukleny

Hradec Králové - Nový plán, jak zachránit kaštanovou alej podél vlakového koridoru z Pardubic, se zrodil na schůzi odpůrců kácení dřevin.

6.5.2016
SDÍLEJ:

Kaštanová alej v Hradci Králové podél železniční trati do Pardubic.Foto: Deník/ Jan Pruška

Vedle deklarovaného úmyslu posunout uvažovanou druhou kolej směrem k tenisovým kurtům přišla na přetřes i dávno uvažovaná a později zavrhlá varianta odklonit koleje za Březhradem a před Hradcem Králové je „napárovat" vedle již existující tratě směřující do krajské metropole z Prahy.

„Tímto tahem by vznikl jeden hlukový koridor. A to v místech, kde se stejně do budoucna uvažuje o dálničním přivaděči. Tím pádem by všechny tři komunikace šly do sebe a nenapáchalo by to tolik škody," míní předkladatel návrhu Jiří Pešl, kterému po jeho slovech tleskal zcela zaplněný sál hospody U Jelena, kde se konala schůze spolku Kaštanka.

„Uvedený návrh by znamenal zásadní změnu a vrátil by záměr zdvoukolejnění železniční tratě v úseku Opatovice nad Labem - Hradec Králové na začátek," uvedl náměstek primátora Jindřich Vedlich.

Podle Jiřího Pešla by svedení vlaků na pražskou větev kolejí mělo i přidanou hodnotu v podobě vlastnicky nezatížených pozemků, kde by se na místo kolejí dal položit asfaltový koberec a vlaky by nahradili cyklisti.

„Právě cyklostezka by byla tou pomyslnou třešničkou na dortu. A to v době, kdy se pozemky a plánování vykupují a projektují tak, jak se vykupují," uvedl Pešl.

Přesunutí problému

Jedinou vadou na kráse tohoto smělého plánu je, že by se jeden „horký brambor" hodil jen o kousek dál, tedy lidem v Kuklenách.

„Každý plán se vždy někoho dotkne, ale v navrhované variantě by se nejednalo o tolik lidí. Navíc by se tu dalo více tlačit na investice a vlaky v této oblasti by mohly například jezdit v tubusu. Tak jako třeba v Praze na Černém mostě,"  minimalizoval  obavy ze vzniku dalšího spolku Jiří Pešl.

Smělý „staronový" plán se líbí i primátorovi města Zdeňku Finkovi, který setkání spolku Kaštanka navštívil a zapojil se do debaty ohledně zdvoukolejnění tratě z Hradce Králové do Pardubic. „Jsem rád, že tato iniciativa vznikla. Její plány jsou z mého pohledu správné a líbí se mi. Budu je dál podporovat," uvedl první muž hradecké radnice, který se ztotožnil i se novou ideou propojení tratí. „Moc by se mi to přemístění tratě líbilo, ale boj se státem je strašně těžký," dodal primátor.

Těžko prosadit

Jeho slova o těžko realizovatelném plánu potvrzuje i jeho náměstek Jindřich Vedlich: „Návrh by vyžadoval opětovné zpracování studie proveditelnosti a její schválení Ministerstvem dopravy. Realizace záměru by nebyla časově uskutečnitelná v rámci Operačního programu doprava II, nebylo by zajištěno financování stavby. Současně se připravuje zdvoukolejnění železniční tratě ve směru na Velký Osek. Při souběhu obou tratí by byl společný úsek čtyřkolejný, což je v zastavěném území města prostorově nerealizovatelné. Návrh by vyvolal rozsáhlé zábory pozemků a nemovitostí soukromých vlastníků. Vhodnější je rozdělení železniční dopravy na dvě dvoukolejné tratě."

Přimknutí k pražské trati by se také zvětšila délka železniční tratě a nebylo by možné dosáhnout požadované rychlosti 160 km/h. Prodloužila by se také doba cesty mezi krajskými metropolemi, což je jeden z důležitých cílů, kvůli kterých se druhá kolej staví.

„Návrh bohužel odpovídá současné situaci okolo dopravních staveb, kdy si většina občanů uvědomuje jejich nezbytnost a volá po jejich realizaci, ale chce dopravní infrastrukturu pouze využívat a není ochotná nést omezení z ní vyplývající. Jako vhodnější vidím diskusi o eliminaci negativních účinků záměru zdvoukolejnění," zakončil Vedlich.

Autor: Petr Vaňous

6.5.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Premiér Bohuslav Sobotka během rozhovoru Deníku.
24 10

Vláda projedná sloučení tarifů, někteří lidé by se dočkali zvýšení platu

Výbuch v petrohradském metru
2 27

Za útokem na petrohradské metro stojí džihádisté. Plnili příkaz Al-Káidy

Chtěl být prezidentem, teď má na krku mezinárodní zatykač

Co je moc, to je moc. Krajskému soudu v Ostravě došla trpělivost s někdejším kandidátem na prezidenta republiky a kanadským podnikatelem českého původu Jiřím Včelařem Kotasem (64 let). Ten jako obžalovaný figuruje v kauze padělaných obrazů světoznámých malířů.

AKTUALIZOVÁNO

Hromadná nehoda na D1: zemřel řidič dodávky, za tragédii může stojící kolona

Brno /FOTOGALERIE/ – Zraněním podlehl padesátiletý muž, kterého vyprostili hasiči z havarované dodávky v hromadné havárii na dálnici D1. V úterý kolem půl dvanácté se na 202. dálničním kilometru srazily čtyři nákladní auta a dodávka. Kvůli nehodě u Brna museli z dálnice sjet řidiči mířící na Vyškov a Ostravu. Dopravu se podařilo uvolnit až krátce před půl sedmou večer. „Kolony se začínají pomalu rozjíždět," informovala mluvčí jihomoravských policistů Štěpánka Komárová.

Kejval podepsal přihlášku na OH do Pchjongčchangu. Úspěch popřál i Zeman

Povinná formalita je splněna. Přesně 289 dnů před zahájením zimních olympijských her v Pchjongčchangu podepsali prezident Miloš Zeman a předseda Českého olympijského výboru Jiří Kejval oficiální přihlášku českého týmu. Ta i podpis k průvodnímu dopisu, který obdrží šéf Mezinárodního olympijského výboru Thomas Bach, jsou podmínkou k účasti sportovců v Jižní Koreji.

Seznam významných dnů se zřejmě rozšíří. O dva týkající se světové války

Nově by měl být 18. červen Dnem hrdinů druhého odboje, kteří se postavili nacismu. Druhý má připomenout vyhlazení takzvaného terezínského rodinného tábora v Osvětimi-Březince v noci na 9. března 1944. Doplnění zákona o státních svátcích dnes schválila Sněmovna už v prvním kole projednávání.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies