Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Zakryli údajně nebezpečné semafory. Ale policie byla proti

Hradec Králové - „Znala jsem paní z Věkoš, která zahynula na této křižovatce kvůli špatným semaforům. Viděla zelenou, ale ta platila pro protější část silnice. Bylo jí třiapadesát let. Stalo se to zhruba před dvaceti lety, když zde zavedli tohle značení. Je to nebezpečné hlavně pro děti, které se odmalička učí, přecházet na zeleného panáčka. Vidí tedy zeleného cyklistu a jedou," svěřila se Anna Polášková z Hradce Králové.

2.7.2015 3
SDÍLEJ:

Zakrývání "zrádných" semaforů na křižovatce poblíž Aldisu v Hradci Králové.Foto: Deník/ Jan Pruška

Matoucí signály

A právě na nebezpečí špatně umístěných semaforů pro cyklisty chtěli v úterý večer místní upozornit zakrytím  čtyř semaforů na světelné křižovatce u Aldisu. Pomáhal jim v tom také primátor Zdeněk Fink. Podobných semaforů ve městě najdeme několik.

„Chceme dosáhnout toho, aby se zvýšila bezpečnost této a dalších křižovatek ve městě. Cyklista, která není znalý, tak je riziko, že vjede do křižovatky na zelené světlo, který neplatí pro něj, ale pro cyklistu, který stojí na dělícím ostrůvku. Snažili jsme se to řešit několik let s policií, odborem dopravy magistrátu, ministerstvem dopravy. I když jsem měl všechny souhlasy, tak se nám to nepodařilo. Státní policie se k tomu vyjadřuje, ale rozhodující slovo má odbor dopravy a ten v Hradci výhradně přihlíží k tomu, co řekne právě policie. Přestože to není nutné," vysvětlil Zbyněk Sperat z pracovní skupiny, která chce zlepšit podmínky pro cyklisty ve městě.

Jenže to tak úplně pravda není. Hlavní slovo má podle magistrátu totiž dopravní inspektorát policie. „O napravení tohoto problému se město snaží poměrně dlouhou dobu, nicméně rozhodující je v tomto názor dopravního inspektorátu Policie České republiky. Ten rovněž bere v potaz postoj odboru dopravy. Tomu se podnět na úpravu cyklosemaforů dostal, ale bohužel zatím v tomto pojetí nemá oporu v zákoně," uvedla Magdaléna Vlčková, mluvčí hradeckého magistrátu.

Kdo tedy může o situaci rozhodnout, není úplně jasné. Instituce si věc přehazují jako horký brambor. „Naše stanovisko, pokud budeme přizváni, bude s největší pravděpodobností souhlasné, a to tak, aby bylo v souladu s platnou legislativou. Přechody by byly označeny tříbarevnou soustavou společnou pro chodce i cyklisty a umístěnou za přechodem pro chodce a  přejezdem pro cyklisty – nikoliv před a za, jak je tomu nyní. Změnu musí přecházet masivní informační kampaň a musí být provedená po celém městě," dodala Ivana Ježková, mluvčí královéhradecké policie.

Podle ní platná legislativa v současné době hovoří pouze o tříbarevném společném semaforu, nikoliv dvoubarevném. Potom je tedy přechod na Gočárově třídě u pedagogické fakulty nelegální. Tam je totiž semafor pro cyklisty a chodce jen s červenými a zelenými symboly.

Partyzánské zakrytí semaforů ale moc dlouho nevydrželo. Během několika desítek minut přijela hlídka policie a igelity musely zase pryč. „Chápu, proč to děláte, ale podle zákona to nejde. Představte si, že by se tady teď někomu stalo. Tak za to budete moci vy," vysvětloval policista přítomným situaci.

Autor: Jan Pruška

2.7.2015 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Zemětřesení v Mexiku
AKTUALIZUJEME

Mexiko zasáhlo další silné zemětřesení. Mělo sílu 7,1 stupně

Ruské vojenské helikoptéry během manévrů Západ 2017 na cvičišti u Petrohradu.
12 5

Při cvičení Západ 2017 došlo k nehodě, střela zamířila mezi novináře

EXKLUZIVNĚ

Somálka, která prohrála soud o hidžáb, získala azyl na čestné slovo

Deník zjistil, jak se do Česka dostala Somálka Ayan Jamaal Ahmednuurová, které v úterý Městský soud v Praze zamítl žalobu proti pražské Střední zdravotnické škole kvůli zákazu nošení hidžábu. Sedmadvacetiletá Somálka se do země dostala bez jediného dokladu, azyl jí byl udělen na základě čestného prohlášení.

Začíná kampaň Číst Havla. Dětem přiblíží Havla jako literáta

Knihovna Václava Havla dnes spustila kampaň Číst Havla, která chce žákům základních a středních škol pomoci poznat Václava Havla nejen jako velkou postavu české historie, ale především jako čtivého a podnětného spisovatele.

Na sdílení kol půjde 20 milionů. Města mohou žádat o dotace

Sdílení jízdních kol ve městech podpoří nová dotace ze Státního fondu životního prostředí. Na takzvaný bikesharing je určeno 20 milionů korun. O peníze mohou žádat města, dopravní podniky i soukromé firmy. Dalších 20 milionů půjde do osvěty pro ekologicky čistou dopravu. 

AUTOMIX.CZ

TEST: Jeden řidičák, dvě cesty. Vyzkoušeli jsme skútry, na které stačí "béčko"

Jestli žijete s autem ve větším městě, tak vás dost možná taky štve ranní doprava. A velice často i ta odpolední. Možná by se vám vyplatilo přesednout na něco, co disponuje polovičním počtem kol a pouze jednou stopou. Nebojte se, bicykl vám tlačit nebudeme. Řešením může být skútr.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení