VYBERTE SI REGION

Zájem o alternativní výuku na Jičínsku roste

Jičínsko - Alternativní pedagogika je oproti klasickému školství v menšině a hledí se na ni stále s nedůvěrou. Je to zřejmě i tím, že v době socialistického Československa se u nás praktikovat nesměla a veřejné povědomí o ní je i dnes spíš útržkovité.

10.3.2016
SDÍLEJ:
Fotogalerie
13 fotografií
Klub Montesori v Jičíně - Soudné.

Klub Montesori v Jičíně - Soudné.Foto: DENÍK/Věra Kociánová

Už v polovině devadesátých let u nás vzniklo několik Waldorfských a Montessori škol. Postupně přibyly další metody. Jejich společným jmenovatelem je respektující přístup k dětem a našli bychom je na všech úrovních školství i na Jičínsku.

Například v Lesní školce Ostružinka v Ostružně využívají ve výuce prvky intuitivní a waldorfské pedagogiky. „Jsme lesní školka a snažíme se tedy řídit přirozeným koloběhem v přírodě, připomínáme tradiční venkovské oslavy a obecně se snažíme podpořit v dětech přirozené vnímání," přiblížila pedagožka Jana Bosáková. Výuku zpestřenou alternativními prvky má i několik mateřských škol v Jičíně. Pro děti předškolního věku ve městě funguje i Klub Montessori.

Jeho zakladatelkou je Marcela Burešová, vystudovaná učitelka francouzštiny a češtiny. „Odjakživa jsem měla tendenci dělat věci jinak, přesto jsem přes deset let strávila v klasickém školství, narážela a nevěděla proč," říká Marcela Burešová. Život jí změnilo setkání s propagátorkou pedagogiky Montessori a ředitelkou takto zaměřené mateřské školky v Jablonci nad Nisou Vlastou Hillebrandovou. „Ačkoli jsem neměla peníze na kurz, šla jsem se okamžitě přihlásit, ten impulz byl tak silný, že jsem byla ochotná dělat cokoli, jen abych tomu novému přístupu k pedagogické práci byla nablízku," vzpomíná Marcela Burešová.

Důležitou roli v pedagogice Montessori hraje tzv. připravené prostředí, kdy dítě své poznatky získává svobodnou volbou činnosti. Úkolem učitele je dítě podporovat a doprovázet. Cílem je pak tzv. „normalizace", tedy jeho návrat do normálu, kdy se předpokládá, že je apriori dobré a jeho osobnost jedinečně nastavená. „Děti jsou v Montessori vedeny k tomu, aby se z nich staly autonomní a samostatné osobnosti. A opravdu se to tak děje. Navíc mají vysokou míru sebeúcty a dokáží si navzájem pomáhat," říká Marcela Burešová a dodává, že prostředí Montessori je doslova prošpikované pravidly, je do jisté míry diagnostickým i terapeutickým nástrojem a nebrání se ani práci s postiženými dětmi.

Na úrovni základního vzdělávání nabízí netradiční výuku základní škola Bodláka a Pampelišky, jejíž první stupeň funguje ve Veliši, druhý v Robousích. Objevují se ale i další inciativy. Neúspěšný byl nakonec předloňský projekt domácí výuky Montessori v Nové Pace, v současné době vzniká iniciativa Živá škola v Hořicích. Tam už v alternativním duchu funguje soukromé gymnázium. „Nejsme ani Waldorf ani Montessori, ale snažíme se učit projektově, učit třeba i formou expedic a samostatnější práce studentů. Víc je zapojujeme do vyučování, mají lektorské praxe a navíc, což je také určitou alternativou, studenty přibíráme k jakémusi rozhodování, mají víc možností ovlivňovat aktuální dění ve škole – denně se setkáváme na společných shromážděních, kde se věnujeme aktuálním věcem a řešíme je dohromady a hned," shrnuje ředitelka gymnázia Šárka Šandová.

Pedagogové, kteří se rozhodli výuku alternativní metodikou obohatit, se shodují, že se tím otevírá nová oblast vzdělávání dětí, která funguje a dobře unese i náročné současné požadavky, jakými je například tzv. inkluze.

Autor: Věra Kociánová

10.3.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Vlevo Lumír Palyza, vpravo Adam Rykala.
7

Ostravská ČSSD páchá harakiri. Uvnitř strany zuří mocenský boj

Sídlo na prodej v kalifornském Bel Air.
8

Tohle je nejdražší dům na prodej v USA. V ceně jsou auta za 770 milionů

Švédů už je deset milionů. Patrně vlivem imigrace

Švédští statistici oznámili, že populace severského království dosáhla poprvé v historii deseti milionů obyvatel. Není dosud známé, kde k tomu dějinnému okamžiku došlo a kdo je oním desetimiliontým občanem, ani se zatím neví, jestli je jubilejní osobou nově narozený člověk, nebo přistěhovalec. 

AKTUALIZUJEME

Po ztracené školačce pátrá německá fenka Hipi. Pomoci má dívčina bota

Ústí nad Labem – Speciální psovod z německého policejního ředitelství Zwickau přijel v pátek odpoledne do Ústí pátrat po ztracené školačce Michaele Patricii Muzikářové. Sedmiletá fenka Hipi má za sebou řadu úspěchů v kriminálních případech při pátrání po osobách v Polsku a v Německu.

Nejbohatší startupisté v Indii chtějí kapitál, ale ne americkou konkurenci

Zakladatelé největších indických technologických startupových firem Flipkart a Ola, kteří soupeří s americkými konkurenty Amazon a Uber, chtějí, aby byli v zemi ochráněni před americkou konkurencí.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies