VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Zájem o alternativní výuku na Jičínsku roste

Jičínsko - Alternativní pedagogika je oproti klasickému školství v menšině a hledí se na ni stále s nedůvěrou. Je to zřejmě i tím, že v době socialistického Československa se u nás praktikovat nesměla a veřejné povědomí o ní je i dnes spíš útržkovité.

10.3.2016
SDÍLEJ:
Fotogalerie
13 fotografií

Klub Montesori v Jičíně - Soudné.Foto: DENÍK/Věra Kociánová

Už v polovině devadesátých let u nás vzniklo několik Waldorfských a Montessori škol. Postupně přibyly další metody. Jejich společným jmenovatelem je respektující přístup k dětem a našli bychom je na všech úrovních školství i na Jičínsku.

Například v Lesní školce Ostružinka v Ostružně využívají ve výuce prvky intuitivní a waldorfské pedagogiky. „Jsme lesní školka a snažíme se tedy řídit přirozeným koloběhem v přírodě, připomínáme tradiční venkovské oslavy a obecně se snažíme podpořit v dětech přirozené vnímání," přiblížila pedagožka Jana Bosáková. Výuku zpestřenou alternativními prvky má i několik mateřských škol v Jičíně. Pro děti předškolního věku ve městě funguje i Klub Montessori.

Jeho zakladatelkou je Marcela Burešová, vystudovaná učitelka francouzštiny a češtiny. „Odjakživa jsem měla tendenci dělat věci jinak, přesto jsem přes deset let strávila v klasickém školství, narážela a nevěděla proč," říká Marcela Burešová. Život jí změnilo setkání s propagátorkou pedagogiky Montessori a ředitelkou takto zaměřené mateřské školky v Jablonci nad Nisou Vlastou Hillebrandovou. „Ačkoli jsem neměla peníze na kurz, šla jsem se okamžitě přihlásit, ten impulz byl tak silný, že jsem byla ochotná dělat cokoli, jen abych tomu novému přístupu k pedagogické práci byla nablízku," vzpomíná Marcela Burešová.

Důležitou roli v pedagogice Montessori hraje tzv. připravené prostředí, kdy dítě své poznatky získává svobodnou volbou činnosti. Úkolem učitele je dítě podporovat a doprovázet. Cílem je pak tzv. „normalizace", tedy jeho návrat do normálu, kdy se předpokládá, že je apriori dobré a jeho osobnost jedinečně nastavená. „Děti jsou v Montessori vedeny k tomu, aby se z nich staly autonomní a samostatné osobnosti. A opravdu se to tak děje. Navíc mají vysokou míru sebeúcty a dokáží si navzájem pomáhat," říká Marcela Burešová a dodává, že prostředí Montessori je doslova prošpikované pravidly, je do jisté míry diagnostickým i terapeutickým nástrojem a nebrání se ani práci s postiženými dětmi.

Na úrovni základního vzdělávání nabízí netradiční výuku základní škola Bodláka a Pampelišky, jejíž první stupeň funguje ve Veliši, druhý v Robousích. Objevují se ale i další inciativy. Neúspěšný byl nakonec předloňský projekt domácí výuky Montessori v Nové Pace, v současné době vzniká iniciativa Živá škola v Hořicích. Tam už v alternativním duchu funguje soukromé gymnázium. „Nejsme ani Waldorf ani Montessori, ale snažíme se učit projektově, učit třeba i formou expedic a samostatnější práce studentů. Víc je zapojujeme do vyučování, mají lektorské praxe a navíc, což je také určitou alternativou, studenty přibíráme k jakémusi rozhodování, mají víc možností ovlivňovat aktuální dění ve škole – denně se setkáváme na společných shromážděních, kde se věnujeme aktuálním věcem a řešíme je dohromady a hned," shrnuje ředitelka gymnázia Šárka Šandová.

Pedagogové, kteří se rozhodli výuku alternativní metodikou obohatit, se shodují, že se tím otevírá nová oblast vzdělávání dětí, která funguje a dobře unese i náročné současné požadavky, jakými je například tzv. inkluze.

Autor: Věra Kociánová

10.3.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Dětská skupina. Ilustrační foto.
14

Dvouleté děti nejsou do školek zralé. Potřebují individuální péči

Konvoj vozidel armády USA na dálnici D5 nedaleko Plzně.
AKTUALIZOVÁNO
10 32

Vojenský konvoj dnes opustí ČR. Před kasárnymi zasahovala policie

AUTOMIX.CZ

Zapomenuté české automobilky: Wikov nabízel luxus, zaujal i první "kapkou"

Tatru a Škodu zná v naší zemi každý. Jsou tu ale i další, méně známé automobilky, mezi které spadá například Wikov. Strojírenský podnik původně vyrábějící zemědělské stroje vdechnul život vozům, kterým se dnes přezdívá „československý Rolls-Royce".

Ministryně Valachová: Škola musí zveřejnit přijatého žáka s nejhorším výsledkem

Střední školy budou muset v rámci jednotných přijímacích zkoušek anonymně zveřejnit skóre přijatého žáka s nejhoršími výsledky testů. V pořadu Partie televize Prima to dnes řekla ministryně školství Kateřina Valachová (ČSSD). Podle ní to bude ukazatel kvality dané školy pro rodiče a zájemce o studium. Jednotné přijímací zkoušky se letos plošně konají poprvé, a to na maturitní obory středních škol.

Kvůli EET nemají kamberští prodejnu potravin

Závažný problém řeší aktuálně již měsíc obec Kamberk. Obyvatelé této vsi nemají, kde v obci nakoupit základní potraviny. Provozovatelka krámku na konci února skončila. Nechtěla kupovat drahou pokladnu pro EET.

Zvoník Ladislav Leksa: Změna času je proti přírodě

/ROZHOVOR/ V noci na neděli se mění čas ze zimního na letní. Kdo by si myslel, že všechny kostelní hodiny potřebují při změně času ručně seřídit, ten by se mýlil. Hodiny v klášterním kostele sv. Josefa v Obořišti má na starosti místní řemeslník a také zvoník Ladislav Leksa. Už zhruba sedm let na nich přesný čas řídí družice.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies