VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Zachrání kaštanovou alej? Koleje chtějí vést přes Kukleny

Hradec Králové - Nový plán, jak zachránit kaštanovou alej podél vlakového koridoru z Pardubic, se zrodil na schůzi odpůrců kácení dřevin.

6.5.2016
SDÍLEJ:

Kaštanová alej v Hradci Králové podél železniční trati do Pardubic.Foto: Deník/ Jan Pruška

Vedle deklarovaného úmyslu posunout uvažovanou druhou kolej směrem k tenisovým kurtům přišla na přetřes i dávno uvažovaná a později zavrhlá varianta odklonit koleje za Březhradem a před Hradcem Králové je „napárovat" vedle již existující tratě směřující do krajské metropole z Prahy.

„Tímto tahem by vznikl jeden hlukový koridor. A to v místech, kde se stejně do budoucna uvažuje o dálničním přivaděči. Tím pádem by všechny tři komunikace šly do sebe a nenapáchalo by to tolik škody," míní předkladatel návrhu Jiří Pešl, kterému po jeho slovech tleskal zcela zaplněný sál hospody U Jelena, kde se konala schůze spolku Kaštanka.

„Uvedený návrh by znamenal zásadní změnu a vrátil by záměr zdvoukolejnění železniční tratě v úseku Opatovice nad Labem - Hradec Králové na začátek," uvedl náměstek primátora Jindřich Vedlich.

Podle Jiřího Pešla by svedení vlaků na pražskou větev kolejí mělo i přidanou hodnotu v podobě vlastnicky nezatížených pozemků, kde by se na místo kolejí dal položit asfaltový koberec a vlaky by nahradili cyklisti.

„Právě cyklostezka by byla tou pomyslnou třešničkou na dortu. A to v době, kdy se pozemky a plánování vykupují a projektují tak, jak se vykupují," uvedl Pešl.

Přesunutí problému

Jedinou vadou na kráse tohoto smělého plánu je, že by se jeden „horký brambor" hodil jen o kousek dál, tedy lidem v Kuklenách.

„Každý plán se vždy někoho dotkne, ale v navrhované variantě by se nejednalo o tolik lidí. Navíc by se tu dalo více tlačit na investice a vlaky v této oblasti by mohly například jezdit v tubusu. Tak jako třeba v Praze na Černém mostě,"  minimalizoval  obavy ze vzniku dalšího spolku Jiří Pešl.

Smělý „staronový" plán se líbí i primátorovi města Zdeňku Finkovi, který setkání spolku Kaštanka navštívil a zapojil se do debaty ohledně zdvoukolejnění tratě z Hradce Králové do Pardubic. „Jsem rád, že tato iniciativa vznikla. Její plány jsou z mého pohledu správné a líbí se mi. Budu je dál podporovat," uvedl první muž hradecké radnice, který se ztotožnil i se novou ideou propojení tratí. „Moc by se mi to přemístění tratě líbilo, ale boj se státem je strašně těžký," dodal primátor.

Těžko prosadit

Jeho slova o těžko realizovatelném plánu potvrzuje i jeho náměstek Jindřich Vedlich: „Návrh by vyžadoval opětovné zpracování studie proveditelnosti a její schválení Ministerstvem dopravy. Realizace záměru by nebyla časově uskutečnitelná v rámci Operačního programu doprava II, nebylo by zajištěno financování stavby. Současně se připravuje zdvoukolejnění železniční tratě ve směru na Velký Osek. Při souběhu obou tratí by byl společný úsek čtyřkolejný, což je v zastavěném území města prostorově nerealizovatelné. Návrh by vyvolal rozsáhlé zábory pozemků a nemovitostí soukromých vlastníků. Vhodnější je rozdělení železniční dopravy na dvě dvoukolejné tratě."

Přimknutí k pražské trati by se také zvětšila délka železniční tratě a nebylo by možné dosáhnout požadované rychlosti 160 km/h. Prodloužila by se také doba cesty mezi krajskými metropolemi, což je jeden z důležitých cílů, kvůli kterých se druhá kolej staví.

„Návrh bohužel odpovídá současné situaci okolo dopravních staveb, kdy si většina občanů uvědomuje jejich nezbytnost a volá po jejich realizaci, ale chce dopravní infrastrukturu pouze využívat a není ochotná nést omezení z ní vyplývající. Jako vhodnější vidím diskusi o eliminaci negativních účinků záměru zdvoukolejnění," zakončil Vedlich.

Autor: Petr Vaňous

6.5.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Škoda Kodiaq.
36

Škoda Kodiaq je hit. Na některé verze se čeká půl roku

V paneláku Na Borku v Jirkově hořelo. Plameny vyšlehly zřejmě po přechozím výbuchu.
2 13

Požár v jirkovském paneláku: Dva lidé zemřeli, hasiči evakuovali sto lidí

DOTYK.CZ

Drama v Africe. Ovládne ji islámský terorismus?

V posledních několika letech se některé oblasti afrického Sahelu, tedy pásma zemí zhruba od Mauretánie po Súdán, proměnily v hlavní bojiště proti mezinárodnímu terorismu. Zejména to platí o Nigeru.

Rakouskou star zabila sláva. Falco by oslavil šedesátku

Jako první německy zpívající interpret dobyl Ameriku. Liboval si v extrémech a měl sklon k přehánění. Jeho sláva byla vrtkavá a zářil krátce, přesto se stal jedním z největších umělců rakouské hudební scény 80. a 90. let.V neděli by Falco, občanským jménem Johann Hölzel, oslavil 60. narozeniny. Zemřel po autonehodě, která byla možná sebevraždou. Řidič autobusu byl odsouzen, Falco měl v sobě koktejl drog a alkoholu. Dožil se pouhých 40 let.

VIDEO: Legendární "vejtřaska" slaví, před 65 lety byl vyroben první prototyp

Před 65 lety, 18. února 1952, byl v pražských Vysočanech vyroben první prototyp terénního nákladního automobilu Praga V3S. Legendární "vejtřaska", jak se autu přezdívá, byla vojenským třítunovým speciálem, ale své místo si našla i v zemědělství nebo na stavbách.

AKTUALIZOVÁNO

Prezident USA Trump znovu napadl média, prý jsou šiřiteli falešných zpráv

Americký prezident Donald Trump na shromáždění svých stoupenců na Floridě znovu ostře zaútočil na média, která kritizoval jako "šiřitele falešných zpráv a součást zkorumpovaného systému". Informovala o tom dnes agentura AP, podle níž bylo shromáždění konané v sobotu odpoledne místního času (v noci na dnešek SEČ) začátkem kampaně ke zvýšení Trumpovy popularity po jeho lednovém nástupu do úřadu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies